Hoe zit dat nu dat dikke banden minder hard opgepompt hoeven te worden?

Kan iemand mij (vrij simpel) uitleggen hoe dat nu zit met ’ dunne banden’ die je hard moet oppompen (4-5 bar) en bijvoorbeeld de Big Apple maar tot 2,5 bar om minimale weerstand te hebben?

Ik dacht altijd dat hoe dunner de band en hoe harder deze opgepompt is, hoe minder raakvlak je met de grond hebt en dus hoe minder wrijving. Nu kan ik mij nog voorstellen dat als je ze echt hard oppompt, dat je dan stuitert en mogelijk het aandrijf wiel regelmatig loskomt van de grond?

Daarnaast nog een klein beetje advies, ik heb net een sensa treviso premium n-8 gekocht, deze heeft Schwalbe Delta Cruiser banden, is het voor comfort handig om deze al direct te vervangen voor bredere exemplaren (tips)? Zag dat schwalbe nu ook Airless banden heeft, iemand daar ervaring mee?

Ik denk dat er verschillende discussies door elkaar lopen.

Een zacht opgepompte band fietst comfortabel, heeft meer grip ed
Allemaal voordelen.
Maar met een zacht opgepompt racebandje heb je nog voor het eind van de straat een stootlek.
Met een zacht opgepompte dikke band is de kans op een stootlek veel kleiner.

Het nadeel van een zacht opgepompte band (dun en dik) is dat de rolweerstand groter is.
Om de rolweerstand te verkleinen, mag je een band (dik en dun) zo hard oppompen als je wilt.
Als je een dunne band hard oppompt, zal de velg heel blijven.
Als je een dikke band hard oppompt, zal je velg op een gegeven moment uit elkaar barsten.

Waarom zou je een dikke band hard op willen pompen?
Dat kost heel veel zweet (als je het met de hand doet).
Als je voor harde banden gaat, is het oppompen van een dun bandje minder werk.

Voor dunne en dikke banden geldt dan ook andere maximale bandenspanning. Eigenlijk is het beter te spreken van de maximale luchtmassa die de band kan hebben. Medebepalend is de kwaliteit van de band, vooral van het karkas. Bij dunne bandjes (23mm bijv) ca. 9 bar. Zijden baantubes kunnen wel 13 bar hebben. Ben je zelf een lichtgewicht dan kun je beter met 6.5 bar rijden, anders stuiter je de weg af. Een band die stuitert drijft niet de fiets aan. Verloren energie. Bij dikke mtb banden (60mm) van 3.0 tot 3.5 bar, of minder omdat de velg die druk niet aan kan. Of je de Delta Cruiser banden kunt vervangen door dikkere banden hangt af van de ruimte die je nog in vorken en spatborden hebt. De Marathon en Marathon Plus zijn van hogere kwaliteit.
De Airless banden zijn zeer recent en kunnen alleen met speciaal gereedschap door een dealer worden gemonteerd en wegen per band circa 300 gram meer. Lucht weegt niets. Over rolweerstand is nog niets bekend. Een goede kwaliteit band is vrijwel lekvrij. Of het dat waard is?

De wrijving heeft (bijna) niets te maken met het oppervlakte van de band dat de grond raakt, maar alles met de vervorming van de band, hoe meer de band moet vervormen, (en hoe “stijver” het karkas) een band is, hoe meer energie dat kost.

Bij dezelfde druk zal het oppervlakte van de band dat de grond raakt voor een smalle band vergelijkbaar zijn met een brede band, want dat is grofweg evenredig met het gewicht dat de band moet dragen gedeeld door de druk. Wat wel anders is, is de vorm van het raakvlak:

Screenshot_20190111_214040

(Beide ellipsen hebben hetzelfde oppervlakte, de hoogte/breedte zijn een factor twee, dus bijv, een 25 mm raceband en een 50 mm big apple)

Bij diezelfde druk zakt een smalle band dieper in dan een brede band, waardoor het wiel minder rond wordt en is er meer vervorming dus meer energieverlies.

