Hoe zit dat nu dat dikke banden minder hard opgepompt hoeven te worden?

Tja, ik ben dan ook geen natuurkundige en heb ik me wat onnauwkeurig uitgedrukt. Maar de bedoeling was goed …:flushed:

Het draagvermogen is van elke bandensoort en -maat te vinden: van de marathon almotion in 50-622 :

Größe:ETRTO 50-622 (28 x 2.00 Zoll)
Typ:Folding
Compound:OneStar
Ausführung:V-Guard
Farbe:Black-Reflex
Skin:Lite
Gewicht:675 g (24 oz)
Druck:2.50 - 4.50 Bar (35 - 65 psi)
Maximallast:125 kg

Ik begrijp je redenering, maar is die vraagstelling niet puur academisch, want zonder band kun je niet fietsen?

Dus zeg maar het verschil tussen een 26" (xx-559) en 28" (xx-622) band waarbij de rest (breedte, druk, materiaal) hetzelfde blijft.

Dat is te berekenen/benaderen en is ook nagemeten, zie bijv.:

The impact of tyre diameter and surface conditions on the rolling resistance

In de conclusie kan je lezen (vrij vertaald)

Een wiel met 26-inch diameter heeft hogere rolweerstand dan een wiel met 29-inch diameter voor gravel, gras en zand ondergronden, voor asfalt zijn de verschillen te verwaarlozen.

Die conclusie vindt ik net iets te scherp, eigenlijk zie je nauwelijks verschillen voor asfalt, gras en gravel, alleen voor zand is er een duidelijk verschil, dat lijkt overeen te komen met wat je schrijft.

Gravel kom ik niet vaak tegen maar straatstenen best te meer en ik denk dat dat qua oppervlakte redelijk vergelijkbaar is met gravel.

Een tandem met 32 mm brede banden is inderdaad wel opmerkelijk, ik zou het denk ik een racetandem noemen :wink:

Ik weet niet hoe je dat hebt berekend.
Maar het contactoppervlak van het voorwiel zal dan ook in die orde van grootte moeten liggen.
Omdat bij een tandem het voorwiel meer moet dragen dan een gewone fiets.

Als we de naloop van een fiets berekenen, gaan we altijd uit van een perfect rond wiel.
Maar in dit geval is de naloop bijna kleiner dan de lengte van het contactoppervlak.
Bij een contactoppervlak van deze omvang zou de stabiliteit van de fiets in het gedrang moeten komen.

Opmerking. Volgens mijn berekening zit je met 6 bar in een 32 mm brede band diep in de gevarenzone.
Ik berekenen een indrukking van meer dan 15%
Ik denk dat je een bagagekar moet overwegen.

Ik gebruik jouw definitie van wieldiameter: diameter inclusief band

Als het wiel 120 kg moet kunnen dragen moet de band een tegenwicht van 120 kg opbrengen. Als de druk 6 bar is, is de kracht per vierkante centimeter van het contactoppervlak 6 kg (of ca. 60 Newton). Bij een contactoppervlak van 20 cm^2 is de kracht op dat oppervlak 20x6 = 120 kg. Overigens staat op elke vierkante centimeter van de band buiten het contactoppervlak een kracht van 6 kg en als de band niet ontploft moet die kracht een tegenkracht van 6kg krijgen van het karkas van de band.
Moet de naloop niet gerekend worden tot het midden van het contactoppervlak. Voor de stabilteit hoeft er dan geen probleem te zijn.
Betekent een indrukking van15 % volgens jouw berekening een volumevermindering met 15% ? Dat zou een flinke drukverhoging tot gevolg hebben, waardoor het contactoppervlak weer kleiner wordt. Wat zou de eindwaarde zijn volgens jou?

Bedankt voor je toelichting.
Ik kan me voorstellen dat je denkt aan een racetandem. De tandem heeft, behalve smalle banden, een racestuur, maar verder is het een toertandem. Het is een Dawes Super Galaxy (het staat er echt op!) met een freewheel met 6 kransjes. Al heel oud dus (> 25 jaar).

De sterkste Schwalbe banden in de maat 32-622 (Marathon en Marathon Plus) hebben een maximum belasting van 90kg… 180 kg per fiets dus. De levensduur van de band(en) van de tandem van @jaapb zal zeer beperkt zijn, bij een belasting van 120kg.

In Engelstalige landen lijken tandems met dunne banden de norm te zijn.
Niet alleen Dawes, maar ook Orbit, Thorn, DaVinci, Precision, CoMotion, Calfee, KHS, enz leveren tandems die zijn uitgerust met dunne banden.
Menig engelstalig forum is gewijd aan de vraag of de banden niet nog dunner kunnen dan 28mm.
Tegelijkertijd wordt er op menig forum door tandemrijders geklaagd over gescheurde wangen, omdat de stoker niet wilde dat de banden tot de maximale druk werden opgepompt.
Op een tandem komt een bult in de weg immers harder aan, omdat een tandem niet over de bult heen kan hobbelen. Een tandem kan alleen maar horizontaal.

Het verhaal gaat dat de Kenda Tandem Tire de beste keus is, met de UltraGatorSkin van Conti als een goede tweede…
https://www.precisiontandems.com/arttiresbymark.htm

Offtopic
In Engeland heeft iemand 25 jaar op een Dawes Super Galaxy gereden met twee banden over elkaar.
https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=57114

Nou ja, engelstalig zal hier wel bedoeld zijn voor Engeland, Wales, Schotland en Ierland (beide delen). Amerikaanse tandems kiezen voor dikke banden voor 559mm wielen. En inmiddels groter, in lijn met de mtb-trend.

Citaat Opmerking. Volgens mijn berekening zit je met 6 bar in een 32 mm brede band diep in de gevarenzone.
Ik berekenen een indrukking van meer dan 15%
Ik denk dat je een bagagekar moet overwegen.

Ik denk dat het met het gevaar wel meevalt. Zelfs met 120 kg belasting van het achterwiel, zal de bandendruk vrijwel niet veranderen. De band kan het dus wel hebben, al zal hij, zoals @Sjef terecht opmerkt, een korte levensduur hebben. Ik schat dat hij ongeveer 3000 km meegaat.
Een bagagedrager ontlast de fiets wel, maar de fietser niet; die moet ook de kar meetrekken. Bovendien is een bagagekar is erg onhandig bij het passeren van schrikhekken e.d