Houden Franse automobilisten meer afstand?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/houden-franse-automobilisten-meer-afstand/

Moeten automobilisten in Frankrijk één meter afstand houden van fietsers?, vraagt Jolle Six Dijkstra uit Westmaas. ‘Op fietstochten in Frankrijk valt het me altijd weer op dat automobilisten, en ook vrachtwagenchauffeurs, vrijwel altijd afstand bewaren tot fietsers die door hen gepasseerd worden’, schrijft Jolle Six Dijkstra. ‘Als de vouw al eens uit je broek gereden…

Hoi,

Sinds 29 januari 2022 is in het Verenigd Koninkrijk de Highway Code ook flink aangepast! Afstand houden bij het inhalen van fietsers: 1,5 meter en meer!

o.a.:
There is updated guidance on safe passing distances and speeds for people driving or riding a motorcycle when overtaking vulnerable road users, including:

  • leaving at least 1.5 metres (5 feet) when overtaking people cycling at speeds of up to 30mph, and giving them more space when overtaking at higher speeds
  • passing people riding horses or driving horse-drawn vehicles at speeds under 10 mph and allowing at least 2 metres (6.5 feet) of space
  • allowing at least 2 metres (6.5 feet) of space and keeping to a low speed when passing people walking in the road (for example, where there’s no pavement)

Wait behind them and do not overtake if it’s unsafe or not possible to meet these clearances.

1 like

Op lange (en sportieve) fietsvakanties in Frankrijk en Spanje viel me dat gedrag van Franse (en Spaanse) automobilisten 30 jaar geleden ook al op. Kijk ook niet raar op als in Frankrijk in heuvelachtig gebeid een vrachtwagen kilometers lang achter je aanhobbelt, de chauffeur wachtend tot het overzicht op de weg goed genoeg is om te passeren.

Toch een kanttekening: fietsvakanties zijn meestal in autoluwe streken en in grote delen van Frankrijk kun je rustig een dag fietsen zonder een automobilist (of één, hooguit twee) tegen te komen. Wordt het drukker dan zie je ook in Frankrijk het gedrag veranderen. Drukke RN’s, zonder vluchtstrook, zijn dan niet prettig om te fietsen en in forensensteden (plm. 20-40 km van Parijs) zie je hetzelfde gehaaste gedrag als in Nederland (terwijl Parijs zelf weer prima fietsen is)…

Ik had nog nooit van de Dutch Reach gehoord totdat deze een paar weken geleden verplicht werd in de UK.
Het schijnt bij ons een verplicht onderdeel van de autorijlessen te zijn.
Toch moest ik onlangs een automobilist (met een hart voor de fietsers) uitleggen waarom ik afstand hield tot geparkeerde autos.
En het moeilijker voor hem werd om mij voldoende ruimte aan de linkerkant te geven.

In Frankrijk is de Dutch Reach niet verplicht. Zelfs onbekend.
Maar er is wel een uitdrukking voor : La “poignée hollandaise”

https://www.dutchreach.org/country-media-coverage/

Maar daar staat tegenover dat ze wel dit verkeersbord hebben, ik moet toegeven dat het niet in de buurt van Parijs of Lyon staat:

1 like

Ik kwam de afgelopen 40 jaar zeer regelmatig op secundaire wegen in landelijk Frankrijk en geloof me, die borden zijn zeker op dat soort wegen erg bekend :smile:

In Spanje en Portugal heb ik ze niet gezien, maar ook daar houdt de automobilist ruim afstand tot fietsers en wandelaars (zeker op de route naar Compostella).
In deze landen zijn automobilisten ook over het algemeen voorkomender naar elkaar toe dan in Nederland. Toegegeven, de Franse rijder kleeft vaak, maar alleen bij inhalen, wat ze dan ook vlot doen. Lang bumperkleven en horkerig asogedrag zie je het meest in Nederland. Dat valt telkens weer op als ik in het Nederlandse terugkom.

2 likes