Hoe krijg je ISA ingevoerd?

Ik ben zo vrij om hier voort te borduren op de bijdrage van @Lomito aan het topic De veiligheid van fietsers vraagt stevige keuzes - 6 van Lomito .

Verhuizen zou betekenen dat we weer een fietser minder hebben.
Ik heb nog niet vernomen dat de Brexiteers ook tegen ISA zijn.
Ergens in Afrika is misschien nog een land dat niet aan ISA wil.
Maar pedelecs mogelijk wel zien als “door de duivel bezeten” fietsers.

@Lomito, als ik deze website goed lees, sta je niet alleen met je opvatting.
Lees vooral de laatste zin.
De liability issues rondom ISA en zelfrijdende autos zijn nog lang niet duidelijk.
Mag een automobilist die te snel (sneller dan verantwoord) door een woonwijk rijd de schuld geven aan zijn ISA systeem?
Ik vind dat de bestuurder beslist hoe hard hij rijdt, en niet de auto.
In een 30 km zone kan 30 km ook te snel zijn.
Maar juridisch schijnt dat geen gesneden koek te zijn.

Het zou mij niet verbazen als we straks allemaal een kleine zender in onze jaszak moeten steken, die slimme autos er op attendeert dat wij (voetgangers, fietsers) er ook nog zijn.

Prima om de ISA discussie in dit topic verder te voeren!

De auto bepaalt ook met ISA niet compleet hoe hard de auto rijdt, closed ISA beperkt alleen de maximum snelheid en half-open ISA maakt het moeilijker om over de maximum snelheid heen te gaan. Je auto heeft nu ook al een maximum snelheid alleen ligt die veel hoger dan ooit nodig of toegestaan is.

Dat een snelheidsbeperking zo gek niet is zie je ook bij e-Bikes.

@Lomito, ik doe mijn best om je te begrijpen.
Ik stel me een rechte weg voor, zonder zijstraten, en zonder spelende kinderen, ed
Je zou er met gemak 100 km/uur kunnen rijden.
Maar de wegbeheerder heeft gemeend een snelheidslimiet van 30 km/uur in te moeten stellen.
Vandaag staat er een bord, Op dit eigenste moment wordt de snelheid in deze straat intensief gecontroleerd.
En ergens achter een lantaarnpaal staat inderdaad een agent de snelheid te controleren.
Maar de wegbeheerder had ook kunnen beslissen om de snelheid te controleren met technieken als een camera, trajectcontrole, een verplichte GPS in de auto, …

Ik zou graag begrijpen waar voor jou de staatsterreur begint.

  • De wegbeheerder die een (onnodige) snelheidslimiet instelt
  • De wegbeheerder die controleert of jij je aan de limiet houdt
  • De instrumenten die de wegbeheerder inzet om de snelheid te controleren.

Ik vind dat het instellen van een snelheidslimiet geen zin heeft als de snelheid niet daadwerkelijk wordt gecontroleerd, met een redelijke pakkans.
Het maakt me niet uit hoe de snelheid wordt gecontroleerd.
Maar de pakkans moet niet 100% worden.
Dan is het spelelement met de politie verdwenen.

Ook ben ik van mening dat IK verantwoordelijk ben voor de snelheid waarmee ik rijd, en dat ik die verantwoordelijkheid niet mag afschuiven op

  • de door de wegbeheerder veilig geachte snelheid
  • het kastje in mijn auto dat aangeeft hoe snel ik rijd
  • de middelen die worden ingezet om mijn snelheid aan banden te leggen

Waar inmiddels via een andere topic de discussie weer verder is gegaan en iemand daar schreef:

Alle gemotoriseerde verkeer wordt dan gecontroleerd en beïnvloedt voor het feit dat een beperkt deel (10-15%) van dat verkeer zich misdraagt of geen verantwoordelijkheid neemt.

Blijken de getallen toch wat anders te zijn:

1 like

En dat loopt op tot 70% in 30 en 50 km zones. Dat zijn wel de gebieden met het drukste en meeste gemengde verkeer.

En merk op dat een automobilist die begint te remmen bij 37 km/u nog steeds 30 rijdt wanneer hij stil had kunnen staan als 30 zijn aanvangssnelheid was.

5 seconden afgeleid zijn door een mobiele telefoon is bij 50 km/u 70 meter afleggen zonder iets te zien. 70 meter met 1200 kg staal.

Met de ontwikkelingen van de laatste jaren in het achterhoofd ben ik op een andere manier naar de oorspronkelijke vraag van deze topic gaan kijken. Het is duidelijk dat ik geen voorstander ben van ISA maar dat neemt niet weg dat ik vanuit die maatschappelijke veranderingen mijn idee kan geven HOE je ISA ingevoerd zou kunnen krijgen.

Polderen en democratie zijn hierbij gepasseerde stations. Hebben we niet tegen de EU-grondwet gestemd en kwam die er toch? Idem met het associatieverdrag? Of het structurele kiezersbedrog door de VVD waarbij het ene beloofd wordt en het tegenoverstelde gedaan wordt…

Nee, de nieuwe manier van regeren is niet democratisch maar technocratisch. Een probleem wordt niet besproken met de bevolking maar men laat een duur adviesbureau een rapportje schrijven, uiteraard met de gewenste uitkomst, ofwel u vraagt wij draaien-wetenschap. En vervolgens worden maatregelen doorgevoerd op basis van dat rapport. Als de publieke opinie tegen is wordt eenvoudig een niet-bestaand maatschappelijk probleem opgevoerd waarbij de bevolking via media nog wat angst wordt ingeprent zodat ook de publieke opinie gedraaid kan worden.