Dit plaatje en meer informatie is te vinden op Rolweerstand - Schwalbe Professional Bike Tires

Behalve rolweerstand is inderdaad ook het stuiteren van belang, voor de fiets alleen is dat niet z’n probleem, die is stijf/elastisch en daarbij gaat weinig energie verloren. Het probleem is de bereider die het stuiteren dempt, daarbij gaat energie verloren.

Schwalbe zelf geeft elke band punten, voor de Delta Cruiser zie ik:

Rolling 3, Road Grip 3, Off-road grip 2, Protection 3, Durability 3

Voor bijv. de Racer zie ik:

Rolling 5, Road Grip 5, Off-road grip 2, Protection 4, Durability 4

Deze twee banden gekozen omdat ze even breed zijn omdat ik niet weet hoe en of Schwalbe de breedte in deze getallen verwerkt. En … neem deze getallen niet al te absoluut.

Met de term “Airless” bedoel je waarschijnlijk Tubeless, dat wil zeggen zonder binnenband. Zoals je je de Almotion kan zien geeft Schwalbe aan dat deze variant nog wat minder rolweerstand heeft en omdat er een dichtende vloeistof in zit is de Protection hoger. Het monteren van tubeless banden is niet triviaal.

Hoe er wel rekening mee dat bredere banden wel moeten passen, als ik zo een plaatje van de Sensa Treviso Premium 8V zie denk ik dat tussen de voorvork wel bredere banden passen maar moet het spatbord verbreed en verhoogd worden, achter waarschijnlijk hetzelfde.

Nee, @MikeRZ, de ontwikkelingen gaan snel. Airless is echt zonder lucht. Is heel recent. Er worden twee min of meer harde elementen met een speciale machine in de buitenband gemonteerd. Er komt geen lucht aan te pas.
https://www.schwalbe.com/airless-system/index.php/4.html

Aha, had dat wel gezien maar wist niet dat de marketingnaam Airless is geworden.

Screenshot_20190112_102325

Niet echt een manier om dit snel populair te maken.

De marketing is wel weer goed bezig:

Het Schwalbe Airless System kost €85,- per band. Dit is inclusief 40-622 Airless buitenband, Airless Tube en Airless Ring. Montage voor het achterwiel is €34,50, voorwiel montage is €29,50.

Dat lijkt flink, maar vergeet niet dat u nooit meer lek rijdt én de band tot wel 10.000 km meegaat. Een normale, goede Schwalbe buitenband voor een stadsfiets of e-bike gaat +/- 2000 km mee en kost +/- €40,- excl. binnenband, ja wel een keer een lekke band gehad.

2000 km? Dat zou betekenen na ruim een half jaar voor mijn station-werk fiets, zoals het er nu uit ziet haal ik 10.000 km makkelijk, wel al een lekke band gehad.

Ik ben benieuwd wat “a slightly higher rolling resistance” betekend, nog geen onafhankelijke testen gezien.

Ik vind het een ingewikkelde materie.
Een trein rijdt op stalen wielen omdat dat de minste weerstand geeft.
Moet ik uit je bijdrage afleiden dat dat alleen geldt zolang de rails volkomen vlak zijn?

Moet ik voor Airless kiezen als ik voornamelijk over ideaal asfalt rijd?
Moet ik voor een zacht opgepompte dikke band kiezen als ik veel kilometers maak op ongelijke straatstenen?

Schwalbe brengt ook het Procore systeem op de markt.
Speciaal voor MTB`ers dat wel.
Maar van mij mag elke stadsfiets met tubeless banden worden uitgerust; een lekke band is in een oogwenk gerepareerd zonder het wiel te demonteren.
Zonder Procore is de laagste bandenspanning 1.5 atm
Met Procore kan je tot 0.8 atm zakken in dat gedeelte van de band dat contact maakt met de weg.
En dat noemt Schwalbe een groot voordeel.
Terwijl Airless min of meer te vergelijken is met 13? atm.
En dat noemt Schwalbe ook een groot voordeel.

Ik rijd overigens zelf op dikke banden icm een systeem dat op Procore lijkt.
Je combineert de voordelen van een dikke band met die van een hard opgepompte band.
Cushcore
Huck Norris
DeanEasy
Flat tire defender
DIY

Noot: Procore is oorspronkelijk ontwikkeld in samenwerking met velgen van Syntace (met twee ventielgaten).
Maar Syntace is afgehaakt, en nu zitten we opgescheept met een onpraktisch systeem.

