Hoe milieuvriendelijk zijn accu's van e-bikes?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-milieuvriendelijk-accus/

Een nieuw pakketje met cellen voor de revisie van een fietsaccu. Nederland telt anderhalf miljoen elektrische fietsen. Die zorgen voor een groeiende stroom aan oude, uitgeputte accu’s. Hoe slecht is dat voor het milieu? De elektrische fiets is een enorm succes. Een op de zes Nederlanders heeft er al een. Om naar het werk te…

Je mag er op rekenen dat een fietsaccu zo’n vijf jaar of 500 oplaadbeurten meegaat. Bij elke oplaadbeurt verliest een fietsaccu onvermijdelijk een klein beetje opslagcapaciteit. Na 500 keer laden merk je dat de batterij sneller leeg raakt en krimpt je actieradius. Veel fietsenhandelaars kunnen de accu doormeten om te kijken of het inderdaad tijd is voor een nieuwe. De oude batterij kun je vervolgens nog prima een tijdje oprijden, eventueel met een nieuwe of reserve ernaast. Maar veel fietsers ruilen de accu in.
Een enkele accu sneuvelt al voor de 500ste laadbeurt, vaak door kou. Een accu kan slecht tegen lage temperaturen. Onder de tien graden levert een accu minder stroom en laadt minder snel op. Bewaar je fietsaccu in de winter daarom binnen, dan doe je er langer mee.

Voor auto’s is de levensduur van accu’s ook een punt maar van wat ik begrijp loopt men daar niet tegen die 500 maal laden limiet aan, de eerste Tesla’s rijden nu nog steeds rond met hetzelfde accupakket en zover ik weet is zit >95% van de accu’s nog boven de 85% capaciteit, zie dit artikel.

Het artikel geeft ook gelijk aan wat nodig is om een lange levensduur te bereiken, de temperatuur goed houden (niet te heet/warm), juist opladen (niet helemaal vol) en de batterijen niet helemaal leeg laten gaan.

Het probleem bij fietsen is denk ik dat de accu’s te klein zijn en dat daardoor de extra investeringen in een goed batterijmanagementsysteem zich niet uit betalen. Dat zijn dus economische overwegingen, technisch lijkt me een veel langere levensduur voor de accu’s van e-bikes niet een probleem.