Hoe ver met volle accu?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-ver-kom-ik-met-een-volle-accu/

Rekenhulp: hoe ver kom je met een volle accu?

Voordat je kunt bepalen hoe ver je met een elektrische fiets kunt komen, moet je eerst weten hoeveel energie in de accu past. De prestaties worden uitgedrukt in de hoeveelheid watt die in één uur geleverd kan worden. Een accu met bijvoorbeeld 200 wattuur kan een uur lang 200 watt of twee uur 100 watt aan vermogen leveren. De vraag is hoe ver je daarmee kunt fietsen.

Hoeveel stroom een pedelec (< 25 km/u) od speed pedelec (< 45 km/uur) verbruikt hangt van zeer veel factoren af:

  • luchtweerstand (hoe groot ben je, hoe recht op zit je, heb je strakke kleding of juist losse, wapperende kleding, je kruissnelheid, windsnelheid/richting)
  • rolweerstand (hoe soepel loopt je fiets, hoeveel weerstand geven de banden, hoe zwaar ben je, kwaliteit wegdek)
  • helling van de weg
  • hoeveel kracht zet je zelf, met hoeveel toeren per minuut rij je (verzet)
  • hoe sterk is de motor, hoeveel trap/motor-vermogen gaat verloren in de aandrijflijn

Voor een gemiddelde pedelec kun je rekenen op een stroomverbruik zo’n 6-10 Wh per kilometer, voor een speed pedelec is dat 10-14 Wh/km. Met een 400 Wh accu kun je op een pedelec dus zo’n 50 kilometer ver komen, op een speed pedelec is dat 33 kilometer. Daarom zie je op speed pedelec meestal zwaardere accu’s zoals de 983 Wh accu op mijn Stromer ST2s waarmee ik 14 Wh/km verbruik en dus 70 kilometer ver kan komen… onder optimale omstandigheden! Met lage temperaturen, slechte weg, harde tegenwind of hellingen kan dat zo de helft zijn…