Hoe weet ik of mijn wiel een bepaalde banddikte kan hebben?

Ik heb wielen waarvan ik de precieze maat en merk niet meer weet (wel zit er een velglint in met de maat 16x622-635/28". Het lint zelf is dus 16mm dik en de wielmaat is 28 inch. Tot zover bekend. Maar nu wil ik graag dikkere banden op de wielen zetten. Nu zitten er 25mm racebanden op, maar ik vraag me dus af of ik er ook 32mm citybike banden op kan zetten. Hoe kom ik daarachter?

De maat op het velglint geeft aan voor welke maat velg het past. Velglint kun je wat oprekken: in dit geval zowel voor 622, 630 en 635mm. Je hebt nu racebanden, dus velgmaat 622mm. Staat op de banden! Of er ook een band 32-622 op past hangt van twee dingen af. 1. De binnenbreedte van het velgbed. Is dat 13mm dan beter van niet. Bij 15 mm en meer kan dat wel.
Maar dan komt punt 2: heb je dan wel voldoende ruimte in de vorken en onder de remmen en wellicht ook t.o.v. de spatborden. Let op: bredere banden worden ook (evenredig) hoger.

Veel dank Sjef! Hier heb ik al veel aan. Het gaat dus echt vooral om de dikte. Er is ruimte (ruim 4cm in de breedte) tussen de vorken. Het is een ‘kale’ singlespeed met terugtraprem, dus geen remblokken. Ik denk dat dat zou moeten kunnen dus. Ik zal de breedte van het velgbed meten. Ik neem aan dat het velgbed ook echt alleen dat deel van de velg is dat min of meer horizontaal loopt en waar het lint op ligt toch? Dus niet de volledige breedte van het wiel aan de binnenkant neem ik aan?

De breedte van het velgbed meet je tussen de opstaande remflanken. Daar zit nog een verdikking in, maar die meet je dus gewoon mee. 13mm breedte was 10-15 jaar geleden gebruikelijk. Nu al lang niet meer. Nieuwe racevelgen zijn nu zelfs 17-19mm breed.

OK, ik heb het gemeten. Het is tussen de 17 en 18mm. Het meetlint zegt in die zin natuurlijk ook al veel, want dat is 16mm breed.

Dus met die cijfers zeg je dat ik het zeker zou kunnen proberen?

Zeker weten. Ik heb jaren op dergelijke velgen (17,5mm velgbreedte) gereden met 50-622 banden, Schwalbe Big Apple resp. Schwalbe Supreme. Op Corsica ook met 75km/u omlaag.

Top, dank!

Beste allemaal,
Mijn vrouw rijdt op een driewieler met Schwalbe Marathon Plus banden in de maat 47-406. Ivm nekklachten wil ik er Marathon Big Apple ballonbanden op leggen met een bandendruk van 2,5 atm. De velgbedbreedte is 25 mm.
Weet u welke maximale bandbreedte ik kan monteren op deze velg, zonder een probleem op te lossen en een volgend te creëren ? Zouden er bijvoorbeeld een 55-406 op mogen ?
Ps. Er is geen sprake van beperkingen ten gevolge van bijv. Een vork of spatbord

Schwalbe heeft zelf aanbevelingen, zie hier onder “Welke band past op welke velg?”

Voor een 25 mm velg geven ze aan banden van 29 to 83 mm breedte en als je binnen de ETRTO standaard wil blijven tussen de 44 en 65 mm. Ik zou gerust voor 60 of 65 mm gaan.

Les van @MikeRZ : het komt allemaal niet zo nauw.
Marathon Plus banden zijn wel heel stijf. Big Apple is veel soepeler EN lichter.
In verband met de klachten: probeer het eerst/ook eens met 2,0 bar spanning, zeker op de voorwielen. 55-60-406 is prima.

Beste allemaal,
Bedankt voor uw antwoorden en suggesties, die mij toch wel gerust stellen.
Voor een goed begrip : de fiets heeft 2 wielen achter en 1 voorwiel.
De druk van de ‘Schwalbe marathon plus’ achterbanden, heb ik al teruggebracht van 5 naar 2,5 bar. Dit is zonder meer een flinke verbetering, maar hoe meer ik het comfort kan verbeteren op dezelfde fiets, hoe liever we dat hebben. Nieuwe Schwalbe Big Apple exemplaren zijn niet goedkoop, maar ook weer niet zo’n hoge investering, dat het het uitproberen in de weg staat.

Nog geen €18,-, maar het zijn er wel drie natuurlijk… :grinning:

Beste allemaal,
Ik heb 4 fietsenmakers gebeld, maar geen van allen had de Schwalbe Big Apple banden van 20x2.15 (55-406) op voorraad. Daarom toch maar via Internet besteld. Ook daar blijkt het geen gangbaar artikel te zijn, maar ik vond een bedrijf die ze wel had.
Ik heb ze gemonteerd en op 2,2 bar gezet. Zojuist hebben we een rondje gefietst en mijn vrouw is tevreden. De voor haar vervelende korte harde schokken worden behoorlijk gedempt in vergelijk met de eerder gemonteerde Marathon plus 47-406 banden.
Verder valt het haar op, dat de driewieler wat lichter lijkt te lopen, wat ook schijnt te kloppen volgens de specificaties.
Probleem lijkt dus opgelost.

1 like

Mooi zo!
Is ook een typisch artikel voor een webshop: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Big-Apple-20-Wired-Tyre-p46834/

Aanvulling: bij een fietsenmaker wordt zo’n band een winkeldochter.