Hulp gezocht bij keuze fietsnavigatie

Hallo,

Ik fiets graag met mijn gezin (lang leve de Followme!), en na jaren met veel plezier een autonavigator met fietsfunctie (Garmin Nüvi 200) te hebben gebruikt, zoek ik nu een fietsnavigator die twee dingen écht goed doet:

• route past zich snel automatisch aan als ik zelf een andere weg in sla (dus niet ‘maak een u-bocht’, maar een alternatieve route)
  • de hele dag op 1 acculading kunnen fietsen en bij nood de accu evt onderweg kunnen bijladen met een powerbank

Overige opties zijn leuk maar niet strikt noodzakelijk. In principe fietsen we alleen in Nederland.

O ja, en hij mag niet te duur zijn. :wink:

Op dit moment kom ik - ook qua budget - uit op de Garmin Edge Explore als beste optie. Ben benieuwd of jullie dat een goede keuze zouden vinden met bovenstaand verhaal. Ik lees wisselende reviews. De verschillende Mio Cycle versies die ik online te koop zie staan, hebben helemaal geen alternatieve routeberekening. Of zijn er nog andere merken die aan mijn eisen voldoen?

Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
Wouter

Ik heb de Garmin Edge Explore, maar die scoort niet zo goed op de 2 punten die je vermeldt.

Batterij is beperkt tot een uur of 6-8 als je het display wat dimt. Je kan wel bijladen via de Micro USB.
Maar wat herrekenen betreft… ik krijg best vaak de U-turn als ik de route niet volg. Ik heb het herreken gewoon uit gezet, en kijk bij afwijken gewoon zelf op de kaart om de weg terug te vinden.

Ik zou het eens proberen zonder actieve routebegeleiding, gewoon het lijntje op het scherm volgen.

Als je (niet te ver) van de route afwijkt kan je gewoon zien hoe je naar de route terug moet komen en wat de beste routes is.

Wat betreft de aankoop zou ik eens op marktplaats kijken.

Hoi Blackbelt en MikeRZ,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jullie geven beide aan dat de actieve routebegeleiding wellicht geen noodzaak is.

Ik hecht er op dit moment veel waarde aan omdat onze Garmin Nüvi lang niet altijd duidelijk is, of de verkeerssituatie gewijzigd is, en wij daardoor heel vaak verkeerd fietsen, met alle frustratie van dien: stoppen, op de display kijken (die staat uit om accu te sparen, we fietsen op de stem), doorfietsen in de hoop dat de nieuwe route snel berekend wordt en na 500 meter alsnog omdraaien…

Kan ik er dan blindelings vanuit gaan dat een apparaat zoals een Garmin Edge of een Mio Cyclo alle fietspaden en doorsteekjes en dergelijke kent? Als dat zo is, kunnen we misschien wel zonder de routebegeleiding.

Ik heb vorig jaar de Garmin Edge Explore aangeschaft. In de praktijk ben ik maximaal 9 uur van huis op de weg en als ik de lichtsterkte van het scherm op 70% zet en geen verbinding houdt met mijn mobiel, dan haal je dat net gemak. Zeker met energiebesparing aan - dan licht het scherm alleen maar af en toe op, geeft waarschuwing dat je moet afslaan of dat er een bocht komt. Die mindere afgave van licht betekent in de praktijk dat het scherp minder gied afleesbaar is in de volle zon. Kortom kwa energie zijn systemen waarbij je met losse batterijen werkt veel handiger. Met gepuzzel kun je op langere afstanden nog wel uit de voeten, maar jammer genoeg houdt het niet over.
Ik kon bij onze GPS speciaakzaak in H’sum helaas het systeem niet huren, omdat ze lange niet leverbaar waren. Bij de ANWB via een aanbieding aangekocht.
Het is altijd even wennen, maar na 3, vier ritten lukte het al aardig. Ook het via de routekaarten van de Fietsersbond aan kunnen geven langs welke punten je wil rijden en in welk terrein is ideaal. Via export naar GPX bestand en wegschrijven naar de Garmin Edge Explorer gaat crescendo.

Ik vind het automatisch omrekenen van afwijkingen in de route nog steeds moeizaam gaan. Vooral in het begin in de stad bleef ik heel vaak rondjes draaien.

Denk na over een systeem op batterijen. Er was een wat duurder systeen dat daardoor ook wat sneller voor een wandeling gebruikt zou kunnen worden.

Als dat het probleem is, dan ligt het niet aan de GPS maar aan het kaartmateriaal.

Voor een fiets GPS is de onbetwiste beste keus OpenFietsmap: gratis, kan op alle Garmin toestellen, kaart voor fietsers en wordt heel regelmatig bijgewerkt.

OpenFietsmap is gebaseerd op Openstreetmap, kijk maar eens op:

Als je nog paadjes mist een Note/opmerking maken of zelf de kaart aanpassen.

OpenFietsmap gebruikt hetzelfde kaartmateriaal maar maakt daarmee een .img bestand waarmee Garmin om kan gaan. Bij Mio kan je zover ik weet de kaart niet bijwerken, dus dat zou niet mijn keuze zijn.

Disclaimer: Ik ben zelf actief als vrijwilliger in OpenStreetMap. :wink:

Wat betreft het scherm: Ik heb geen Edge maar een eTrex maar het voordeel van sommige Garmin toestellen waaronder de eTrex, Montana en GPSMAP 64, is dat het zogenaamd transflectief scherm is dat licht reflecteert en vaak geen (extra) verlichting nodig heeft, in volle zon is het prima afleesbaar.

De meeste Garmin GPS-en gaan wel een dag mee, mijn eTrex langer en bovendien heeft die gewone (oplaadbare) AA batterijen en kan je die makkelijk wisselen. Het scherm is wel aan de kleine kant.

Hoi allen,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ze gelezen, ook nog een stuk of wat reviews gelezen, wat collega’s om hun mening gevraagd en uiteindelijk toch maar gekozen voor de duurdere Garmin Edge 530, met name omdat die qua specificaties en op reviews beter scoort op navigatie en accuduur.

Ik voorzie wel dat ik de touchscreen ga missen, maar daar zal ik me dan overheen moeten zetten. Kwestie van wennen en anders heb ik altijd nog 30 dagen om hem terug te sturen.

Mike: bedankt voor de tip over Openfietsmap, zal ik uitproberen.

Groetjes Wouter

Hoi Wouter,

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.