collega vertelt over een mooie nieuwe fiets. Een smart e-bike.
Die heeft vanochtend lekker gefietst, wel 45 km/h. Hij hoeft nauwelijks mee te trappen. Zo geleverd door de dealer, tweaken hoefde niet. Goed he!
Trouwens niet gevraagd of 45 km/h z'n stopsnelheid was (eventjes) of gewone rijsnelheid........
Mooi verhaal.
Ben erg nieuwsgierig: kan dit uberhaupt wel?(ik weet van de NL wet en maxima op hulpmotoren....) Hij is goed in jennen, deze collega.
Fabrikant meldt dat deze fiets een 250W BionX motor heeft. Dat klopt met de NL wet, tot zo ver OK.
Maar hoe red deze man het om 45 km/h te rijden als de ondersteuning ophoudt bij 25 km/h (even aannemende dat de dealer de fiets conform NL wet heeft afgeleverd)? BionX ondersteunt de geleverde trapactie, dus je kan idd verder komen dan 25 km/h. Collega fietst normaal niet en doet verder weinig aan sport, al wil ik nog gokken dat hij op een stadsfiets de 25 km/h wel haalt. Maar iets met luchtweerstand doet me toch gokken dat 45 km/h niet streetlegal is voor een non-wielrenner op een "stadsfiets"-pedelec. En afdalingen zitten niet in zijn route.....
Kortom, kan dit uberhaupt?
( Ik wil niet ingaan op discussies of deze meneer dan een brommer is en helm op moet enzo. Dat is wat mij betreft een ander onderwerp)