Hulp gevraagd. Totaal geen kennis

Hoi

Ik ben op zoek naar een nieuwe damesfiets. Ik ben 1m57 en woon in België. Het hoofddoel is woon werk verkeer maar is aan de rand van het stad en is minder dan 10km per dag. Is voornamelijk asfalt. Ik ga vaak ook winkelen met de fiets maar daar zullen wel oplossingen voor fietszakken voor zijn. Een 15 tal keer per jaar maak ik grotere tochtjes op verschillende terreinen van een 100km per tocht.
Onderhoud moet door fietswinkel gebeuren en een goede houding is belangrijk Want nek en rugproblemen. Budget ongeveer 1000€. Kan iemand me zeggen wat goed is? Ik heb al goede dingen gehoord van Koga,Kalkhoff en cube?

Hallo Grietje,

Niet hele vreemde eisen, wat opmerkingen/vragen:

  • Als het onderhoud door een fietsenmaker moet gebeuren zou ik sterk overwegen de fiets bij die fietsenmaker kopen, fietsenmakers hebben meestal een beperkt leveringsaanbod dus probeer een fietsenmaker te vinden die jou gewenste fiets kan leveren.
  • Kijk je niet blind op merken, bij de iets duurdere fietsen worden niet echt slechte fietsen gemaakt, wel is er een verschil in de hoeveelheid onderhoud, het comfort en de efficiëntie, zogezegd hoeveel moeite je moet doen om een bepaalde snelheid te behalen.
  • Bij rugproblemen denken veel mensen dat je zo recht mogelijk op een fiets moet zitten, dat is echter vaak onzin, met een gebogen rug komen klappen minder hard aan (en heb je een betere stroomlijn). Wel is er meer druk op je armen dus afhankelijk van je nekproblemen kan dat toch geen goed idee zijn.
  • Wat voor soort fiets heb je nu, heb je wel eens een op een koersfiets en/of mountainbike gereden en wat vond je daar van?

Aan de opletpunten van @MikeRZ voeg ik nog toe, dat je vrijwel altijd zult aangewezen zijn op de kleinst mogelijke framemaat. Vaak hebben fietsenwinkels die niet in voorraad. Is je huidige fiets niet te groot, met als gevolg je rugklachten en wat heb je eraan gedaan/laten doen om de fiets “kleiner” te maken?

Momenteel heb ik een klassieke damesfiets. Heb ooit een mountenbike gehad. Ik dacht altijd dat als het zadel gelijk bij mijn heuphoogte was dat dat goed is. De fietsenhandel bij mij in de buurt verkoopt Kuga ,Batavus en Kalkhoff dus zou een van deze merken willen kiezen.

De zadelhoogte kun je zo niet meten. En andere maten (horizontaal) zijn net zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Kuga of Koga? Ik zal eens kijken voor een suggestie.
Wil je lage instap?

Dat hadden ze me ooit verteld.
Koga is het. Cortina verkopen ze ook.
Nu doet een gewone fiets het goed alleen is hij veel te zwaar. Het moet ook een lichte zijn. En met die hype van de elektrische fiets denk ik daar ook aan. Maar heb tot nu toe altijd gewoon gefietst. Je kan altijd verder en verder gaan. Natuurlijk besef ik wel dat dat duurder is in aankoop. Mijn huidige fiets kostte maar 700€en heeft het toch ook bijna 16 jaar dienst gedaan.

De Kalkhoff Endeavour Lite, zeker in die blauwe kleur, ziet er prima uit. Prima afmontage: Shimano Deore XT. Prijs zie ik niet een, twee, drie, maar zelfs de kleinste maat is nog aan lange kant: bovenbuis van 57 cm. Moet je proberen. En voor off-road zijn de banden (Marathon Supreme, inderdaad supreme!) aan de smalle kant. Schijfremmen hou ik ook niet van, maar het lijkt er sterk op, dat de fietsindustrie ons die dingen op wil dringen: onnodig, duur, zwaar en kwetsbaar. Koga fietsen zijn, zoals te verwachten, te duur voor je budget.
Batavus Zonar, helaas ook al met schijfremmen, lijkt ook geschikt. Geen gegevens over de geometrie van de fiets. Dus passen op de kleinste maat 48cm. Licht (15kg) en een redelijke tot goede afmontage: Shimano Alivio, gaat echt wel jaren mee met geregeld onderhoud. Stuurpen is verstelbaar.

