Hulp gezocht bij keuze fietsnavigatie

Hallo,

Ik fiets graag met mijn gezin (lang leve de Followme!), en na jaren met veel plezier een autonavigator met fietsfunctie (Garmin Nüvi 200) te hebben gebruikt, zoek ik nu een fietsnavigator die twee dingen écht goed doet:

  • route past zich snel automatisch aan als ik zelf een andere weg in sla (dus niet ‘maak een u-bocht’, maar een alternatieve route)
  • de hele dag op 1 acculading kunnen fietsen en bij nood de accu evt onderweg kunnen bijladen met een powerbank

Overige opties zijn leuk maar niet strikt noodzakelijk. In principe fietsen we alleen in Nederland.

O ja, en hij mag niet te duur zijn. :wink:

Op dit moment kom ik - ook qua budget - uit op de Garmin Edge Explore als beste optie. Ben benieuwd of jullie dat een goede keuze zouden vinden met bovenstaand verhaal. Ik lees wisselende reviews. De verschillende Mio Cycle versies die ik online te koop zie staan, hebben helemaal geen alternatieve routeberekening. Of zijn er nog andere merken die aan mijn eisen voldoen?

Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
Wouter

Ik heb de Garmin Edge Explore, maar die scoort niet zo goed op de 2 punten die je vermeldt.

Batterij is beperkt tot een uur of 6-8 als je het display wat dimt. Je kan wel bijladen via de Micro USB.
Maar wat herrekenen betreft… ik krijg best vaak de U-turn als ik de route niet volg. Ik heb het herreken gewoon uit gezet, en kijk bij afwijken gewoon zelf op de kaart om de weg terug te vinden.

Ik zou het eens proberen zonder actieve routebegeleiding, gewoon het lijntje op het scherm volgen.

Als je (niet te ver) van de route afwijkt kan je gewoon zien hoe je naar de route terug moet komen en wat de beste routes is.

Wat betreft de aankoop zou ik eens op marktplaats kijken.

Hoi Blackbelt en MikeRZ,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jullie geven beide aan dat de actieve routebegeleiding wellicht geen noodzaak is.

Ik hecht er op dit moment veel waarde aan omdat onze Garmin Nüvi lang niet altijd duidelijk is, of de verkeerssituatie gewijzigd is, en wij daardoor heel vaak verkeerd fietsen, met alle frustratie van dien: stoppen, op de display kijken (die staat uit om accu te sparen, we fietsen op de stem), doorfietsen in de hoop dat de nieuwe route snel berekend wordt en na 500 meter alsnog omdraaien…

Kan ik er dan blindelings vanuit gaan dat een apparaat zoals een Garmin Edge of een Mio Cyclo alle fietspaden en doorsteekjes en dergelijke kent? Als dat zo is, kunnen we misschien wel zonder de routebegeleiding.

Ik heb vorig jaar de Garmin Edge Explore aangeschaft. In de praktijk ben ik maximaal 9 uur van huis op de weg en als ik de lichtsterkte van het scherm op 70% zet en geen verbinding houdt met mijn mobiel, dan haal je dat net gemak. Zeker met energiebesparing aan - dan licht het scherm alleen maar af en toe op, geeft waarschuwing dat je moet afslaan of dat er een bocht komt. Die mindere afgave van licht betekent in de praktijk dat het scherp minder gied afleesbaar is in de volle zon. Kortom kwa energie zijn systemen waarbij je met losse batterijen werkt veel handiger. Met gepuzzel kun je op langere afstanden nog wel uit de voeten, maar jammer genoeg houdt het niet over.
Ik kon bij onze GPS speciaakzaak in H’sum helaas het systeem niet huren, omdat ze lange niet leverbaar waren. Bij de ANWB via een aanbieding aangekocht.
Het is altijd even wennen, maar na 3, vier ritten lukte het al aardig. Ook het via de routekaarten van de Fietsersbond aan kunnen geven langs welke punten je wil rijden en in welk terrein is ideaal. Via export naar GPX bestand en wegschrijven naar de Garmin Edge Explorer gaat crescendo.