Nu gaan we naar ISA. Dit is een typische technocratische oplossing (high-tech controle over snelheid door overheden) voor een niet-bestaand maatschappelijk probleem (verkeersslachtoffers). Uiteraard is verkeersveiligheid wel een belangrijk item, we willen immers allemaal veilig van A naar B reizen. Maar met 600 verkeersdoden per jaar op een totaal aantal sterfgevallen van ca. 150.000 per jaar ofwel 0,4%…

Vergelijk dat bijvoorbeeld met doden door roken en alcohol (27.000 per jaar ofwel 18%) maar je kunt overal zonder probleem drank en tabak kopen… Blijkbaar is het niet zo’n probleem dat er jaarlijks zoveel mensen een akelige dood sterven.

Om ISA ingevoerd te krijgen moet daarom het niet-bestaande maatschappelijke probleem veranderd worden in een probleem dat door de meeste burgers als zeer ernstig ervaren wordt, dat men angst krijgt om aan het verkeer deel te nemen. Dat is nu immers niet het geval vanwege de zeer geringe kans om bij een ernstig verkeersongeval om te komen of invalide te raken.

En dat kan bereikt worden door NGO’s het probleem van verkeersslachtoffers op de politieke agenda te krijgen, vreselijke beelden van verkeersongevallen in de MSM te krijgen en wetenschappers/experts aan het woord te laten die heel toevallig met ISA op de proppen komen als hét middel om het probleem van verkeersonveiligheid aan te pakken.

Eenzelfde aanpak hebben we gezien bij de introductie van de slimme meter waarmee energieverbruik op afstand afgekepen kan worden (CO2-budget). Verder is men bezig om het gebruik van contant geld tegen te werken en internetbankieren te stimuleren. En recentelijk het coronatoegangsbewijs waarmee grote groepen burgers via de QR-code gediscrimineerd en uitgesloten werden van normaal maatschappelijk verkeer. Allemaal voorbeelden van hoe techniek ingezet wordt om controle over burgers te krijgen. Eenvoudige en werkzame technieken worden vervangen door digitale systemen. ISA valt perfect in deze “vooruitgang”. Verkeersveiligheid wordt daarbij aangegrepen om de techniek in de auto’s te krijgen maar er is veel meer mogelijk met ISA…

Denk aan het beperken van het aantal gereden kilometers (opnieuw CO2-budget) waardoor je je auto niet meer kunt starten als je te veel rijdt.

Mijn weerstand tegen ISA heeft vooral te maken met de mogelijke overreach van de overheid die nu steeds vaker zichtbaar wordt. Weet je nog die protesterende truckers in Canada die verplicht werden om zich te laten vaccineren als ze naar de VS-wilden rijden? Hun beleg van het regeringscentrum in Ottowa werd gebroken omdat de overheid de bankrekeningen van de truckers blokkeerden zodat ze geen brandstof en voedsel meer konden kopen… ISA is net als de slimme meter een Paard van Troje. Ik denk dat het wél ingevoerd gaat worden want men weet nu hoe technocratie in de praktijk succesvol aangepakt moet worden.

Tja, als nu al een overreach van de overheid ziet dan is meer overheidssturing geen goed idee maar dat is naar mijn idee een andere discussie.

Apart daarvan lees ik 2 inhoudelijke bezwaren, vrijheid en niet de moeite waard wat betreft veiligheidsimpact.

Wat betreft vrijheid: We praten hier over de vrijheid om te harder te rijden dan is vastgelegd zonder een waarschuwing te krijgen en niets anders. Die vrijheid die sommige mensen nemen heeft (net als alle vrijheden) een impact op anderen en staat niet op zichzelf.

Wat die impact op andere, ja, ook ik vindt dat de ongevallen-kaart niet al te veel gespeeld moet worden, tegelijk zijn er verkeersdoden maar 11% van de totale maatschappelijke kosten. 600 verkeersdoden per jaar vergelijken met ca. 150.000 sterfgevallen is appels met een perenboom vergelijken.

Waarschijnlijk gaat met ISA ook de capaciteit van de weg toenemen want er komen minder snelheidsverschillen. Ook neemt de milieubelasting af. Misschien doet het ook iets aan het onterechte plaatje dat autofabrikanten aan de auto willen meegeven als de ultieme vorm van vrijheid.

De technocratische ISA-oplossing is slechts één van de mogelijke manieren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Zoals gezegd ben ik daar niet voor omdat het middel erger is dan de kwaal. Vergelijk het met de enorme financiële en maatschappelijke schade die de corona-maatregelen veroorzaakt hebben voor een ziekte die niet veel erger was dan een stevige griep.

Ik denk dat er andere en vooral betere manieren zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zoals aanpassingen aan de verkeersinfra, deze hebben zich al ruimschoots bewezen maar moeten alleen nog verder doorgevoerd worden. Veilige infra is duur en kost daarom veel tijd maar het werkt!!

Verder zie ik een tekort aan handhaving waardoor er geen rem is op onveilig weggedrag. Niet alleen handhaving op snelheid maar ook op het opvolgen van simpele voorrangsregels en de plaats op de weg. Fietsers willen daar nog wel eens moeite mee hebben (zijn toch beschermd door de wet bij aansprakelijkheid). Dit is de basis, simpel handhaven van de verkeersregels.

En afsluitend wil ik stellen dat het najagen van NUL verkeersdoden niet getuigt van realiteitszin en het inzetten van technocratische vrijheidsbeperkingen om die dwaze doelstelling te behalen een zwaktebod is. We kunnen beter!