Hulp gezocht bij het kiezen van een tweedehands fiets

Ik wil een vriendin helpen een tweedehands fiets voor haar zoon van 15 te kopen (Hij is nu 1.88mtr). Zij en hij hebben er geen enkel verstand van, en ik maar een klein beetje. Bovendien is het geld nogal beperkt.

Ik wil dat haar zoon een goede fiets krijgt, met handremmen, en 7 of 8 versnellingen en degelijk/sterk. Mijn eigen ervaring met een tweedehands fiets kopen in Amsterdam is dat ik daarna alsnog veel geld kwijt ben aan anti-lek banden. Of blijken de wielen daarna te smal om hem veilig in een amsterdamse stalling te zetten. …Het lijkt me dus wijs bij de aanschaf goed op te letten op goede onderdelen.
Waarschijnlijk moet ik een Gazelle of Batavus zoeken? Of zijn er andere merken die ook heel goed zijn?
Ik weet natuurlijk niet hoeveel hij nog gaat groeien, en ik wil dat hij die fiets in principe zijn hele leven kan gebruiken (bedoel dat die fiets niet vervangen moet worden door de lengte van de jongen, er wordt ook niet echt een extreme lengte verwacht).
Hij gaat hem normaal gebruiken maar zal ook over bospaden en grind rijden.

Op wat voor manier kan ik nou de beste prijs/kwaliteit verhouding vinden? Marktplaats? Fietsenwinkel? Zou het slim zijn een ex-verhuurfiets te zoeken?
Voor welk bedrag zou ik een goede moeten kunnen vinden?
En…wie weet is er iemand met verstand van zaken die mij wil helpen zoeken? Ik zou daar erg mee geholpen zijn! De jongen woont in Hoendeloo, en komende vrijdag ben ik daar en zouden mijn vriendin en haar zoon met mij ergens in die opgeving kunnen gaan kijken.

Eerste tip is, als het kan, buiten Amsterdam zoeken. De fietsenwinkel in de woonplaats van mijn schoonouders omgeving Veluwe bijvooorbeeld heeft veel knappere fietsen staan voor hetzelfde geld als een gemiddelde fietsenwinkel in Amsterdam (wat ze durven vragen!)

1 like

Zoveel vragen dat alle antwoorden een complete fietskoop-cursus vormen. Het budget is beperkt. Dat is meestal zo. Maar wat betekent dat? < €500, <€1000 of toch meer? Mijn advies is in elk geval: prik je niet vast aan merken. Gazelle wordt altijd genoemd, maar dat komt alleen doordat het altijd, al jaren en jaren, genoemd wordt (en al lang niet meer terecht)… Een heel degelijk merk dat ook grote fietsen maakt is Azor. Wordt in Hoogeveen gemaakt. Misschien in dat deel van Nederland meer van te vinden. Hier (zuiden) onbekend. Vaak in staal, geen lichtgewicht en niet goedkoop. 7 of 8 versnellingen vraagt om een versnellingsnaaf. Stalen fietsen uit Duitsland zijn VSF Fahrradmanufaktur. Gebruikt zul je die niet snel vinden. Mijn advies: ga naar een goed bekend staande fietsenwinkel in de woonplaats. Bekijk de gebruikte fietsen en maak een paar ritjes. Ten onrechte wordt een merk als Giant vaak niet in de zoektocht opgenomen.
Gewoon als voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1429391029

1 like

Bedankt voor deze tip! Ik ga inderdaad in het Oosten kijken.

Ja, wat veel vragen he. Maar je helpt me goed op gang zo! Ik denk aan maximaal 300/350 euro. Bedankt over je tip wat betreft de bekende namen. Ik denk dat ik naar zo’n Profile winkel ga, vanwege de betrouwbaarheid en garantie. Goed idee?
Als ik een degelijke fiets zoek, die tegen een stootje kan, moet ik dan zoeken naar stalen frame en stalen velgen? Bedankt weer hoor!

Profile hoeft niet persé, maar ja, meestal wel degelijk, maar ook niet echt goedkoop.
Stalen velgen, als je ze nog kunt vinden, niet naar kijken. Dat zijn slappelingen. Velgen moeten dubbelwandig aluminium zijn. Stalen frame is niet beter of slechter dan aluminium (beiden hebben voor-en nadelen), maar sommige fabrikanten hebben een voorkeur voor staal als ze grote fietsen voor (soms ook) zware personen maken.