Hybride fiets (recreatief/ korte fietsvakanties

Na het lezen van meerdere draadjes op dit forumonderdeel ben ik eigenlijk alleen maar meer gaan twijfelen over welke fiets ik wil aanschaffen, daarom post ik toch maar een eigen berichtje in de hoop wat tips te ontvangen om de beste keuze te maken.

Ik (vrouw, 1.62) ben op zoek naar een hybride fiets die voornamelijk voor recreatieve tochten gebruikt gaat worden en korte fietsvakanties met kind van 9 in de Benelux en wellicht Duitsland. Ik heb niet de ambitie om de Mont Ventoux te beklimmen :blush: Er zal her en der wel een oneffen pad gebruikt worden maar het is niet de bedoeling om echt off road te rijden. Ik heb overigens al een mtb voor de bossen en een renfiets voor sportieve tochten. Daarnaast ben ik ook niet van plan om te kamperen maar in eenvoudige accommodaties onderweg te logeren.
Mijn budget is ook bescheiden (max 700 euro) en daar zit een knelpunt. De wat goedkopere hybride fietsen zijn allemaal met lagere kwaliteit shimano afgemonteerd. Ik was eigenlijk op zoek naar Deore maar zie eigenlijk alleen lagere groepen in deze prijsklasse (altus, tourney).

Ik kwam met mijn budget uit op de trek FX2 Disc.

En heb gisteren de cube hyde pro getest die voor 699,- in de aanbieding stond in maat 46.

Een derde optie is misschien de cube hyde.

Ik heb ook een aantal andere fietsen getest, waaronder de cube travel pro (maat 50) en de pegasus, maar die zaten niet lekker. De cube hyde pro had wel een fijne zit. De Trek was niet op voorraad dus die heb ik nog niet getest.

De hyde pro kan met bagagedrager uitgerust worden en is de nexus 8 is kwalititatief goed en de Gates belt is natuurlijk heel erg vet maar ik vermoed dat het bereik van de versnellingen toch tegen gaat vallen. Ik lees berichten van Mike dat hij bijna overal wel omhoog komt maar ik denk dat ik wat minder fit ben :slight_smile:

Verder heb ik niet zozeer voorkeur voor mechanische remmen. Ze zitten geloof ik op alledrie de fietsen maar op mijn andere fietsen zitten v-brakes en daar ben ik erg tevreden over omdat ze prima zelf te onderhouden zijn.

De cube hyde is beter afgemonteerd dan de Trek (mix deore en acera) en heeft een groter bereik dan de hyde pro. Misschien is dat een beter alternatief dan de Trek? Of is een lagere groep in shimano wel te doen als je niet off road gaat rijden?

Tenslotte heb ik ook op marktplaats uitgekeken naar een tweedehands maar heb de opmerking van Sjef gelezen die aangaf dat je goed moet weten wat je koopt. En ik denk dat ik dat inzicht niet voldoende heb. Daarnaast komt het ook best nauw met hoe een frame zit en zie ik het dus niet zitten om allerlei adressen af te struinen om fietsen te testen.

Ik hoor graag of ik met de cube hyde in de goede richting zit of dat ik misschien toch beter naar een andere fiets kan uitkijken. Alvast bedankt!

Hoi Yvette,

Ja, voor fietsvakanties in de Benelux en met name België kan heeft de Nexus-8 aan de onderkant waarschijnlijk te weinig bereik. Aangezien het toch een vakantiefiets lijkt te worden is een riem niet direct een extra voordeel maar wel iets wat een fiets duurder (in de aanschaf) maakt.

De fietsen die je linkt doen mij eerder aan racefietsen dan vakantiefietsen denken, dat komt onder andere door het ontbreken van een bagagedrager en spatborden maar ook bijv. het rechte (mountainachtige) stuur. Of wil je gaan bikepacken?

Mooie website met een mooie introductie voor fietsvakanties:

Zoals je daar kan lezen onder “Het mountainbike alternatief”, is het misschien ook een idee je MTB te gebruiken voor vakantie of misschien zelfs je renfiets.

Als je toch voor een nieuwe fiets wilt gaan, de Cube Hyde lijkt aardig op de Cube Travel Pro die ik heb en daar ben ik erg tevreden over. Er lijkt een achterdrager op te kunnen en ik zou ook het stuur vervangen door eentje met meer backsweep.

Ik heb zelf een Cube Hyde. Met derailleur.
Het enige dat standaard niet helemaal lekker is zijn de wielen. Die lopen nogal zwaar. Bij lagere snelheden zal je er echter weinig van merken denk ik. Ik gebruik die alleen nog in de winter bij sneeuw. Ze zijn voor de rest oerdegelijk.
Zelf heb ik in de loop der tijd ook de de remmen vervangen. Niet sterk genoeg voor abrupt remmen in afdalingen, zeker met bagage. Ik geef toe dat ik wat onbenullig fiets.
Voor de rest een prima fiets. Ben er 2 keer mee naar Denemarken en één maal naar Polen gefietst tot nog toe.
Plus woonwerkverkeer en wat lange weekendtrips (á 400/500km)
Het frame is stabiel, weinig windgevoelig en comfortabel.