Inspectie waarschuwt verkopers fatbikes, waar blijven de stepjes?

Al even in het nieuws:

Goede actie maar waarom lijkt dat niet te gebeuren voor elektrische stepjes?

Ik begrijp dat er inmiddels enkele steps zijn toegelaten door de RDW:

Het RDW schrijft er ook iets over maar overgrote deel is niet goedgekeurd.

Bol.com heeft zelfs een categorie Elektrische steps - Meer dan 25 km/h lijkt me dat daarvoor precies hetzelfde geldt als fatbikes.

Mijn probleem met de stepjes is niet zo zeer dat ze sneller kunnen rijden dan ik.
Maar dat ze zo wendbaar zijn.
Ze houden geen voorspelbare richting aan.

Met kinderen op kinderfietsjes heb ik hetzelfde probleem.
Maar daar zijn er niet veel van.

Fatbikes zijn voor mij een probleem omdat ze sneller rijden dan ik, en me links en rechts voorbij schieten.
Het maakt mij daarbij niet uit of ze 25 km/uur rijden, of sneller rijden.
Ze maken mij aan het schrikken omdat ik voornamelijk op het gehoor fiets.

1 like

Het probleem zijn niet de fatbikes. Of de stepjes. Het probleem is het gebrek aan handhaving (zoals overal in het publieke domein). Handhaven doen we niet.

Doen.We.Gewoon.Niet.

Dan is een verbod het enige werkbare alternatief.
Maar dan ook graag een verbod of de aan bieders van opvoersetjes. Op internet kom je diverse, ogenschijnlijk legale, ondernemers tegen die het opvoeren van e-bikes als een dienst aanbieden.
Geen goede ontwikkeling.

Waarom moet je het aanbieden van een print plaatje met met een ic-tje en wat diodes verbieden?? Hou eens op met dat extremisme en besef dat de wereld iets verder reikt dan de lijnen op een fietspad.

Inderdaad zoals @wolfman opmerkt, handhaven doen we niet of nauwelijks maar pak dan de verkoop aan inderdaad incl. opvoersetjes.

Omdat het mogelijk maakt voor een voertuig harder te gaan dan toegestaan. Ik ben voorstander van ISA en niet alleen voor tweewielers maar ook voor vierwielers.

Handhaven van gebruikers prima, verbieden van de verkoop natuurlijk niet.
Wat nu als een printje uit een koelkast het zelfde is, gaan we dan een verbod op witgoedwinkels eisen??

Als mensen zeggen dat handhaven prima is dan vraag ik me af:

• Of dat ze tevreden zijn met de huidige handhavingspraktijk die volgens mij zo lek is als een mandje en potentiële overtreders niet doet afschrikken
  • Of dat ze bereid zijn beduidend meer belasting te gaan betalen om het handhavingsapparaat uit te breiden.

Het is een heel stuk makkelijker/goedkoper de verkoop van iets te verbeiden en dat te handhaven dan het gebruik te handhaven.

Van telecomapparatuur uit China wordt vermoed dat het spionage door bad guys mogelijk maakt.
Maar we kunnen het niet hard maken.
Van TikTok vermoeden we dat …
Maar we kunnen de distributie van deze software niet tegengaan.
Het heeft veel moeite en tijd gekost om sjoemelsoftware voor dieselmotoren te ontmaskeren.
Maar de sjoemelautos mogen blijven rijden.

Het is kinderlijk eenvoudig een module in de electronica van een ebike in te bouwen waarmee je op afstand de waarde van parameters verandert.
We kunnen ongewenste waardes alleen uitsluiten met een CEverklaring die door de producent moet worden opgesteld.
Maar we kunnen het zelf niet vaststellen.

Ter vergelijking. Fabrikanten van hoortoestellen zeggen hardop dat hun hoortoestellen goed zijn, omdat ze op afstand kunnen worden ingesteld.

Al dit soort problemen kan je uit de weg gaan door de autorijbaan open te gooien voor een ieder die sneller wil dan 20/25 km/uur wil.

Reed gisteren (op de racefiets) een stukje achter zo’n fatbike. Bestuurder had een kind achterop. Ik reed 34 km/u, maar kwam geen streep dichterbij. Zo hard gaan die dingen dus.

Zeg het maar …