Ja, minder glad betekend meer weerstand.

In Duitsland heeft het UPI - Umwelt- und Prognose-Institut, metingen gedaan voor verschillende wegoppervlaktes en geeft aan dat een betontegelfietspad iets van 30% meer weerstand geeft dan een perfect glad asfaltfietspad.

In Nederland is dat ook al lang bekend, November 2017 kwam nog voorbij:

Waar de fiets uniek in is, is dat denk ik een groot deel van de verloren energie bij hobbels plaats vindt in het menselijk lichaam, omdat het gewicht groter is dan de fiets en omdat het menselijk lichaam de trillingen dempt. Dat wordt denk ik nooit meegenomen, ik zie het in ieder geval niet bij de Engelstalig Wikipedia pagina Rollling Resitance. De reden is denk ik dat er van uit wordt gegaan dat de oppervlaktes zo vlak zijn dat de hobbels worden opgevangen door de banden en de “vering” van de wielen, de voorvork en het frame.

Grappig Cushcore, Huck Norris, Flat Tire Defender, Procore, had ik nog niet van gehoord, wel iets MTB specifieks zoals je al schrijft.

Al met al rijd ik vrij en blij op mijn fiets rond.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Toen de 29" wielen werden geintroduceerd, ter vervanging van de 26", zei men dat je er gemakkelijker mee over oneffenheden kon rijden, vanwege de grotere diameter.
Dat lijkt mij een logisch verhaal voor grote oneffenheden waar MTB`ers mee van doen hebben.
Maar geldt het ook voor straatstenen en beton?
Als we de voetafdruk van een band op het wegdek centraal stellen, zou een 26" een iets langwerpiger footprint kunnen hebben dan een 29".
Dat zou betekenen dat de rolweerstand van een bepaald type band van 29" kleiner dan een identieke (zelfde doorsnede, zelfde rubber, zelfde profiel) band van 26" bij gelijke belasting.
Het zou betekenen dat je de 26" harder moet oppompen dan de 29" voor dezelfde rolweerstand.

En dan heb ik nog een probleem met de keuze van de bandenspanning als ik boodschappen ga doen met de fiets.

Met andere woorden.
Als ik vaak veel bagage meeneem, doe ik er verstandig aan om dikkere banden te monteren.
En doe ik er NIET verstandig aan om mijn bestaande banden harder op te pompen?

De rolweerstand van een band/wiel is omgekeerd evenredig aan de diameter.
Je moet je smallere banden harder oppompen voor het dragen van een hogere last. Bredere banden hebben bij een lagere spanning dezelfde luchtmassa voor het dragen van de last. Bredere banden zijn in die situatie comfortabeler.
Voorbeeld. Racebandjes van 25-622 hebben een draagvermogen van 65kg. Een band van 50-559 kan 125kg aan, terwijl een band van 50-622 135kg kan hebben.

Ja, bredere banden zijn “altijd” beter, tenzij je gaat overdrijven of sneller gaat rijden dan zo 30 km/u omdat dan de luchtweerstand van de bredere banden gaat (significant) meespelen.

Als je op glad asfalt rijdt dan geldt voor alle banden dat meer druk betekend minder weerstand want de banden vervormen minder. Voor minder gladde oppervlaktes betekend het meer “stuiteren” en heeft bij een bepaalde “ruwheid” minder druk het voordeel.

Ik ben nieuw op het forum, vandaar dat ik pas nu reageer op dit al oude onderwerp.
Een paar vragen: Bedoel je hier met diameter de dikte van de band? Wat is de invloed van de luchtmassa? Hoe bereken je het draagvermogen van een band van een bepaalde maat?

Met diameter is bedoeld de diameter van het wiel met band uiteraard. De luchtmassa (“druk x volume”) is (mede) bepalend voor het draagvermogen en dus ook voor het rijcomfort.
Het draagvermogen kun je niet berekenen. Dat is een gegeven bepaald door de fabrikant. Kun je opzoeken in catalogus, een papieren catalogus of online.

In aanvulling op @Sjef kan je je zelf de vraag stellen waarom een dikke band zwaarder belast kan/mag worden.
Dat is omdat bandenfabrikanten een indrukking van de band accepteren van 15%.

