‘Ik hou altijd een oog op mijn fiets’

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ik-hou-altijd-een-oog-op-mijn-fiets/

Het hippe merk Knog verkoopt een elegant alarm voor op je (race)fiets, dat je met een app op je telefoon kunt bedienen. Sebastiaan Jonker testte hem een paar maanden. ‘Het is een oplossing voor een probleem dat ik niet heb.’ Sebastiaan Jonker leeftijd: 43 hoeveel fietsen: 4 (MTB, racefiets, gravelbike en stadsfiets) woonplaats: Amsterdam beroep:…

Ik ken iemand die de bluetooth verbinding met zijn fiets wilde activeren, maar last had van de zon op het scherm.
Hij draait zich om, om zijn scherm uit de zon te halen.
En zijn fiets wordt van achter zijn rug, gestolen.

Ik vind het niet heel zinvol om een fietsalarm te laten testen door iemand die bij voorbaat zegt er geen behoefte aan te hebben, omdat hij zijn fiets altijd met één oog in de gaten houdt.

1 like

Ik deed nog wel eens wat kleine inkopen bij Bouwmaat Nijmegen zolang het in de rugzak past. Prachtige rit van Herveld langs de Waal naar het industrieterrein van Nijmegen. Ik nam de speed pedelec altijd mee naar binnen, vroeg om toestemming van het personeel om de fiets ter hoogte van de servicebalie te parkeren. Dat was nooit een probleem. Bij terugkomst bij de balie stond er meestal een handjevol bouwvakkers om de fiets te bewonderen.

Ook bij stadsbrouwerij De Hemel in Nijmegen nam ik mijn fiets altijd mee op het terras waar ook een fietsenstalling was. Maar op een slechte dag had men bedacht dat er meer tafeltjes op het terras passen als er geen fietsen staan. En dus kon de dure speed pedelec op straat aan het hekwerk geklonken met een Abus Ivy en met mijn waakzame oog vanaf het terras.

Gelukkig is mijn fiets nooit gestolen en kon ik altijd op mijn trouwe ros huiswaarts keren.

Maar er waren ook situaties dat ik mijn fiets moest toevertrouwen aan het waakzame oog van een ander zoals bij de vele “bewaakte” fietsenstallingen in de grotere steden. Daarbij had ik de gewoonte om met de bewakers eerst een praatje te maken, gesprek over de hete Stromer ST5 en vervolgens te vragen of ik mijn fiets bij hun kantoortje kon plaatsen. En als extra zekerheid vooraf een fooi geven. Dat ging alleen niet bij de fietsenstalling van Arnhem Centraal Station waar het kantoortje verder weg ligt van het stallingsgedeelte. Ik heb mijn fiets daar 1 keer geparkeerd, het is goed gegaan maar daarna nooit weer. Even verderop bij het Johnny van Doornplein kon ik de fiets altijd naast het kantoor kwijt. Achteraf hoorde ik dat er bij Centraal vaak dure fietsen gestolen werden… ik begrijp waarom.