Houdbaarheid solutie

Mijn vader had vroeger één tube solutie, waaraan hij zijn hele leven genoeg had. Ik heb gemerkt dat dit bij de huidige tubes niet meer opgaat.

Hoe lang is een open tube te gebruiken? Is deze levensduur op enige manier te verlengen?

Nee, levenslang houdbaar is het niet (meer), is het nooit geweest. Herinneringen uit de jonge jaren worden ieder jaar mooier! ;-)) Vroeger had je veel meer lekke banden te plakken, dus alleen daarom al was een tube zeker niet genoeg voor het leven.
Snel uitharden zal ongetwijfeld met het weglaten van zeer giftige stoffen te maken hebben. Als je denkt verstand te hebben van het wijzigen van de lijmeigenschappen, zou ik in die industrie gaan werken.
Opening schoon houden en goed afsluiten is het motto.

Bedankt voor je reactie , Sjef. Een carriere in de industrie zit er voor mij niet meer in. Dat bedoelde ik ook niet. Ik dacht eiegnlijk meer aan een effectievere wijze van afsluiten, waadoor uitdrogen langer duurt. Hoe lang is een open tube bruikbaar. Wegens slechte ervaringen met oudere tubes neem ik na 3 maanden geen risico en open een nieuwe, hetgeen ook niet zo goed voor het milieu is. Hetzou handig zijn als er tubes zouden zijn die genoeg inhoud voor één plakbeurt bevatten.

Oh, maar er zijn pleisters die zonder solutie plakken. Ze zijn voor tijdelijk bedoeld, maar enkele maanden houden ze wel. Parktool is de fabrikant. In een piepklein doosje zitten 2-3 pleisters en een schuurpapiertje.

2 dingen:

  • is de korte houdbaarheid een gevolg van een andere mix van componenten in de tube, bijv. als gevolg van milieuvriendeliijkheid?

  • Ook ik ben op zoek naar tubes die geschikt zijn voor een enkele plakbeurt. Bij 1 x per 3 maanden een lekke band moet ik eerst naar de winkel voor een tube, waarvan vervolgens 90% onbruikbaar is omdat de plakfrequentie te laag is.
    Is zo’n soort product (solutie in kleinverpakking, voor één plakbeurt) op de markt?

Antwoord: nee, zie mijn bericht over de pleisters van Parktool, geen solutie nodig.

Bij mij ging laatst de met Simson solutie en een zelfgeknipt pleister van een rol van hetzelfde merk de plakker na een paar weken weer los. Als ik de reacties van de anderen lees, vermoed ik mijn solutie nog in orde is, maar dat de pleister de boosdoener is, want de rol had ik een paar jaar geleden gekocht. Toch maar een nieuwe kopen dan. De solutie gebruik ik ook al geruime tijd en mijn ervaring in de loop der jaren met deze tubes, is dat ik er veel langer mee doe dan de genoemde 3 maanden (zeker 1 à 2 jaar). Overigens heb ik van een kennis zelfklevende pleisers van Cordo gekregen, maar die heb ik nog niet gebruikt…

Beste Sjef,

Zoals je zelf aangeeft hechten de pleisters enkele maanden. Om nu elke 3 maande de pleister te vervangen…
Solutie hecht veel langer dan 3 maanden maar heb ik maar een paar keer per jaar nodig. Bij een houdbaarheid (in de tube…niet op de band) van de solutie van enkele maanden rijst dus de vraag naar solutie-verpakking die bedoeld is voor één plakbeurt.
Zodat je niet een volledige tube hoeft weg te gooien , nadat je er één maal een band mee hebt geplakt…

Beste Jan Fiets,
Dat is wel erg haastig gelezen en geconcludeerd! De Parktool pleisters (er zijn ook andere merken) zijn bedoeld om onderweg snel een lek te plakken, zonder solutie. En hup, weer verder, naar huis of je einddoel. Een noodmaatregel, zoals ik al zei. Je hoeft niet dezelfde avond er een echte pleister op te plakken, maar na paar maanden laten ze los. Dus: als je na een week zin en tijd hebt, vervang je de nood-pleister (je trekt hem er zo vanaf) door een echte pleister. Die blijft tot in lengte van jaren zitten. Mijn voorkeur: de pleisters van Rema Tiptop.

