Huurfiets en schade; wie betaalt wat?

Afgelopen woensdag kwam één van ons met huurfiets en al in de sloot terecht.
Wat na de eerste schrik nog even grappig leek bleek al gauw een serieuze zaak.
Want is de schade te verhalen en zo ja bij wie en vooral ook door wie?
Wie weet hier iets over te zeggen?
Verhuurders?
Huurders?
Reisverzekering?
WA verzekering?
W I E O. W I E?

Schade aan de fiets is voor de verhuurder, uiteraard. Eigen schade: reisverzekering als je iets hebt geboekt. Of een WA claim als er iemand anders de schuld heeft, of de fiets niet deugt.

Hoezo uiteraard? Ik vind het niet logisch dat de verhuurder moet opdraaien voor schade veroorzaakt door de huurder. Potje breken is potje betalen… of het moet zijn dat het huurbedrag inclusief verzekering is.

Het ligt natuurlijk vrij lastig aan wie schuld heeft. Was het gebeurd door gebrekkig onderhoud?

Dan zou ik zeggen dat de verhuurder kan opdraaien. Was je zelf als fietser niet op aan het letten voordat je nattigheid voelde? Tja, Dan kom je als huurder toch echt te betalen.

Het is ook niet logisch om huurders een gevaarlijke fiets mee te geven. Als er iets gebeurt ben je als verhuurder aansprakelijk voor schade en letsel. Bovendien wil je graag dat huurders terugkomen omdat ze een geweldig fijne fietservaring gehad hebben i.p.v. een negatieve recensies op social media.

Ik heb een keer schade gereden op een leenfiets (eigen fiets was voor onderhoud bij de dealer). Op een fietspad met opgevroren sneeuw ben ik onderuit gegaan (geen letsel) waarbij schade is ontstaan aan de fiets (afgebroken achterlicht en verbogen accudeur waardoor het slotje niet meer werkte). Met hangende pootjes naar de dealer gegaan. Op mijn mededeling dat ik gevallen ben en de fiets beschadigd is kwam als reactie: “Je hebt toch geen letsel hoop ik”… De schade is door de dealer gerepareerd, ik heb gevraagd om de rekening maar daar wilde men niet van weten, de schade bleek mee te vallen, was eenvoudig te herstellen.

Als je schade veroorzaakt aan een gehuurde fiets, is de rekening voor de huurder.
Een enkele reisverzekering wil wel eens een bedrag bijpassen.
Maar de verhuurder bepaalt hoe hoog de reparatiekosten zijn.
En die kosten kunnen exorbitant zijn in verhouding tot de huur.
Bijvoorbeeld. Je huurt voor vijf euro een fiets, en moet honderd euro reparatie betalen.

Je kan de rekening aanvechten en zeggen dat de in rekening gebrachte kosten niet redelijk zijn.
Maar dan is de rekening van de advokaat waarschijnlijk duurder.
Daarom is het altijd handig om eventuele schade aan de fiets vooraf af te kopen.