Hefkracht van de band = Bandendruk * Kontaktoppervlak

Als een dikke band 15% wordt ingedrukt, is het kontaktoppervlak groter dan het kontaktoppervlak van een dunne band die 15% wordt ingedrukt.
Als een dikke band 15% is ingedrukt, is het contactoppervlak vier keer zo groot als van een dunne band die 15% is ingedrukt.

De indrukking wordt bepaald door de bandendruk.
De bandendruk is aan een maximum gebonden.
Als een dunne band tot 6 bar wordt opgepompt is de spanning in de wand van de band = 9 N/mm2
Als een dikke band tot 3 bar wordt opgepompt, is de spanning in de wand van de band = 9 N/mm2

De berekening is ingewikkeld als je het precies wilt uitrekenen.
Maar als je veronderstelt dat een band cilindervormig en rond is, kom je al een eind met wat basiskennis over Pythagoras.
Image1

Voor mij nooit meer.
Ik had naar 2 weken een 2 spaaknippels stuk.
Gebroken.
En natuurlijk slag in mijn achterwiel.
Ik ben terug gegaan en de band moest ervan af gehaald worden.
Hij was niet meer te gebruiken.
Duur grapje
Het was natuurlijk geen garantie.
Ik blijf wel bij het oude systeem.

Dit is je eerste post in dit topic. Het is derhalve volstrekt onduidelijk waar je bericht over gaat. Het enige wat duidelijk is, is dat je teleurgesteld bent, maar waarover?
Hoort het niet ergens anders thuis?

Sorry voor mijn onduidelijkheid.
Maar ik heb de schwalbe airless buitenbanden gehad.
Na 2 weken had ik 2 spaaknippels stuk.
Met de gevolgen dat de dure band eraf geknipt moest worden.
Dat was dus een dure ervaring bij een fiets van amper 2 jaar.

Dat is wel een levensgrote anti-reclame voor Airless.
Zeker nu er vrijwel lekbestendige banden zijn: geen behoefte aan systemen zonder lucht.

Ook Schwalbe geeft zelf al aan, dat het in ieder geval voor mij, Airless geen aanbeveling is:

Voor fietsers daarentegen, die veel waarde hechten aan goede prestaties en een fijn uitgebalanceerd spel tussen band, binnenband en ondergrond, blijft de binnenband de eerste keus. “Met name sportieve fietsers zijn met de klassieke butyl-binnenband of tubeless systemen het beste af.“

Zie het “wereldnieuws” van Schwalbe zelf.

Dank voor de toelichting.
Elders (bijv. in Gressmann, Fahrradphysik und Biomechanik) vind ik ook dat de rolweerstand omgekeerd evenredig is aan de banddiameter, maar het effect hiervan wordt afgezwakt door het feit dat het contactoppervlak van een klein wiel veel minder uitgestrekt is in de rijrichting. Ik kom er niet achter wat het netto effect van de wieldiameter dan is.
De luchtmassa speelt geen rol, de druk is bepalend voor de grootte van het contactoppervlak van band en weg en dat bepaalt de grootte van de rolweerstand. Massa is niet gelijk aan druk x volume. Als je de lucht zou vervangen door bijv. butaan is de massa van het gas in de band groter, zonder dat je daar iets van zult merken (aangenomen dat de druk gelijk is en dat butaan niet reageert met de band).
De getallen die je noemt voor het draagvermogen heb ik niet teruggevonden. Op de website van Schwalbe vind ik wel een tabelletje waar voor een aantal bandenmaten de aanbevolen banddruk is voor een drietal belastingen. Op de band zelf worden minimum- en maximumdruk vermeld, maar die bepalen niet direct het draagvermogen. Het achterwiel van de tandem met 32 mm brede banden, waar ik met mijn vrouw vakantietochten mee maak, krijgt naar schatting ca. 120 kg te dragen. Bij een maximumdruk van 6 atm moet het contactoppervlak dan 20 cm^2 zijn! Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het gaat al vele jaren goed. Die breedte van 32 mm is trouwens niet onze keus - zandpaden leveren grote problemen op - maar bredere passen niet tussen de extra achtervorkbuizen.