Is een damesfiets beter dan een herenfiets?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/is-damesfiets-beter-herenfiets/

Veilig Verkeer Nederland en Team Alert adviseren in een persbericht de Nederlandse man om vaker te kiezen voor een fiets zonder stang. Dit zou veiliger zijn in het verkeer. Moeten we vrezen voor het einde van de herenfiets? De Fietsersbond vindt dat beide modellen voor- en nadelen hebben. VVN en TeamAlert adviseren vooral oudere heren en…

Het is onzin. Een damesmodel heeft niet per definitie een hogere zit. Het zelfde model in dames en herenversie heeft vrijwel de zelfde geometrie. Heren zijn vaak langer en zullen het zadel hoger zetten. Ook op eens damesmodel.

1 like

Die adviserende instanties spreken nog over heren en dames. Hoge hoeden en lange rokken… Wij, van de 21e eeuw, spreken over mannen en vrouwen.

Met de genderneutrale tsunami zal de herenfiets verdwijnen, net als mannen.

Niet zo’n spectaculair advies. Zeker bij e-bikes rijdt zeker de helft van de mannen op een fiets met lage instap.

Er is een oplossing: zie www.leveler.eu
Zelf maak ik al twee jaar gebruik van een zadelpen die in hoogte
varieert. Ideaal.

Die “stap-af” zadelpen lijkt nog niet beschikbaar @paul2017, wat voor zadelpen gebruik jij?

Het maakt het afstappen inderdaad makkelijk maar als je echt van de fiets af wil helpt het denk ik minder. Ook vraag ik me af of het zadel niet af-en-toe ongewenst naar beneden gaat.

De sterkste vorm is de cirkel, en de tweede is de driehoek; de herenfiets voldoet daaraan en een herenframe zal dus stijver zijn dan een damesframe. Dames belasten hun fiets minder dan mannen simpelweg omdat ze kleiner en dus lichter zijn, en meestal fysiek iets minder sterk. Vrouwen boven de 100 kg zijn zeldzaam, maar heel wat mannen bv boven de 2 meter wegen geheel logisch boven de 100 kg, en belasten daarmee de fiets. Ook de wielen hebben het zwaar bij zulke mannen. Een damesfiets zakt bij zo een hoge belasting door en het frame kan breken, willen we dat risico lopen, onderweg, krak, een plots onbestuurbare fiets? Daar komen ongelukken van! Die wilden we juist voorkomen. Verder zijn voor zulke lange mannen extra hoge frames nodig, soms zelfs “dubbeldekkers” voor extra stijfheid, en dat kan helemaal niet met een damesmodel. Een damesframe zal ook verlies geven door het continu buigen van het frame, vandaar dat geen enkele wedstrijd op “damesframes” wordt gereden.

Door voorgaande schrijver worden twee constructieve eigenschappen met elkaar verward, namelijk sterk/zwak versus slap/stijf. Een slap frame is niet noodzakelijk zwak en een stijf frame niet noodzakelijk sterk. Ook is een belast gewicht boven de 100kg niet zo eenvoudig aan te wijzen als een oorzaak voor framebreuk. Daar spelen veel meer factoren een rol, zoals het wegdek, de snelheid waarmee gereden wordt en de schokken die worden ondergaan, bagage en waar die wordt bevestigd. Niemand betwist de stijfheid en sterkte van het “diamantframe”.
Deze hele discussie is ontstaan vanwege een heel ander vraagstuk, maar omdat het achtergrondrapport niet in zijn geheel is vertaald, wordt dat steeds uit het oog verloren.

Ja, jammer dat het stuk niet vertaald is.

Ik heb m.b.v. een vertaalprogramma enkele delen vertaald en krijg het idee dat het rapport veel voorzichtiger is in de conclusie dat een damesframe veiliger zou zijn.

Ik heb enige ervaring met het opknappen van oude fietsen, o.a. weesfietsen, voor schenking aan vluchtelingen, en daarbij moet het frame nauwkeurig worden bekeken, en een proefrit is onontbeerlijk. Er worden aanzienlijk meer dames- dan herenfietsen afgekeurd op gebroken, kromme en doorgezakte frames en niet “sporen”. Breuken doen zich voornamelijk voor op en rond de zitbuis: bij de bovenste las, en bij het bracket. Sparta had vroeger het “frame uit één stuk” en juist die damesmodellen breken af naast het bracket, meerdere keren aangetroffen, nooit bij een herenmodel. Voor en achtervorken raken ook krom of breken ook, maar dat hangt niet af van dame of heer, hooguit van de belasting, bv passagiers op de bagagedrager. Daar kan de hele fiets niet tegen. Ook komen kromme zadelpennen voor, als er kennelijk iemand op heeft gereden die te lang was voor die fiets. Dat komt bij mannen meer voor dan bij vrouwen. En dat alles zonder zichtbare aanrijdingsschade. Vooral goedkopere opoefietsen hebben last van doorzakken; ik heb er gezien waar de gebogen bovenbuis tegen de onderbuis zat en zichtbaar was dat zitbuis en balhoofd niet meer parallel waren. Herenfietsen hebben vaker gebroken spaken en een “afgeragde” indruk, zonder dat het frame krom is. Vooral puberjongens gaan zoals bekend vaak heel ruw om met hun fiets.
Dat het wegdek een rol speelt is duidelijk, maar dat hangt niet van man of vrouw af, maar meer van de wegbeheerder, waarbij er nogal wat zijn die vrijwel geen enkel onderhoud plegen aan de fietspaden. Kinderhoofdjes zijn funest voor elke fiets, en ook daar: juist damesfietsen.

