Hulp keuze sportieve fiets enkele versnelling in grotere maat

Goedemorgen allemaal,

Mijn naam is Adriaan. Ik ben 35 jaar en trotse vader van 2 zoons en een dochter. Ik fietst graag. Dit doe ik vaak ’s avonds. Ik maak dan een ronde van ongeveer 25 kilometer. Dit doe ik zo’n 5 tot 6 keer per week.
Tot een jaar geleden deed ik dit op een Gazelle Eclipse (65 cm, 8 versnellingen). Hier heb ik nooit echt heel lekker op gefietst, dus uiteindelijk pakte ik vaak ook onze bakfiets. Ook vanwege de goede koplamp die daar op zit, wat fijn is op onverlichte weggetjes.

Januari 2019 heb ik twee nieuwe fietsen besteld / gekocht. Een Canyon Grail (XXL) en een Veloretti. De Canyon heb ik uiteindelijk geannuleerd omdat de verwachte leverdatum steeds opschoof, waardoor ik hem sowieso niet kon gebruiken tijdens vakanties in Tsjechië en Oostenrijk waarvoor ik de fiets mede had gekocht. De Veloretti caferacer (62 cm, enkele versnelling) heb ik als tijdelijke fiets gekocht, maar ook als fiets voor gebruik met een voorzitje. Het fietsen op een fiets met een enkele versnelling bevalt eigenlijk erg goed. Dit rijdt veel fijner dan dat de Gazelle ooit deed.

Nu ben ik op zoek naar een kwalitatief hoogwaardigere fiets. Het liefst weer met een enkele versnelling, sportieve zithouding, spatborden, velgremmen, mogelijkheid tot banden breder dan 28 mm en voor de juiste maat.

Wanneer ik naar een naar zoiets zoek, kom ik zelden framematen boven de 60 cm tegen. Dat is voor mij te klein. Kunnen jullie me hierbij helpen aan goede suggesties?

Fietsenmerken waar ik naar kijk zijn bijvoorbeeld:
Schindelhauer

Mika Amaro

Bikeid

Temple Classic

Het zou zeer helpen indien je links naar de gezochte merken zou willen plaatsen. Dat kan je doen middels een wijziging in je bericht. (het potloodje aanklikken) Ook is de vraag of je een ketting of een tandriem prefereert. Ik denk dat je Schindelhauer bedoelt. Maar die andere merken heb ik nog nooit van gehoord, noch gezien. Van de Schindelhauer kan ik je lezing van het volgende bericht aanbevelen: Fiets met riemaandrijving van Sensa, Tout terrain of Schindelhauer
Voor het vinden van een prettige zitpositie zijn de horizontale maten (horizontale bovenbuis, stuurpen en stuurvorm/buiging e.d.) eigenlijk veel belangrijker dan de lengte van de zitbuis, want die is met de zadelpen eenvoudig aan te passen. Heb je daar ook naar gekeken, allereerst ter vergelijking bij je eigen fietsen en vooral die lekker zitten?
Ik merk terzijde op dat veel singlespeed fietsen eigenbouw zijn. Dan kun je van start met een stalen racefietsframe uit de vorige eeuw en ben je op dat punt niet afhankelijk van wat fabrikanten aanbieden. In dit kleine marktsegment zul je geen groot scala aan framematen vinden. Daarvoor zijn de aantallen te klein. Is dat ook een optie?

Hallo Sjef. Bedankt voor je reactie. Aan mijn openingspost heb ik linkjes naar de juiste fietsen toegevoegd.

Mijn voorkeur gaat uit naar een ketting. Ik heb het een en ander gelezen over riemaandrijving. De voordelen zijn er voor mijn gebruik denk ik onvoldoende.

Maar als de fiets voor de rest perfect aansluit, kan ik ook prima leven met riemaandrijving.

Ik kijk inderdaad vooral naar reach en bovenbuis lengte. Bij de veloretti waar ik nu op fiets is dat 62 cm. Waarbij ik merk dat ik meestal iets te ver achterop mijn zadel zit, doordat dat me beter voegt qua trappen en houding. Bij de meeste fietsen die ik tegenkom is de bovenbuis zelfs korter dan deze 62 cm.

Het zelf, laten, bouwen van een fiets vind ik een mooie suggestie. Ik heb zelf gekeken naar de gazelle champion mondial frame. Die hebben echter, zelfs in de grotere framematen, een redelijk korte bovenbuislengte.

