Hoe onderhouden jullie de riem van je fiets?

Ik krijg binnen een paar dagen mijn eBike met Gates CDX riemaandrijving.

Heb al wat gelezen hierover.
Gates beweert dat geen onderhoud nodig is, maar toch zijn er nogal wat eigenaars die er wat siliconenspray of gewoon zeep op doen.

Wat doen jullie?

Ik zou er geen siliconenspray of zeep op doen tenzij de riem geluid maakt, alles wat je er op doet kan vuil aantrekken/vasthouden. Gates zelf raadt siliconenspray als de riem geluid gaat maken, spaarzaam opbrengen in de gleuf van de riem.

Als de riem vuil is schoon maken met water en een borstel.

Ik heb zelf de CDX sinds september 2018 in gebruik. Onderhoud aan de riem is naar mijn beleving niet nodig. Ik zelf wil de riem wel zo schoon mogelijk houden. Ik doe dat zelf als ik mijn fiets schoonmaak met een borstel en wat sop waar ik de fiets zelf ook mee was. Verder heb ik de riem nog nooit aangeraakt (op een keer omdraaien na). Met langdurig droog weer kan de riem wat ‘geluid’ gaan maken. Ik heb toen de tip gekregen om de tandwielen van miniem toefje vaseline te voorzien. Dat deed de truc prima.
De binnenkant van een nieuwe riem is blauw en dat zal op den duur verdwijnen. Dat is niet erg en is niet een teken van slijtage of iets dergelijks.

Veel zorgeloze km’s gewenst alvast!

1 like

Ik maak de riem ook regelmatig schoon. Ik heb het idee dat je daarmee de mate van slijtage terugdringt. Er komt altijd veel smurrie en zand vanaf. Dat schuurt toch anders maar telkens tussen alle bewegende delen die contact maken met elkaar. Na het schoonmaken laat ik de riem goed drogen in de zon en spuit er daarna wat siliconen spray op. Daarna droog ik de riem af met een schone oude poetslap zodat er zo weinig mogelijk siliconen spray achterblijft.

Door de siliconen heb ik juist wel het idee dat de riem daarmee een tijdje water (en daarmee getransporteerd vuil?) afstotend blijft. Maar dat kan subjectieve waarneming zijn.

Tot slot zou ik zeggen; bekijk de video’s van Roel Perenboom even over de riem. Ik vond een nuttige onderhoudstip van hem om het kettingblad een kwartslag te draaien. En om de riem om te draaien. In een ander topic heb ik daar mijn bevindingen over geschreven.

Verwijderd