Huftergedrag van racefietsers

Ik moet even iets kwijt over een ergernis die ik heb ervaren, tijdens mijn (overigens heerlijke) fietstocht, van Rotterdam naar Haarlem (dag 1) en terug (dag 2).
In deze gekke tijd proberen we allemaal een beetje extra rekening met elkaar te houden want van de steeds drukker wordende (fiets)paden wordt gebruik gemaakt door voetgangers (soms met kinderwagens), fietsende gezinnen met (soms onvoorspelbare) kinderen, scootmobiels, bakfietsen, vaak wat bredere driewielers van minder-validen, enz. Iedereen probeert afstand te houden en elkaar een beetje de ruimte te geven. So far so good.
Helaas is er een categorie gebruikers die hier blijkbaar heel anders over denkt en zich nogal asociaal gedraagt op Neerlands fietspaden: de racefietser! (de goede niet te na gesproken).
De racefietser meent dat de fietspaden exclusief voor hem (ja… asociale racefietsers zijn meestal mannen) zijn aangelegd. Als ik bijvoorbeeld netjes uitwijk voor tegemoetkomende wandelaars, word ik soms bijna van mijn fiets geduwd door zo’n race-monster, die met een bloedvaart persé er tussendoor moet, terwijl er dan soms ook nog een tegenligger aankomt. En dan krijg ik van zo’n ‘kort lontje’ ook nog ‘s een scheldkanonnade over me heen, zo van: “Kan je niet uit je doppen kijken, klootzak?”
Dit is slechts één van de vele misdragingen die mannen op racefietsen zich denken te kunnen permitteren (om over groepen/pelotons nog maar te zwijgen). Alsof er een hiërarchie bestaat voor gebruikers van (fiets)paden.
Ik zou een dringend beroep willen doen op deze asociale snelheidsduivels om hun (vermeende) sportcarrière niet zo serieus te nemen en gewoon respect te hebben voor alle recreanten, zeker in deze tijd.
Alvast heel erg bedankt.

Het probleem is bekend en ik vraag me wel eens af waarom racefietsers niet kiezen voor rustigere routes bijv. landwegen.

Er zijn wel gedragsregels opgesteld door de NTFU:

Screenshot_20200508_193609

Meer racefietsers zijn te vinden op https://www.fiets.nl/forum/

Dat gedrag staat nog los van corona. Het is al jarenlang hetzelfde liedje. Ik heb twee keer deel uit gemaakt van zo’n groep. De meesten hebben niet eens een bel! Staat niet stoer!..Nu rijd ik al jarenlang alleen of met mijn zoon. Waar ik me aan erger zijn slingerende langzame e-bikers, die bellen beschouwen als agressie en daar niet op reageren. En het hele brede fietspad in beslag nemen. Vervolgens, om valpartijen te voorkomen, beginnen ze te schelden als je dan roept: “Pas’t erop!”.
Dat is eigenlijk hetzelfde gedrag: " Ik pas mij niet aan…"

Haha, grappig dat er vaak zo snel gegeneraliseerd wordt met wielrenners/racefietsers.
Gelukkig zijn er veel racefietsers die zich gewoon normaal en sociaal gedragen, echter worden deze vaak vergeten. Zo is het met iedere soort fietser. Fietsende gezinnen die hun kinderen niet ‘bij houden’ en geen rekening houden met andere weggebruikers. Wandelaars die het heel erg nodig vinden om op een smal fietspad te lopen terwijl er naast wel ruimte is. De senior die stug naast elkaar blijft fietsen als er tegemoetkomend verkeer aan komt of meermaals bellen negeert. De e-biker die haar fiets niet onder controle heeft en bang met 30+ km/u het fietspad over scheurt. Zo kun je bij iedere soort fietser wel iets bedenken.
Ik fiets zelf zowel veel op mijn normale als racefiets maar het is niet dat ik ineens in een asociale racefietser verander als ik op m’n racefiets stap. Toch merk ik dat veel mensen een hekel hebben aan racefietsers door een klein aantal racefietsers die zich asociaal gedragen. Helaas. Soms lijkt het wel dat mensen zich daardoor anders/negatiever gedragen ten opzichte van racefietsers. Denk hierbij expres ‘breed fietsen’ of niet aan de kant gaan. Ik merk namelijk dat ik dit niet heb wanneer ik op m’n gewone fiets rondfiets.

1 like

Het is een bekend fenomeen dat afwijkend gedrag extra opvalt en dat aangepast gedrag totaal niet opvalt, waardoor het soms lijkt dat er alleen maar verkeershufters zijn. Volgens mij valt het allemaal wel mee, alleen al omdat die verkeershufter soms niets meer is dan een gewone verkeersdeelnemer die toevallig een fout maakt of even niet oplet. Uiteraard zijn er ook echte verkeershufters die de verkeersregels aan hun laars lappen en liefst in elke verkeerssituatie anderen willen aftroeven door bijvoorbeeld extra gas te geven bij een wegversmalling of bij nadering van een oranje verkeerslicht.

Met racefietsers speelt mee dat men vaak in groepen rijdt. Eén hufter in de groep straalt gelijk af op de hele groep. Maar zelfs als ze zich redelijk netjes gedragen is het voor overige fietsers niet prettig om ingehaald te worden door een grote groep wielrenners, zo’n hele sliert die met hoge snelheid passeert is gewoon hinderlijk.

Als snelfietser met de speed pedelec ben ik me bewust van de hinder die ik kan veroorzaken door met hoge snelheid andere fietsers in te halen. Na enkele eenzijdige valpartijen ben ik me pijnlijk bewust geworden van mijn eigen kwetsbaarheid en heb ik mijn gedrag aangepast door altijd eerst snelheid terug te nemen, dan te bellen (bellen van grote afstand werkt niet) en te wachten op reactie van de fietser(s). Bij inhalen bedank ik even voor de gemaakte ruimte. En daarna gaat het gas er weer op, want met een speed pedelec kost het nauwelijks moeite/energie om weer op snelheid te komen.

Dat snelheid terugnemen en weer op hoge snelheid komen kost wielrenners wel veel kracht en energie, rijden met een gelijkmatige hoge snelheid kost minder energie en dat zou best de reden kunnen zijn dat wielrenners het regelmatig vertikken om zich een beetje normaal te gedragen.

1 like

“De racefiets neemt het straatbeeld over…” :face_with_raised_eyebrow: Dat beeld herken ik totaal niet. Kennelijk het patroon in de randstad…, maar Nederland is toch echt heel wat groter!

Het zijn er wel heel veel… hier op het platteland (Rivierenland/Betuwe) kom ik voornamelijk wielrenners tegen (alle leeftijden), op de tweede plaats gepensioneerde E-fietsers. Tegelijk kan ik ook vermelden dat de overgrote meerderheid van die racefietsers alleen of met z’n tweeën rijden en totaal geen probleem geven op de weg. Gedoe (hinderlijk gedrag, schreeuwen/schelden) is er vooral wanneer je een groep van 5-15 racefietsers tegen komt.

In Utrecht kwam ik in de zomer wel groepen racefietsers tegen maar in de grote stad waar ik woon en de omgeving eigenlijk nooit, het verschilt nogal per plek.

Het meest recente advies zegt:

Het advies blijft nog altijd: houd anderhalve meter afstand en houd je aan de hygiëneregels. Blijf thuis als je je ziek voelt. En vermijd drukke plekken.

Dat laatste advies geldt niet alleen voor racefietsers.