Hybride fiets voor elke dag

Ik zocht een hybride / stadsfiets voor elke dag (10 km is een dags woon-werk route = 5km heen, 5km terug).
Budget ~300 (max 350).
Mijne oude Montego Avantgard is nu met pension. Deze was een goeie (350 euro + 3 naaf versnellingen + rollerbrakes), maar ik wil nu wat meer sportieve fiets.

Was volgende aan het bekijken: Serious Cedar Hybride voor 300 euro
https://www.bikester.nl/serious-cedar-hybride-fiets-zwart-406611.html

  • 300 euro maar dan wel nog spatbord+standaard+voor/acherlamp zelf aanschaffen.
    Minpunten waarover ik twijfel: velgremmen en derailleurversnelling.
    Hoe zullen die beide na paar jaar van intensief gebruik uitzien?
    Mijn Montego had veel “slagen gezien” maar voor die rollerbrakes maakte het niet uit.
    En die open kettingkast, in hoeverre bijdraagt die aan de reparaties (vergelijken met een dichte)?

Eigenlijk ik zocht een fiets met meer dan 7 versnellingen die weinig onderhoud nodig heeft.
Als u een fiets weet van t.e.m 370 euro met rollerbrakes/schijfremmen + naafversnelling laat dan ook weten.

P.S. Popal niet aanraaden, heb genoeg over die gehoord.

  1. Een budget van pakweg €325 voor een fiets die je dagelijks 20 km betrouwbaar moet vervoeren is bijzonder karig. Na een jaar betekent dat (bij 40 weken) zo’n 4000 km. Gegeven de kwaliteit van de gemonteerde onderdelen van de gelinkte fiets (totaal onbekend merk), zal dat betekenen dat je na een jaar alle draaiende onderdelen moet vervangen. En de ketting misschien al eerder. Als daar ook een naaf bij is: een nieuw wiel. 100% een afrader. De remblokjes zijn dan misschien nog goed. Alivio is op zich een Shimano groep van redelijke kwaliteit, maar lang niet alle schakelonderdelen zijn van Alivio. Naven, kettingen (en zadels) van dergelijke fietsen zijn gewoon prut.
  2. Algemeen advies. Verende vorken, noppenbanden en rollerbrakes zijn afraders. Mechanische schijfremmen ook. Gun jezelf een betrouwbaar vervoermiddel dat je iedere dag van dienst is. Bij een Hybride denk ik aan de Batavus Zonar, pakweg €600,-, ook met derailleur (3x9v). En anders een fiets met dichte kettingkast en een Shimano Nexus Premium 8v naaf. Die zijn wel wat duurder. Ook die spullen moeten onderhouden worden en daarvoor is snelle hulp van de fietsenmaker om de hoek toch wel makkelijk, indien je hem iedere dag nodig hebt, maar dat kost weer een paar centen. Kettingonderhoud vergt aandacht en tijd van jezelf, maar scheelt geld. De ketting (alle kettingen) slijt het eerst. Duizenden denken dat kettingen niet verslijten. Het tegendeel is waar.
  3. Gezien je budget is een goede gebruikte fiets aangeraden. Kijk eens rond op Marktplaats en laat ons eens meekijken en oordelen. Door een link te plaatsen naar het betreffende aanbod. Geweldige goede en duurzame fietsen zijn de Giant Expedition met Magura remmen, maar heel lastig te vinden. Voor zover mij bekend zijn de forumleden enthousiaste fietsers met ruime ervaring, maar beschikken niet over een voorraad fietsen te koop.
  4. Overigens is jouw vraag veel vaker gesteld. Dus door aanverwante topics van de laatste jaren (Aanschaf fiets) te raadplegen kun je aardig wat leren van de adviezen en ervaring van anderen.

Bedankt nog voor u uitgebreide en spodige reactie.

Op Marktplaats gekeken, zijn bij de meeste bieden de remmen niet specifiek opgenoemd, waarbij van gegeven fotos, het is moeilijk te zien welke remmen precies daar zijn.

Wat wel te vinden online in de buurt was Giant Expedition, met schijfremmen. https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/m1270403081-giant-expedition-rs1-gts-maat-xl.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Wat te denken bij deze nieuwe Kalkhoff Voyager voor 399 euro


Of als ik deze nieuwe MTB GIANT ATX 1 gewoon als woon-werk fiets gebruik?
https://www.rijwielcashencarry.nl/giant-atx-1-27-5-zwart-heren

Als je elke werkdag fietst (ook met regen/sneeuw) met een open ketting dan is waarschijnlijk je ketting en de achtertandwielen binnen een jaar versleten, dat was in ieder geval bij mij met 2 x 9 km het geval. Materiaalkosten voor vervangen zijn niet hoog, als je het laat doen komt er arbeid bij en het tikt toch aardig aan over tijd.

Andere meningen zijn er ook: Weg met de kettingkast

Misschien moet je het gewoon eens proberen, ik zou dan voor een tweedehands op marktplaats gaan. Als je er niet te veel geld aan uit geeft kan je alsnog na verloop van tijd een afgewogen keuze maken voor een nieuwe fiets.

Beide nieuwe fietsen ben ik niet bijzonder gecharmeerd van, beide hebben een verende voorvork. De Giant van Albert ziet er goed uit maar waarom niet de andere Giant Expedition 57 cm?

Ik sluit me aan bij @MikeRZ . Een verende vork is voor woon werk verkeer totaal overbodig. Het gaat bovendien niet om veren, maar om dempen en dat doen die goedkope vorken niet. Een verende vork alleen gebruiken wanneer je hem kunt vastzetten, maar die optie vind je alleen bij veel duurdere mountainbikes. Een van die Expeditions (€500 is wel erg veel…) zou mijn keuze zijn.