1 like

De Kalkhoff Endeavour Lite lijkt mij aardig prijzig, zie bijv. hier, €1279. Verder zit er op de site van Kalkhoff een niet zo handige achterdrager op.

Voor €1000 heb je de Batavus Bryte en die ziet er wat mij betreft prima uit alleen jammer van die verende zadelpen. De Nexus-8 naaf met de kettingkast zorgen voor weinig onderhoud en zijn efficiënt. Magura velgremmen zijn, wat mij betreft, de top zolang je niet gaat ATB-en door de modder.

Wel ruim boven je budget maar voor €1400 heb je een Batavus Dinsdag Exclusive wat mij betreft mooier (2,5 kg lichter, iets meer basic, riem) maar ik weet niet of hij voor jou het extra geld waard is.

1 like

Voor een lichte fiets denk ik aan 13-15 kilo. Een e-bike (ondersteuning tot 25km/u) weegt gemakkelijk het dubbele.

Dank je voor alle info en hulp hier ga ik mee aan de slag. Ik denk dat ik eert die Batavus Zonar ga proberen.

Wij zijn benieuwd naar je keuze!

@grietjefietst inmiddels al een keuze kunnen maken?

Hoi.
Wel vanavond of morgen ga ik een testrit doen met de Batavus zonar en de Koga F3 die me door de winkel ook is aangeraden. De prijs van de Koga ligt wel hoger maar ik zou deze aan een kleine 1000€ i.p.v. 1250€ kunnen kopen.
Ik weet niet wat jullie bemerkingen zijn van de Koga F3?
Groeten Griet

Welke Koga F3? Ik zie dat er een zeker 8 varianten zijn. Ik ben niet gecharmeerd van de chaingilder die op F3 3.0 S zit.

Over het algemeen maakt Koga goede fietsen die beduidend duurder zijn, de tweedehands waarde is over het algemeen beter.

Uit recente ervaring van een van mijn zoons heb ik geleerd dat Koga momenteel op internet F3-types aanbiedt, die vervolgens niet meer -of niet meer in de gewenste maat- leverbaar blijken te zijn, zoals het type met starre vork. Zie verder de opmerking van @MikeRZ . Voordat je een aanbetaling doet: eerst zeker weten dat de gewenste fiets verkrijgbaar is.

Het is helemaal wat anders geworden. De Kalkhoff agattu 24. De Batavus beviel me niet en de Kalkhoff ten opzichte van de Koga beviel me beter qua comfort.
We zullen zien op termijn maar met die prijs kan ik weinig verkeerd doen denk ik.

En wat is dat dan voor fiets? Sorry, maar met duizenden fietsen is het onmogelijk om alles te kennen. En de prijs?
Probeer er over een jaar nog eens wat over te vertellen.

Een stadsfiets eigenlijk. Prijs was 600€. De Koga kwam op 1000€ met de korting af. Minder versnellingen en zit rechter wat een beter gevoel gaf.

Aha, een Agutta 24.

Goede keus om voor een comfortabele fiets te gaan met een goede prijs.
Ik ben wat minder enthousiast over het lange termijn onderhoud.

Wat bedoel je met lange termijn onderhoud?
Ik besef wel dat je prijs kwaliteit met Koga beter zal zitten maar ben op het gevoel afgegaan. Nu laat ik hem wel steeds onderhouden door fietsenwinkel waar ik hem gekocht heb. Ik kon niet kiezen dus hebben ze op basis van mijn wensen en mijn gebruik van een fiets voorgesteld om de Kalkhoff te nemen. En aangezien de winkel een heel goede reputatie heeft en ook dat ze niet pushten om de duurste van de twee te nemen… als hij me niet bevalt kan ik nog naar de Koga gaan; 600€ is het einde van de wereld niet.