Hoe kies je een elektrische fiets die bij jou past?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-kies-je-een-elektrische-fiets-die-bij-jou-past/

VRIJ 07-03-19 Nederland Oosterbeek,E bike fietstest 2019,Koga b9Copyright Foto: Matty van Wijnbergen. Fietstest OOSTERBEEK Matty van donderdag tm zondag actief als fotograaf bij de e-biketest in Oosterbeek Koop je voor het eerst een elektrische fiets? Of wil je een andere kopen? Wij hebben 12 vragen op een rijtje gezet die je helpen een goede keus…

Een curieus overzicht.
Vooral omdat het niet begint met Kies een fiets in de maat die bij je past.
Regelmatig kunnen we lezen dat ouderen vallen met een ebike.
Mijns inziens is de belangrijkste oorzaak dat ze zich een te grote fiets hebben laten aanpraten door de lokale fietsenmaker.

Als een fiets te groot is, kan je niet opstappen op de manier die door de Fietsschool wordt aanbevolen.
In combinatie met een krachtverdubbelaar is dat vragen om ongelukken.

Dezelfde kanttekening zou ik willen plaatsen bij het onderwerp accu.
Een grotere accu is zwaarder.
In combinatie met andere zware onderdelen zoals een stalen kettingslot en de motor levert dat een fiets op die er met de berijder vandoor gaat. In plaats van andersom
Voor iemand van 80 kg is de verhouding tussen lichaamsgewicht en gewicht van de fiets = 25 / 80= 31%
Voor iemand van 60 kg (typisch voor veel senioren) is dat = 42%
Ik vind dat een senior er verstandig aan doet om op elke kilo fietsgewicht te besparen, en een accu te kiezen die past bij de dagelijkse rit.

Proefritten maken! En dan niet een rondje om de kerk maar enkele woon-werkritten als dat je doel is of enkele fietstochten. Alleen met vergelijkbare ritten voor het doel waar je de fiets voor gaat gebruiken kun je ontdekken of de fiets werkelijk bij je past. En of de actieradius van de accu wel voldoende is (reken je inderdaad niet rijk met een nieuwe accu maar tel gerust die 30% van de actieradius af om een reëler beeld te krijgen wat de fiets na 3 jaar in de winter nog kan).

Niet alle fietsenwinkels zijn even happig om hun dure fietsen mee te geven voor langere tijd. Die kun je dan ook beter overslaan en zoeken naar winkels die je wel aanmoedigen om de fiets enkele dagen tot een week uit te testen. Let dan wel op dat je de oplader meekrijgt want anders sta je na 1-2 dagen zonder elektrische ondersteuning.

Vraag ook naar de kosten voor onderhoud/reparaties (werkplaatstarief), mogelijke verlenging van de garantieperiode (een motor of accu vervangen is tamelijk kostbaar) en de service die de winkel biedt bij het ophalen/wegbrengen van de fiets, het beschikbaar stellen van een gratis én gelijkwaardige leenfiets bij onderhoud/reparaties en de mogelijkheid om reparaties op locatie (thuis/werk) uit te voeren.

Er zijn fietsenwinkels die stunten met lage prijzen, helaas kun je dan meestal alle bovenstaande services vergeten of met een beetje geluk tegen forse betaling krijgen. Alleen afgaan op de allerlaagste aanschafprijs is dan ook niet slim. Kun je voorstellen dat je bij sommige winkels eerst een afspraak moet maken per e-mail om je fiets überhaupt aan te kunnen bieden voor onderhoud/reparatie? Zeker met elektrische fietsen zijn er in het begin wel eens wat storingen die meestal DIRECT en afdoende verholpen kunnen worden, maar dan moet je eerst 2 weken wachten tot je je fiets voor enkele weken kunt inleveren???