Even snel gekeken naar de specificaties, met name de maatvoering, van die drie andere merken. Ze hebben gemeen dat de bovenbuis (aanmerkelijk) korter is dan 600mm. Ook zie ik heel oncomfortabele “bezemsteel” stuurtjes en ik betwijfel (bij die drie merken) of 28mm banden wel passen onder de remmen, nog los van spatborden - en dan bedoel ik spatborden, niet die reepjes aluminium van de BIEKEID. Gegevens hierover vind je niet.
Eerlijk gezegd, denk ik eerder aan merken als Surly (US) en Kona (Can.) bijvoorbeeld. Zelf heb ik enkele jaren ervaring met een Surly. Geen grote maten, ik ben 1m71m. Kona heeft volgens mij alleen schijfremmen. Surly heeft de Steamroller in frame only en de Long Haul Trucker in grote maat met velgremmen. Hetzelfde geldt voor de Cross-Check, zelfs in 64cm. Geometrie is te vergelijken met Grail XXL. Deze Surly heeft horizontale uitvaleinden. Dat is nodig voor spannen van de ketting. Dikke banden en spatborden zijn mogelijk. Op de site staan ze met derailleur. Of er andere mogelijkheden zijn, weet ik even niet. In Nederland is een importeur. Staat ieder jaar op de Bikemotion beurs (feb/mrt a.s.). Surly website:

Cross Check frame los te koop:

Deze leverancier zit in Aachen en is bijzonder goed.

Voor fietsen met 62 cm bovenbuislengte kom je bij de grootste framematen uit. De “62 cm” frames van State Bicycle (zie hier) hebben een bovenbuis van 60 cm, dus ik denk dat je snel uit komt op een framemaat van 64 cm of meer.

Als alternatief zou je kunnen kiezen voor een stuur waarbij de handvatten in dezelfde lijn zitten als het midden van het stuur, bijv. de M-Bar.

Ook kan je het zadel naar achter plaatsen zoals bijv. verende zadelpennen doen. Deze zogenaamde setback heeft invloed op wat voor beweging je benen maken en die kan ook nadelig zijn.

Aansluitend op de tips van @MikeRZ heeft de genoemde Veloretti (Caféracer) inderdaad een minimale setback (en een stuur dat wel erg ver naar achter is gebogen, daar is nog veel zitlengte te winnen.) Zadelpennen zijn er in veel varianten ook qua setback. Een setback van 25mm is tamelijk eenvoudig te vinden. Maar je wil ook niet achter het bracket zitten, want dan verlies je veel rendement van je pedaalslag.

Bedankt voor jullie reacties Mike en Sjef.

Kona kom ik tegen tot maar 58. Als ik verder de geometrie induik kom ik daar niet lekker mee uit.

Surly zou inderdaad een prima optie zijn. Dan schuif ik wel weer richting een gravelracer. Op zich niet erg, daarom kwam ik vorige keer uiteindelijk ook op de canyon grail uit.

Ik denk dat het voor mij verstandiger is om voor een gravelracer te gaan. Die zijn ook in de grotere maten te verkrijgen. De surly komt qua prijs aardig overeen met de grail. En dan lijkt de laatste me de fijnere fiets.

Deze versie kent nu ook een redelijk korte leverijd:

Zelf vind ik de fietsen van Lauf ook erg gaaf. Deze is iets duurder, maar heeft wel een carbon frame:

Als ik deze fietsen combineer met een goede set sparborden en verlichting, sluit dit ook goed aan bij mijn gebruik verwacht ik. Ik fiets nu in mijn normale kleding. Ik weet niet hoe handig dat op deze fietsen is.

Mooie fiets die Canyon, niet bepaald een single speed met velgremmen… :grin:

Hahahaha. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik kom er gewoon niet helemaal uit.

Ben vandaag naar twee fietsenmakers geweest. Een Giant / Sensa dealer en een Cube / Cannondale dealer. Deze merken hebben allemaal gravelbikes in het assortiment. De betreffende modellen stonden niet in de showroom. Ze kunnen ze wel bestellen, mits op voorradig, zodat ik proef kan passen en rijden. Beiden waren overigens vrij duidelijk; op een XL frame moet je uit de voeten kunnen door het zadel nog iets hoger te zetten. Ben daar nog niet helemaal overtuigd. Maar het bestellen en passen lijkt me een prima insteek.

Ja, maar dan wel zonder koopverplichting!..
In Nederland heeft de fietsbranche nooit de grootste en/of kleinste maat in voorraad. In de loop van het modeljaar neemt de bereidheid van de winkelier af om die grootste/kleinste maat alsnog voor een belangstellende klant te bestellen.

Om het nog even moeilijker te maken toch nog even terug naar de openingspost:

Voor dat soort gebruik denk ik niet direct aan een gravelracer maar eerder aan een “hybride”, dat is/kan een stuk comfortabeler en er zit standaard een lamp op.

Dit weekend de knoop doorgehakt en een mooie Focus Paralane 8.9 gekocht. Iets anders dus als waar ik in mijn openingspost op aanstuurde. Erg fijne fiets, waar ik goed op zit en ook direct tot volle tevredenheid de eerste ritten mee heb gemaakt.

Bedankt voor het meedenken!

Graag gedaan!
Dat is inderdaad een heel ander resultaat dan verwacht. Ik ben overigens zelf zeer gecharmeerd van de ‘one by’ techniek. Voor het echte lange klimwerk blijf ik bij gebruik van voorderailleur. Have fun!