Hoe snel kan een elektrische fiets?

collega vertelt over een mooie nieuwe fiets. Een smart e-bike.
Die heeft vanochtend lekker gefietst, wel 45 km/h. Hij hoeft nauwelijks mee te trappen. Zo geleverd door de dealer, tweaken hoefde niet. Goed he!
Trouwens niet gevraagd of 45 km/h z'n stopsnelheid was (eventjes) of gewone rijsnelheid........

Mooi verhaal.
Ben erg nieuwsgierig: kan dit uberhaupt wel?(ik weet van de NL wet en maxima op hulpmotoren....) Hij is goed in jennen, deze collega.
Fabrikant meldt dat deze fiets een 250W BionX motor heeft. Dat klopt met de NL wet, tot zo ver OK.
Maar hoe red deze man het om 45 km/h te rijden als de ondersteuning ophoudt bij 25 km/h (even aannemende dat de dealer de fiets conform NL wet heeft afgeleverd)?  BionX ondersteunt de geleverde trapactie, dus je kan idd verder komen dan 25 km/h. Collega fietst normaal niet en doet verder weinig aan sport, al wil ik nog gokken dat hij op een stadsfiets de 25 km/h wel haalt. Maar iets met luchtweerstand doet me toch gokken dat 45 km/h niet streetlegal is voor een non-wielrenner op een "stadsfiets"-pedelec. En afdalingen zitten niet in zijn route.....

 

Kortom, kan dit uberhaupt?
( Ik wil niet ingaan op discussies of deze meneer dan een brommer is en helm op moet enzo. Dat is wat mij betreft een ander onderwerp)

Gewoon sterk verhaal of een Specialized uit de USA die volgens de amerikaanse specificaties zeer kort inderdaad 45km/u haalt, ook als je zeer onsportief bent. Accu is snel leeg. In Nederland verboden als pedelec.

Helemaal geen sterk verhaal, Sjef!
O.a. Bulls (green mover E-45) en Kalkhoff
hebben reeds elektrische fietsen die meer dan een uur met een snelheid van 45 km kunnen rijden.
Een soort “40km-fietsbrommer” dus, waarvoor formeel ook dezelfde regels gelden.
Zeer interessant voor forensen.

Beste Solar,
jouw reactie gaat over iets anders dan die man die vrijwel niet fietst en toch zo’n bakbeest van een Nederlandse fiets met trapondersteuning tot 25km/u tot 45km/u weet te brengen, dus uitsluitend op zijn eigen kracht, waarbij hij ook nog eens de weerstand van de meedraaiende electromotor moet overwinnen. Jouw stelling is enkel dat er e-fietsen bestaan in het buitenland (daar gelden andere regels) die 45km/u kunnen rijden. Dat heeft niemand, ik ook niet, bestreden. Ik heb immers het voorbeeld van de Specialized genoemd.
Wel een sterk verhaal dus.