nog 1x sjef,
Na een week “heb ik zin” om de tijdelijke door een permanente pleister te vervangen.
Dan pak ik een nieuwe tube solutie, die maak ik voor het eerst open. Deze tube gebruik ik vervolgens maandenlang niet.
Na een maand of vier heb ik weer een lekke band, waarop ik een tijdelijke pleister plak.
Na een week wil ik die vervangen door een permanente pleister, want daar heb ik zin in.
De tube solutie -van 4 maanden geleden- kan ik dan niet meer gebruiken, want die biedt geen hechting meer. Die kan ik weggooien en ik moet een nieuwe tube kopen.
Het gaat om de portemonnee en het milieu die hier beide geschaad worden.
Probleem duidelijk?

Alleen is dan de vraag: welk merk solutie is zo slecht afgesloten dat ie na 4 maanden hard is. Na 2 jaar, ja, dan is de kans groot dat er alleen nog wat gas uit de tube komt, maar na 4 mnd, nee. Rema tip top is mijn tip!

Bedankt voor je tip sjef.
Zal eens kijken naar dat merk.
Probleem is niet dat de solutie hard is na 4 maanden.
De tube wordt afgesloten met een normaal dopje, en is ook na maanden nog dezelfde substantie.

Op de verpakking (en op de tube zelf) staat dat de houdbaarheid 3 maanden is.
Ik heb het dan over een bekend merk solutie, waarvan de naam 2 lettergrepen heeft, begint met een s en de merkkleuren rood en zwart gebruikt.

Het verhaal gaat, maar dat weet ik niet zeker, dat de samenstelling van de solutie vanwege milieubeschermingsmaatregelen is veranderd, waardoor de houdbaarheid (lees:werking na 1e opening van tube) is verkort.

Niet geheimzinnig doen, Jan. :wink: Iedereen mag het weten!
Het gaat natuurlijk om de combinatie van solutie en pleisters. Die laatste, ik bedoel dan die rolletjes, waaruit je zelf je pleister knipt, zijn voor meer dan de helft schuld aan de slechte reputatie van simson. Vandaar Rema Tiptop. Met de ronde pleisters (kosten €0,15 p.st.) die ik ook gebruikte voor het plakken van autobinnenbanden in landen waar je maar beter toch een binnenband kunt gebruiken.

Ik rijd per jaar 8000 km met mijn Velomobiel en heb ongeveer elke 1000 km een lekke band. Ik denk dat ik na 10 jaar mijn 2e of 3e tube Simson solutie in gebruik heb. Simson is overigens afkomstig van de firma Rema Tip Top BV.
Ik heb nooit gemerkt dat mijn plakkers loslaten, dus ik denk dat de solutie makkelijk een paar jaar houdbaar is. Ook op mijn tube staat dat het na opening ongeveer 3 maanden houdbaar is.

Kees

Dat is wel hilarisch! Rema en Simson met dezelfde moedermaatschappij. Hetgeen overigens niet uitsluit dat beide van uiteenlopende kwaliteit zijn. Er zijn immers wel honderden voorbeelden van concurrerende producten van het zelfde concern. Veel fietsplezier zonder lekke banden, allemaal. Vandaag in elk geval weer gelukt.

Ik vind dat zo zot. Na drie maanden niet meer te gebruiken. met de huidige anti-lekbanden kun je zo’n tubetje dus een keer gebruiken en als je dan na een half jaar nog een keer lek rijdt moet je weer een nieuwe kopen. Je koopt op internet al binnenbanden voor de prijs van een tubetje. Het enige wat je kunt doen is je lekke banden bewaren en als je er dan een stuk of tien hebt allemaal tegelijk plakken.

Voor wat het waard is: Op de Rema tubetjes staat niets over de houdbaarheid, geopend of ongeopend. Ik heb tubes voor thuis en onderweg, de laatste zit al jaren in mijn Camelbak-vakje en nog altijd bruikbaar.