Illegale modus 32 km/20 mijl

Vorige week sprak ik een trotse eigenares van een gloednieuwe sportieve e-bike. En passant meldde ze dat haar e-bike tot wel 32 km/u ondersteuning geeft. Eh, 32 , geen 25? Jazeker, dat mag. Volgens haar leverancier dan, officieel dealer van het merk waarvan zij een exemplaar had gekocht.

Dat verbaasde me, de regels zijn volgens mij helder geformuleerd: e-bike tot 25 km/u, daarboven gelden de regels voor een speedpedelec. Formeel heeft de prille eigenares verzekerings- en helmplicht.

Maar waar komt die 32 dan vandaan?

Na een korte speurtocht op internet kwam ik op dit artikel:

Kennelijk zijn er dus leveranciers die e-bikes aanbieden voor zowel de Europese als de Noord-Amerikaanse markt waarbij met een instelling in de software de begrenzing van de motor kan worden aangepast.

De gebruiker van de e-bike mag die begrenzing echter niet zelf instellen, louter het feit dat die aanwezig is was voor een aantal Duitse gebruikers van een Van Moof (zie artikel) voldoende om een bekeuring te krijgen.

Het lijkt mij dat de dealer van bedoelde eigenaresse verkeerde informatie heeft gegeven en er voor had moeten zorgen dat de motor begrensd werd op 25. Of zie ik dat verkeerd?

1 like

In de VS moeten pedelecs (ook bekend onder de verkeerde naam E-bikes) inderdaad begrensd worden op 32 km/u. Bij gebrek aan fietsinfra aldaar is dat ook wel handig. Van Moof verkoopt haar pedelecs over de hele wereld en zo is het mogelijk dat dealers voor aflevering de voor dat land geldende Vmax softwarematig moeten instellen.

Over het algemeen weten Van Moof rijders perfect hoe de voorvork in de steel zit en vragen de dealer expliciet om de fiets in te stellen op 32 ipv 25 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat er dealers zijn die zonder toestemming van de klant een hogere Vmax instellen.

De fietser blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor de juiste instelling van de fiets.