Hoge bruggen, lange hellingen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/hoge-bruggen-lange-hellingen/

Een voorbeeld van een goede fietsbrug Waarom maakt de hoogte van een brug zoveel uit? Het simpele antwoord omdat een hoogteverschil zoveel extra energie kost. Het overbruggen van een hoogteverschil van 5 meter kost een fietser ongeveer evenveel energie als een halve kilometer fietsen op vlak terrein. De vaste bruggen van 9,10 meter over het…

Wat fietsers van een lange/korte helling vinden is een.
Mij intrigeert vooral de vraag wat beleidsmakers beweegt om een lange/korte helling te ontwerpen.

De Benelux-fietstunnel, de Benelux-hulpdienstentunnel, de Heinenoord-fietstunnel, en de Heinenoordtunnel voor landbouwvoertuigen, liggen ongeveer 25 meter onder NAP.
De tunnels zijn 900 meter lang.
De Benelux-fietstunnel heeft een gelijkmatige flauwe helling.
De Heinenoord-fietstunnel wordt gaandeweg steiler.
De beleidsmakers waren van mening dat fietsers niet zonder roltrappen en lift konden.

Er gaat geen dag voorbij of er is wel een roltrap of een lift in storing.
RWS heeft geen onderhoudsabonnement afgesloten dat voorziet in een snelle reparatie.
RWS kan wel op korte termijn een busje regelen.
Tevens is het fietsers toegestaan om te kiezen voor de andere tunnels.
Maar die worden aan het eind serieus steil.
Geen probleem voor fietsers die een tandje willen terugschakelen.
Maar polderfietsers denken daar te laat aan.

Het spreekt dat veel fietsers een broertje dood hebben asn die roltrappen, en de tunnel liever fietsend zouden verlaten.
Niet in het minst omdat de metrobuis, parallel aan de Benelux-fietstunnel, wel van begin tot eind van een flauwe gelijkmatige helling is voorzien ( vanwege stalen wielen op een stalen rails).

De stadsbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht is voorzien van een goede helling.
Desondanks verkiezen opvallend veel fietsers de trap met fietsgoot.

Dordrecht, South Holland

Bij mij werkt de link naar het artikel niet, bij anderen wel?

Dat heeft vooral te maken met hoe hoog de brug moet zijn voor de scheepvaart, hoeveel ruimte er is voor de aanbruggen en voor tunnels, hoe diep de tunnel ligt. Een afgezonken tunnel ligt minder diep dan een geboorde tunnel.

Er is voldoende over geschreven:

Rijkswaterstaat is nog steeds een organisatie waar de fiets een (nog niets eens belangrijke) bijzaak is. De Heinenoordtunnel autotunnel gaat binnenkort dicht voor onderhoud en RWS is inmiddels in de media mensen aan te sporen een alternatief te kiezen waaronder de fiets. Dat is echter een andere afdeling dan die van het lift/roltrap onderhoud…

Het niet gek zijn om (Maandag-Vrijdag 07:00-20:00, Zaterdag/Zondag 10:00-18:30) RWS te bellen bij een storing, 0800-8002, met meer meldingen meer aandacht.

Daar ben ik wel benieuwd naar, met de aanname dat de roltrappen werken, nemen fietsers liever de helling of de roltrap/lift? Een beetje onmogelijke vraag om te beantwoorden want met een helling overbrug je ook horizontale afstand en het antwoord zal per persoon verschillen. Weet iemand toch cijfers te vinden?

Zelf kies ik denk ik wat het snelst is:

  • Bij de Brienenoordbrug neem ik vaak de trap als ik de brug op moet.
  • De Heinenoordtunnel is een beetje op het randje, gevoelsmatig kost het even veel tijd de lift/roltrappen aan de Zuidzijde te nemen als omhoog te fietsen. Aan de Noordzijde neem ik altijd de lift/roltrap omdat ik nooit verder fiets langs de A29.
  • Bij de Zwijndrechtse brug is het puur afhankelijk waar ik vandaan kom.

De IJ-tunnel heet een steile tunnel te zijn. Toch is die een paar keer open gesteld tijdens OV stakingen en natuurlijk elk jaar een dag voor de Dam-tot-Dam loop en fietstocht. Diverse malen doorheen gefietst en dat is spectaculair: veel snelheid maken in de afdaling en die meenemen in de “klim”. Rijd je nog steeds met >30 ofzo de tunnel uit. Nu ben ik wellicht geen standaardfietser en bij zo’n Dam-fietstocht zie je overwegend sportievere fietsers, maar ook bij de openstellingen tijdens de OV stakingen heb ik maar weinig mensen zien lopen. Ook de minder-sportieve-stadsfietsers-op-minder-goed-onderhouden-oude-fietsen-zonder-versnellingen hadden weinig moeite met de tunnel.

Anekdotisch wellicht, tenslotte stond ik daar ook niet de hele dag het verkeer te observeren, maar ik denk dat er wel meer mogelijk is als de 1,5-2% richtlijn soepeler gehanteerd wordt.

Ik krijg het volledige artikel niet te zien dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is…
Ik vind een lange helling niet erg als ik:

  • de energie die ik erin steek straks ook weer terugkrijg en niet in m’n remblokken hoef te jagen. Tunnels zijn daarom leuker dan bruggen: de snelheid die je aan het begin krijgt, gebruik je later weer om de helling op te komen.
  • geen heel eind hoef om te rijden voor die helling via een enorme haarspeld. Dit gaat vaak goed bij bruggen die voor fietsers zijn ontworpen en erg fout bij bruggen die aan snelwegen vastgeplakt zijn.
1 like

Waarom werken de links niet ? Zowel die in het artikel [fietsersbond.nl/hogebruggen] en hier boven staat [https://www.fietsersbond.nl/hoge-bruggen-lange-hellingen/] leiden naar een niet bestaande pagina. Beetje slordig dat dit nu nog steeds niet opgelost is.

1 like