Hulp nodig bij loshalen kettingkast gazelle (Orange c8) zie foto

Mijn fiets is een Gazelle Orange C8 HMB (2018). Ik probeer mijn kettingkast los te halen zodat ik de ketting goed kan schoonmaken. Het kapje achter heb ik er af, maar hoe verwijder ik de rest. Het voorste stuk lijk 1 geheel. Er zit zoals het lijkt nog een ronde plaat om de trapas/cranck. Deze heb ik in rood gemarkeerd op de foto. Kan deze los of moet ik de hele cranck verwijderen om de kettingkast los te halen… Alvast heel erg bedankt!
kettingkast|679x500

Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn, dus dat zou ik doen.

Ander advies: een ketting in een gesloten kettingkast wordt niet vies, zal hooguit wat smeerolie/vet kwijt raken. Zolang die geruisloos draait: gewoon zo laten. Ik rijd al ruim 6 jaar met een Batavus BUB met de ketting in een chainglider. Is helemaal afgedicht.Sindsdien nog altijd geruisloos. Wordt bijna dagelijks gebruikt voor transport kleinkinderen.

trouwens: ook met alleen het achterkapje eraf kun je de ketting van vuil en zand ontdoen en opnieuw smeren. Is minder werk, denk ik.

Ik heb dezelfde fiets. Het achterkapje is geen probleem hoor ik. Schroefje aan onderzijde los en naar achteren lostrekken.
Als je de hele voorzijde van de kettingkast wil openmaken en vervijderen doe je dit als volgt.
Ik heb eerst de crank gedemonteerd. Hierdoor heb je meer bewegingsruimte bij het losmaken van de voorzijde van de kettingkast.
Omdat de grootste plastic haakjes aan de bovenkant zitten begin je aan de onderkant met het opentrekken. Als dit hebt gedaan kun de kast verder openmaken door de bovenkant los te maken. Let hierbij op dat de plastic bovenhaakjes met wat buigen ruimte geeft zodat ze niet breken. Ik heb zelf op deze manier de kast al meerdere keren open gekregen zonder iets kapot te maken. En de ketting vervangen, inspecteren en smeren is zoveel makkelijker. Bij mij was de ketting na 5700km aan vervanging toe. Gemeten met een kettingmetertje.
Succes van Wil Jenneskens

1 like