Hybride fiets tot 1100 euro

Goedenavond,
Zit al even rond te kijken op dit forum, maar ik kom er maar lastig uit. Excuses als deze vraag al tot vermoeiens toe gesteld is. En als er ergens een goed topic is waar ik terecht kan, zou ik dat ook graag horen.
Maar ik wil een hybride fiets kopen, voornamelijk voor woon-werk (ong 15 km per dag) en af en toe een langere rit van een uur of twee.

Als ik de fiets dit jaar nog nieuw aanschaf, kan ik hem nog op de zaak zetten. Maar tweedehands is ook een optie.

Mijn opties zijn:

  • Een tweedehands Trek L500 uit 2019 (belt, Nexus 8) voor ongeveer 500 euro. Verkeert in uitstekende staat, nieuwe banden en remmen.
  • De Elops Speed 920 van Decathlon. Veel goede dingen over gelezen. Hydraulische remmen, Alfine 8, ketting. 600 euro
  • De Sensa Cintura Belt
  • De Cube Travel Pro

Ik neig nu naar de Elops. Vanwege de prijs en ook mogelijkheid hem in te ruilen als hij niet bevalt.
De Trek twijfel ik over omdat hij tweedehands is en ik niet weet hoe lang die riem (CDN) nog meegaat.

Heeft iemand hier misschien nog advies? Of zie ik misschien nog een fiets over het hoofd? Veel dank alvast.

Ik zelf heb voor de Cube Travel Pro gekozen en dat met name voor de brede banden maar ook de rest van de fiets is prima.

De CDN riem ging bij mij niet lang mee, iets meer dan een jaar met 18 km woon-werkverkeer per werkdag. Dat had ik ingecalculeerd en heb hem daarna vervangen door een CDX riem die het sinds dien (2,5 jaar) prima doet.

De nadelen van de Elops zijn naar mijn idee het ontbreken van een bagagedrager (voor woon-werkverkeer heb ik een fietstas want een rugzak gaat zeten) en de mogelijk de ketting. De ketting zal wel een stuk langer mee gaan dan een derailleurketting maar als je niet alleen een mooi-weer-fietser bent dan heeft hij wel te leiden. Anderzijds is de prijs wel prima voor wat je er voor krijgt.

Wat betreft de tweedehand Trek L500, als de prijs goed is ook geen slechte keus wat mij betreft. Kijk eens wat een CDX riem kost en neem dat mee in de prijs.

Dank Mike, handig dit.
Ja, die dikke banden van de Cube zijn inderdaad fijn. Ik ga even kijken bij de dealer in de buurt of ze hem op voorraad hebben en een proefrit maken.
Boet je trouwens niet veel snelheid in door die dikke banden? (Zelf rij ik nu op een loodzware moederfiets, dus vrijwel alles is al een vooruitgang).

In elk geval tussen de €82 en €100,-, maar soms nog meer.

En is die zelf te vervangen? Ik ben redelijk handig, maar ook weer niet briljant :slight_smile:

Jazeker, wel moet je het frame open maken. Zorgvuldig werken.

1 like

Uit eigen ervaring, nee. Zie ook het gelinkte artikel:

De brede Big Apple (30,90 euro) heeft bijvoorbeeld met 2,5 bar dezelfde rolweerstand als de smalle Marathon Plus met 4 bar. Als je comfort wenst, neem dan een Big Apple.

Voor het langere verhaal:

Een riem is inderdaad prima zelf te vervangen, het is niet moeilijker dan een ketting vervangen het is een stuk schoner klusje

1 like

Indien nodig: Big Apple 55-622: elders een stuk goedkoper.

Natuurlijk zijn er bij elke fiets voor- en nadelen. De persoonlijke omstandigheden bepalen of die ook voor jou gelden. Zo wordt de nexus 7 over het algemeen als niet prettig ervaren, maar er zijn vast mensen te vinden die er totaal geen moeite mee hebben.
Mijn advies is dan ook om op zo veel mogelijk verschillende fietsen een behoorlijke proefrit te maken. De fiets die bij jou past, verkoopt zichzelf. Je bent van plan er dagelijks op te fietsen, dus is het van het grootste belang dat jullie vriendjes worden!
En stel nou eens dat het een fiets met derailleur, niet al te brede banden en geveerde voorvork en zadelpen blijkt te zijn. Weegt dan het vaker moeten onderhouden en de kwetsbare vering zwaarder op tegen het genot van elke dag op deze fiets te zitten?
Dat kan alleen jij bepalen.

Bedankt allemaal voor de input.
Het is uiteindelijk een Kalkhoff Endeavor Performance geworden, met Gates-riem en Alfine-8 versnelling.
Tweedehands kunnen krijgen, voor 800 euro.
Rijdt heel lekker en vlot.

2 likes