Ik vind het automatisch omrekenen van afwijkingen in de route nog steeds moeizaam gaan. Vooral in het begin in de stad bleef ik heel vaak rondjes draaien.

Denk na over een systeem op batterijen. Er was een wat duurder systeen dat daardoor ook wat sneller voor een wandeling gebruikt zou kunnen worden.

Als dat het probleem is, dan ligt het niet aan de GPS maar aan het kaartmateriaal.

Voor een fiets GPS is de onbetwiste beste keus OpenFietsmap: gratis, kan op alle Garmin toestellen, kaart voor fietsers en wordt heel regelmatig bijgewerkt.

OpenFietsmap is gebaseerd op Openstreetmap, kijk maar eens op:

Als je nog paadjes mist een Note/opmerking maken of zelf de kaart aanpassen.

OpenFietsmap gebruikt hetzelfde kaartmateriaal maar maakt daarmee een .img bestand waarmee Garmin om kan gaan. Bij Mio kan je zover ik weet de kaart niet bijwerken, dus dat zou niet mijn keuze zijn.

Disclaimer: Ik ben zelf actief als vrijwilliger in OpenStreetMap. :wink:

Wat betreft het scherm: Ik heb geen Edge maar een eTrex maar het voordeel van sommige Garmin toestellen waaronder de eTrex, Montana en GPSMAP 64, is dat het zogenaamd transflectief scherm is dat licht reflecteert en vaak geen (extra) verlichting nodig heeft, in volle zon is het prima afleesbaar.

De meeste Garmin GPS-en gaan wel een dag mee, mijn eTrex langer en bovendien heeft die gewone (oplaadbare) AA batterijen en kan je die makkelijk wisselen. Het scherm is wel aan de kleine kant.

Hoi allen,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ze gelezen, ook nog een stuk of wat reviews gelezen, wat collega’s om hun mening gevraagd en uiteindelijk toch maar gekozen voor de duurdere Garmin Edge 530, met name omdat die qua specificaties en op reviews beter scoort op navigatie en accuduur.

Ik voorzie wel dat ik de touchscreen ga missen, maar daar zal ik me dan overheen moeten zetten. Kwestie van wennen en anders heb ik altijd nog 30 dagen om hem terug te sturen.

Mike: bedankt voor de tip over Openfietsmap, zal ik uitproberen.

Groetjes Wouter

Hoi Wouter,

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Hoi Clemens,

Sorry voor de late reactie.

Nou, om maar met de deur in huis te vallen, ik heb hem na 14 dagen teruggestuurd. Ik haakte af op het feit dat hij niet goed deed waarvoor ik hem had gekocht. De actieve routebegeleiding is ronduit slecht. Ik snap dat niet. Bij van de route afgaan reageerde hij minutenlang niet. Hij wilde ons vervolgens 400 meter op hetzelfde fietspad laten doorrijden, dan een u-bocht maken om dan 400 meter terug te fietsen naar het kruispunt waar ik op dat moment stond. Dat vind ik onacceptabel voor een GPS apparaat van 300 euro.
Nu gebruik ik Google maps op mijn mobieltje en die pakt binnen enkele seconden de alternatieve route op. Tja…

Nu ik de eerste posts teruglees, realiseer ik me ook dat ik een luie fietser ben. Ik wil gewoon ritjes kunnen maken zonder steeds te hoeven nadenken en de route te controleren. Een verkeerde afslag, no worries, de GPS brengt je wel in de goede richting. De techniek moet mij dus dienen. Doet het dat niet, dan is het niet goed ontworpen…

Hoi Peter,

Heel fijn dit soort reacties. Aanvankelijk was ik zelf ook heel huiverig een routeplanner aan te schaffen. Ingewikkeld, leesbaarheid, duurzaam en energieverbruik. Via GSM geen optie voor mij. Rond blijven rijden via knooppunten was ook een optie. Uiteindelijk kostte het wat moeite en heb ik enkele dagen ook lopen tobben met de herberekeningen van de routes. Bij vertrek bin de woning ging het een paar keer onmiddellijk mis.
Het blijft voor een leek een ingewikkeld apparaat waar je even aan moet wennen. Heb je hem eenmaal door en je bent handig om mooie routes te downloaden dan werkt het prettig. Het komt nog wel eens voor dat een herberekening niet helemaal soepel verloopt. Strak doorrijden als je van de route af wil wijken helpt dan vaak wel.
Conclusie:Op je smartphone via Google maps veel simpeler dan met een Garmin.