Het “frame uit één stuk” was een stuk marketing van Sparta. Voor Sparta zelf vooral om de produktie goedkoper te maken. In plaats van 4 buizen voor het hoofdframe, die op 5 plaatsen in lugs gesoldeerd werden, was nu 1 buis nodig, die 3x gebogen werd en op 1 punt dichtgelast. Scheelt in arbeidsuren. Moesten er nog wel een balhoofdbuis en een bracket aan worden gelast. Dat deden ze met 2 puntlassen en die lieten vaak los.

Dat heeft Sparta veel geld gekost om die frames te vervangen, Later werden die brackets beter vastgelast.
Zou best kunnen dat die breuk vooral bij herenframes voorkwamen door de hogere belasting en dat die meer vervangen zijn dan damesframes.
Neemt niet weg dat die zwakke constructie ook in die damesframes aanwezig is en dat kan zich later openbaren.

Dat zou verklaren waarom jij nu vooral damesframes met dat probleem ziet: de herenframes zijn waarschijnlijk eerder al door Sparta vervangen.

Het is ook nog zo, dat mannen gemiddeld groter en dus zwaarder zijn dan vrouwen en verder fysiek sterker. Een vrouw van 100 kg is een uitzondering, een man van 100 kg niet, vooral mannen boven de 2 meter. Ik ken iemand (man) van 130 kg, boven de 2 meter lang en nogal fors gebouwd, die graag fietst maar regelmatig een nieuw achterwiel met dikke (nr 12) spaken nodig heeft in zijn (extra stevige dubbeldeks) fiets. Die zakt subiet door een damesfiets heen, het stuur komt steeds dichter bij het zadel en breekt op enig moment door. Het (dubbeldeks) mannenframe houdt dat tegen. Die herenfietsen moeten dus blijven.

Jammer dat de begrippen heren- en dames-fiets gebruikt worden.
Ik ken oudere mannen die graag een fiets zonder tussenstang zouden willen gebruiken maar dat niet durven omdat ze niet gezien willen worden op een "dames-"fiets. Zo jammer.

Waarom geen gender-neutrale benamingen zoals fiets met - en fiets zonder- tussenstang.
Dit verlaagd de drempel voor ouderen en zou goed werken om het aantal ongevallen te verlagen.

De juiste benamingen zijn V-frame en ruitframe of fietsen met lage, danwel hoge instap. Maar die benamingen zijn helaas niet algemeen gebruik.

Mijn duit in het zakje: er waren (altijd al) “fietsen” en (sinds pakweg 100 jaar) ook damesfietsen. De aanduiding “herenfietsen” is er veel later ingeslopen. Maar die aanduiding is dus overbodig. “Fietsen” en “fietsen met lage instap” dekt eigenlijk alle types. Eventueel nog het type mixed frame, maar daar verschijnen de laatste jaren ook geen nieuwe modellen meer van.
Overigens geloof ik niets van die beweerde weerzin van oudere mannen. Ze rijden, en in elk geval de e-bikers, allemaal met lage instap.
Dat alles zg. gender-neutraal moet zijn is kennelijk de laatste rage.

V-frame…??
ruitframe?, je bedoelt diamantframe??

Het diamond shaped frame was de basis van de safety bicycle die in 1885 geïntroduceerd werd.
Van opzij gezien bestaat zo’n frame uit 2 driehoeken, die bij benadering een ruit vormen.

Diamond is Engels voor zowel diamant als ruit en hoewel diamond frame vaak wordt vertaald met diamantframe, is ruitframe eigenlijk de betere vertaling.
:wink:

Dat klopt. De safety bicycle werd heel handig in de markt gezet als veiliger alternatief voor de destijds gangbaarder hoge bi, berijdbaar door mannen én vrouwen. Omdat echter in vooral Duitsland de kledingdracht voor vrouwen nog heel lang tot óp (of liever nog óver) de enkel was, was ook de safety bicycle daar nog niet echt handig. Reden waarom lokale framebouwers de bovenbuis lieten zakken tot parallel aan de onderbuis. En daarmee was de damesfiets geboren.
Maar eigenlijk was die safety bicycle (met ruitframe) al een unisexfiets. Had niets aan veranderd hoeven worden :wink:

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Aanvulling: Voor hen die de prehistorie van de fiets niet meegemaakt hebben - wij allemaal dus - hier een fotootje van de Starley safety bicycle. We zijn inderdaad flink verder gekomen.

1 like