Idee voor classificatie van fietspaden

Gebruikers van de routeplanner zullen na enige tijd herkennen dat bepaalde wegdelen vaker aanbevolen worden terwijl er ook wegdelen zijn die vrijwel nooit geadviseerd worden. Een doodlopend landweggetje zal ongetwijfeld nooit gebruikt worden maar essentiële infrastructuur als fietsbruggen en -tunnels zullen juist zeer vaak gebruikt worden. Als inwoners van de Betuwe weet ik hoe belangrijk de bruggen en pontjes zijn…

Mijn idee is dat de routeplanner gebruikt zou kunnen worden om het belang van alle wegdelen/routes in kaart te brengen door in een simulatie vele duizenden steden/dorpen in willekeurige combinaties met elkaar te verbinden en de gebruikte wegdelen een score te geven voor het aantal keren dat deze gebruikt zijn. Dit kan op kaart weergegeven worden d.m.v. verschillende kleuren zodat in één oogopslag te zien is welke wegdelen van groot belang zijn.

Waarom? Gemeentes/provincies zijn in toenemende mate bereid te investeren in fietsinfra en genoemde simulatie kan helpen bij het identificeren van hoofdroutes en mogelijke omwegen die gemaakt moeten worden om op zo’n hoofdroute te blijven. Met de planning van nieuwe snelfietsroutes kan dit een belangrijk instrument zijn om knelpunten te herkennen.

Als voorbeeld geef ik de route tussen de Rijnbrug bij Heteren en de Waalbrug bij Ewijk waar de doorlopende route via levensgevaarlijke landweggetjes loopt, niet alleen zeer smal maar waar ook 100@60 km/uur gereden wordt. Een alternatieve route voor alleen fietsers kan deze gevaarlijke wegen vermijden en tegelijk de route met enkele kilometers inkorten.

Dank voor je reactie. Op dit moment werkt onze planner via een kenmerken die door vrijwilligers worden ingevoerd. Wegdeksoort, wegdekkwaliteit, omgevingskwaliteit en verkeersdrukte zijn voorbeelden van aspecten die meegewogen worden. Afhankelijk van het gekozen routetype krijgen bepaalde eigenschappen meer of minder gewicht. Zo is er bij de racefietsroute meer voorkeur voor asfalt en langere stukken zonder afslagen, en wordt bij de natuurroute de bebouwde omgeving ontsloten.

Natuurlijk is dat afhankelijk van de kwaliteit van de invoer. In sommige regio’s zijn vrijwilligers actiever dan in andere regio’s, en zal de informatie die we hebben over de wegen completer zijn en beter kloppen. Soms passesn we ook de algoritmes aan. Zo hebben we vorig jaar bij de racefietsroutes de halfverharde wegen nog zwaardere strafpunten gegeven. Dit leidt op sommige plekken tot langere omwegen, maar levert betere routes op voor de racefiets.

We gebruiken verder geen data van gebruikers over welke routes zij rijden of plannen. Het is dus niet zoals bij Strava dat we heatmaps kunnen maken waar de meeste fietsers rijden. (Ook wel fijn voor fietsers die hun privacy belangrijk vinden). Dit wordt wel gedaan via de Fietstelweek, via een aparte app (zie http://fietstelweek.nl/data/)

Verder leveren wij reeds data over de fietsroutes aan gemeentes en regio’s die bezig zijn met de verbetering van hun fietsnetwerk, maar dan dus op basis van de informatie die vrijwilligers invoeren. Het werk van onze vrijwilligers levert dus niet alleen goede fietsroutes op, maar helpt ook overheden bij het verbeteren van het fietsnetwerk. Voor wie daaraan bij wil dragen, zie https://routeplanner.fietsersbond.nl/pagina/word-vrijwilliger. En mochten er mensen meelezen die geïnteresseerd zijn in afname van onze data, mail naar routeplanner@fietsersbond.nl.

Mocht je een bepaalde route missen, zoals je hierboven aangeeft, dan kun je wellicht contact opnemen met de lokale afdeling van de Fietsersbond. Zij weten de ingangen in de lokale of regionale politiek waar dat ingebracht zou kunnen worden. Zie voor de contactgegevens: https://www.fietsersbond.nl/lokale-afdelingen/

Met vriendelijke groet,

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner

Bedankt voor je reactie Richard. Ik ben niet zo bekend met Strava maar de term “heatmap” maakt in één woord wel duidelijk wat ik bedoel. Het gaat me daarbij ook zeker niet om de data van werkelijke gebruikers maar om een simulatie met de routeplanner waarmee ook een heatmap geproduceerd kan worden door te tellen hoe vaak een wegdeel gebruikt wordt door de routeplanner. En dan wat mij betreft alleen de kortste routes maar als je het simulatieprogramma hebt is het een kleine moeite om ook heatmaps te maken voor de overige instellingen (makkelijk doorfietsen, racefietsen ed). Gewoon elke nacht de computer enkele honderden tot duizenden willekeurige simulaties laten doen en zo ontdekken welke routes essentieel zijn voor doorgaand fietsverkeer.

Het gaat er ook niet om dat ik er zo nodig mee bezig wil zijn maar zie het als een gouden kans voor jullie team. Wat je er verder mee doet is helemaal aan jullie.

Ah, dan begreep ik je voorstel net even anders inderdaad. Goed idee inderdaad, dank voor de suggestie. Ik weet niet of hier al eerder mee geëxperimenteerd is, maar ik geef het door aan het team!

Uiteraard zou ik het wel leuk vinden als het idee bruikbaar blijkt en jullie er mee aan de slag gaan om op de hoogte te blijven van de resultaten. Succes!