Als iemand die de weg niet kent in Nederland, gebruik ik de hele tijd gps-navigatie op mijn fietstochten. (Ik heb al in alle 12 provincies gefietst.)

Ik kocht mijn eerste Garmin GPS in 1997 en heb ze elke dag in de auto gebruikt tot ongeveer 3 jaar geleden, toen live verkeersinformatie werd geïntegreerd in Google Maps en later kwam Waze uit.

In het begin klemde ik mijn auto-gps op mijn fiets en gebruikte die in combinatie met het opschrijven van een lange lijst met knooppunten.

Twee jaar geleden begon ik de Fietsersbond routeplanner-app te gebruiken op mijn 2016 iPhone 6 vanwege de unieke eigenschappen van de routeplanner: natuurroutes en autoluwe routes (met weinig verkeer).

De korte levensduur van de iPhone-batterij is eenvoudig te verhelpen met een 10.000 mAh powerbank van Anker (€30) en de telefoon wordt gemonteerd met een simpele siliconen houder (€10).

De routeplanner van de Fietsersbond is onlangs vernieuwd en nog eenvoudiger in gebruik.

Ook erg handig is de Pocket Earth-app die is gebaseerd op OpenStreetMap.

Above has been Google translated from original: As someone who doesn’t know their way around the Netherlands, I use gps navigation all the time on my bike trips. (Already I have cycled in all 12 provinces.)

I bought my first Garmin GPS in 1997 and have used them every day in the car until about 3 years ago when live traffic was integrated into Google Maps and later Waze came out.

At first, I clamped my car gps to my bike and used that in conjunction with writing down a long list of junction nodes.

Two years ago, I started using the Fietsersbond routeplanner app on my 2016 iPhone 6 because of the routeplanner’s unique features - scenic routes and autoluwe (low traffic) routes.

The short life of the iPhone battery is easily taken care of with a 10,000 mAh power bank from Anker (€30) and the phone is mounted with a simple silicone holder (€10).

The Fietsersbond routeplanner has been recently updated and is even easier to use.

Also very useful is the Pocket Earth app which is based on OpenStreetMap.

Naar mijn mening zijn er veel betere opties dan Google Maps voor fietsen in Nederland.

Als een lange tijd Google Maps-gebruiker in mijn auto probeerde ik de fietsinstelling op mijn fiets en raakte gefrustreerd en teleurgesteld. De routes waren te auto / drukke weg georiënteerd (niet verwonderlijk).

Veel beter is de Fietsersbond routeplanner app en of de Pocket Earth app. voor je smartphone.

De Fietsersbond routeplanner app heeft de keuze uit mooie routes of autoluwe routes die zeer goed geselecteerd zijn. De Pocket Earth app toont alle LF-routes en knooppunten (evenals alle andere fiets- en wandelpaden), zodat je niet eens een route hoeft te maken die je gewoon volgt op de bewegende kaart.

¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬

(The above is translated from the original English): In my opinion, there are much better options than Google Maps for cycling in the Netherlands.

As a long-time Google Maps user in my car I tried the cycling setting on my bike and became frustrated and disappointed. The routes were too car/ busy road oriented (unsurprisingly).

Far better is the Fietsersbond routeplanner app and or the Pocket Earth app. for your smartphone.

The Fietsersbond routeplanner app has the option of scenic routes or autoluwe routes which are very well selected. The Pocket Earth app displays all the LF-routes and knooppunten (as well as all the other cycle and walking paths) so you don’t even have to make a route you just follow along on the moving map.