Is een gereviseerde fietsaccu veilig?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/is-een-gereviseerde-fietsaccu-veilig/

Op een zogeheten laseiland verbindt een werknemer de nieuwe cellen met strippen. Een accu gaat niet eeuwig mee. Is reviseren een oplossing? Niet doen, zegt de fietsindustrie, want de accu is dan misschien ‘niet meer 100 procent veilig’. Volgens BOVAG ‒ waarin fietsenzaken verenigd zijn ‒ kan de veiligheid wél gegarandeerd worden. ‘Goed voor het…

Elke fabrikant van autos zegt dat je alleen originele onderdelen moet gebruiken.
Dat neemt niet weg dat er een gigantische markt van niet originele after market onderdelen aanwezig is.
Maar dat betreft uitsluitend mechanische componenten.

Van electrische componenten heb ik nog geen niet originele after market aanbod gezien.
Niet verwonderlijk omdat op electrische autocomponenten acht jaar garantie wordt gegeven.
Waarom wordt bij een e-bike geaccepteerd dat de electrische componenten maar een levensduur van minder dan vier jaar hebben?

Ik denk dat een pleidooi voor een beter Battery Management System veel meer tevreden fietsers oplevert dan genoemde aanbeveling van System.

1 like