Hoe werkt de Routeplanner-app

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/app-uitleg/

Je hebt verschillende opties om een route te plannen. Je kunt kiezen voor een route van A naar B, voor een rondje of voor een kant-en-klare fietsroute. Als je je route maakt kun je persoonlijke voorkeuren instellen via de instellingen in het menu. Hier kun je nuttige plaatsen (zoals horeca of bezienswaardigheden) toevoegen aan je…

Ik verbaas me er over dat je vanuit de Android App geen gpx-file van je route kunt exporteren. Klopt dit, of doe ik iets fout?

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een route gepland op mijn android (zowel smartphone als tablet), maar kan geen optie vinden om de gpx van de route op te slaan om die in een andere offline app te importeren. Wie weet raad?

Als je de Android routeplanner negeert, krijg je op je Android toestel de routeplanner gepresenteerd die je ook op de computer raadpleegt. De “grote versie” biedt het downloaden van gpx bestanden wel aan. Kortom het lukt mij nu om deze files met mijn Garmin Edge Explore uit te wisselen.

Ik gebruik dit bericht maar om wat feedback te geven op de nieuwe routeplanner-app.
Ik ben erg tevreden over de routes die gekozen worden, maar dat deed de webbased versie net zo.
Tot op heden maakte ik met de webbased routeplanner een gpx-file en navigeerde ik op de telefoon (Samsung S10) met de app OruxMaps of OSMand. Dat ging goed. Nu heb ik genavigeerd met de fietserbond-app met de volgende opmerkingen:
…de app vreet stroom, na 13km was de halve accu leeg. Daarom met de kabel verbonden aan de electrische fiets (met display Bosch Intuvia, laadt met 500mA) en dit was ruim onvoldoende, de app trekt echt heel veel stroom. De telefoon wordt ook erg warm. Overigens ook bij het gebruik van Orux of Osmand geeft de kabel onvoldoende stroom bij fel daglicht (display staat dan erg fel) maar het verbruik is veel minder, en deze apps kun je op nachtstand (met donkere kaart) zetten waarbij er zelfs bijgeladen wordt.
…het scherm van de app is met erg veel wit, een telefoon met OLED-display is juist gebaat bij een donker scherm qua energieverbruik
…de stem is een mannenstem, die is erg onduidelijk. Een vrouwenstem (hoge tonen) komt veel duidelijker uit een kleine telefoonluidspreker en is minder gevoelig voor windgeluid.
…de stem geeft namen van wegen, overbodig want dat zie je ook op het scherm, en slecht te verstaan
…de app geeft geen waarschuwingen voor gevaarlijke punten zoals paaltjes op het fietspad.

Dank voor de feedback. Het stroomverbruik is inderdaad iets wat we onderzoeken. Interessant om te kijken of een vrouwenstem beter werkt. Wat betreft de straatnamen: dat kan juist in stedelijk gebied erg handig zijn, omdat je dan zeker weet dat je de juiste straat inrijdt, zonder dat je daarvoor op kaart hoeft te kijken en dus op het verkeer kan blijven letten. Wat betreft de gevaarlijke punten: we hebben alleen de paaltjes in de planner staan. Het was ooit het idee om daar een keer wat mee te doen voor waarschuwingen, dus wellicht dat dat nog een keer in een volgende versie komt.

Hi Richard, (forgive me for writing in English) firstly, congratulations on the new routeplanner app. It looks great, is very intuitive to use, has important new features such as Route Up, automatic re-routing and even a progress bar.

I would also like to add that I noticed a significant increase in power consumption over the old routeplanner. Yesterday, I went out and after only 40 minutes my iPhone 6 battery went from 70% to 30% at which point the phone crashed. I would estimate the new routeplanner uses about 2x the power.

I’m also missing seeing all the nearby knooppuntsysteem paths when selecting that route type. Furthermore, LF routes are no longer available as a route type (I had noticed the LF routing functionality was not working for the last several months on the old routeplanner).

Also, is it possible to report roadworks blocking the cycle path using the app?
vriendelijke groeten, Mark

Met de oude routeplanner kom ik routes die ik via de webversie heb gemaakt op de telefoon gebruiken. Kan dat ook met de nieuwe versie?

Sander