Hulp bij uitzoeken nieuwe (stads)fiets

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb niet echt verstand van fietsen en omdat ik las dat de bekende fabricanten niet per definitie goede fietsen maken, wil ik voorkomen dat ik afga op louter naamsbekendheid en het uiterlijk vertoon van de fiets. De verschillende remsystemen, open/gesloten kettingkasten, type versnellingen etc klinken voor mij al snel als abracadabra.Daarom heel graag wat hulp!

Ik zoek een fiets die moet voldoen aan:

  • Dagelijkse fietstocht van ongeveer 22km retour, door de stad en de polder
  • Korte ritjes door de stad
  • Fiets wordt buiten geparkeerd
  • Minimaal 3 versnellingen
  • Liefst met voordrager maar dat is geen harde vereiste
  • Een wat sportiever model. Ik wil graag snel en licht kunnen fietsen. Ik had hiervoor een Gazelle Duty NL, maar voor de wat langere afstanden is dat niet heel comfortabel
  • Ik ben niet handig qua onderhoud/afstellen, dus zal dat moeten laten doen
  • Max €650
  • Ik ben 1.73m en vrouw
  • Eventueel tweedehands, woonachtig in Amsterdam

Ik ben gaan Googlen en kwam uit bij bijvoorbeeld de Cortina (Speed N7 of de Common), Gazelle Esprit of de Batavus Quip. Ik heb ook gekeken naar fietsen van Trek omdat mijn racefiets daarvan is en die al heel wat jaar meegaat.

Heel graag advies! Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag. Alvast hartelijk dank!

Voor je gebruik zou een fiets met tandriem ideaal zijn. Maar die zijn al gauw €1000,- en veel meer. Je hebt een racefiets; dus waarom niet een fiets zonder lage instap? Veel meer keuze en fietsen met lage instap zijn qua model (geometrie) en vormgeving er nauwelijks tot niet in sportieve modellen. Gegeven je budget en de andere eisen denk ik dan aan een gebruikte fiets (met garantie) bij de fietsenmaker. Wellicht vind je daar wel een aanbod met riem. Anders met een kettingkast en bij voorkeur een 8v versnellingsnaaf. De 7v (Shimano) naaf heeft veel weerstand en dat wil je niet. Een voordrager (lastig met sturen en zeer vertragend) kun je los kopen. Gezien het buiten slapen is een derailleur ongeschikt.

Gezien je goede ervaring met Trek (kan ik bevestigen) vestig ik je aandacht op deze marktplaats advertentie, Trek Soho met tandriem (geen snaar of band onzin) in Amsterdam. Eenzelfde fiets heeft mijn oudste zoon al sinds 2011 in gebruik: probleemloos. Met bagagedrager 14,3kg. Wel is het frame van de aangeboden fiets aan de grote kant. Al is er een verstelbare stuurpen aanwezig. Kortere stuurpennen zijn ook goed verkrijgbaar. De Alfine 8v naaf elke vier jaar van nieuw vet (laten) voorzien. Kosten: ca. €60,-.

https://link.marktplaats.nl/m1541679835

Iets ander type in Almere met een kleiner frame (voor meer geld). Met nog de originele banden, hetgeen betekent weinig gebruikt. Bij veel gebruik had men beslist gekozen om ze te vervangen door een betere kwaliteit.

https://link.marktplaats.nl/m1541894893

Met het advies van @Sjef eens, nog een vergelijkbare optie, een damesmodel:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-damesfietsen/m1541913366-cube-travel-sl-2019-belt-riem.html

Ik weet niet hoe je het diefstalrisico in schat maar buiten lijkt me dat reëel en misschien wil je nog wel goedkopere optie en dan zou ik kijken naar een fiets met een goede kettingkast.

Laat eens weten wat je denkt van deze drie marktplaatsopties en misschien kunnen we je nog verder helpen.