Hybride woon -werk

Goedemiddag,

Voor m’n werk fiets ik 3-4x pw 10 km enkele reis (20 km per dag). De route is vlak en ik heb weinig verkeerslichten eenmaal de stad uit.
Mijn stadsfiets van 6 jaar oud voldeed maar is helaas afgeschreven en er moet vervanging komen.

Ik zou graag iets sportievers willen en kwam uit bij een hybride fiets, met verlichting, mogelijkheid voor fietstas, met spatbord. Het budget ligt rond de €800,-. Ik heb topics met vergelijkbare vragen gelezen en dit was al een grote hulp bij m’n zoektocht.

Mijn oog is gevallen op de volgende modellen:

Is dit een goede overweging? Zijn er bij jullie voor-/nadelen bekend over bovenstaande modellen? Zijn er andere suggesties die ik over het hoofd gezien heb?

Zeker een goede selectie. De verschillen tussen beide fietsen zijn niet groot. De gemonteerde versnellingsgroep is bij de Zonar één niveau beter. Bij de Sensa is de constructie van de drager degelijker. Beide fietsen hebben batterijverlichting. De Sensa is 1kg lichter, dat is prettig, maar zul je nauwelijks merken. Wat je wel zult merken is de carbon voorvork van de Sensa, die geeft meer comfort dan de (stijvere) alu voorvork van de Zonar. De laatste heeft 3x9 versnellingen, dat zijn er 3 meer. Beslist geen doorslaggevend argument. Ga je het onderhoud (m. n. ketting) zelf doen of door vriend/echtgenoot? Veel stelt dat overigens niet voor. Zo niet: koop bij de fietsenmaker om de hoek.

Kwam net via het E-Bike Test 2018 topic op de AD fietstest 2018 en zag daar onder de Hybride fietsen de Cortina Speed N8 2018 met een winkelprijs van € 809,-

Dat is een fiets met een riem en een Nexus 8 versnelling. Een riem heeft flink wat minder onderhoud dan een ketting en een Nexus 8 is best efficiënt.

Bedoel je met sportief makkelijk fietser, met meer inspanning fietsen of sneller fietsen?
Een snellere fiets kan op drie manieren:
luchtweerstand verlagen door iets dieper te zitten. De ‘beste’ houding is licht voorover (stuur ongeveer net zo hoog als het zadel). Dan fiets je het lekkerste. Af en toe diep zitten kan het makkelijkste met montage van een ligstuurtje.
Efficiënte aandrijiving. Derailleur fiets lichter dan naaf. En van de naven is de nexus 8 (vooral in de 5) beter dan de nexus 7.
Rolweerstand verlagen door de banden harder op te pompen (als je glad wegdek hebt) en een soepele band te kiezen. Banden zijn makkelijk te vervangen.
Een naafdynamo kost met licht aan ongeveer 6watt extra. Dat is niet veel. Maar geeft je wel veel meer gemak in de wintermaanden.
Dus de eerste keuzes lijken me. Welke houding wil je fietsen, welke versnellingen wil je en wel of geen naafdynamo.
Let ook op het stuur. Niet te breed en op veel 'sportieve’fietsen vind je een, in mijn ogen, een te recht mountainbikestuur.