Japke-d. wil vouwfiets uit de trein

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/japke-d-wil-vouwfiets-uit-de-trein/

‘Ik vind het asociaal’ Japke-d werkt een vouwfiets uit de trein NRC-Columniste Japke-d. Bouma laat geen kans onbenut om haar beklag te doen over de vouwfiets. In haar laatste boekje Ga lekker zelf in je kracht staan verklaart ze zelfs de dood aan de vouwfiets in de spitstrein. Wat heeft de vouwfiets haar misdaan? ‘Het…

Vreselijk die dingen in de trein. Vaak worden ze al uitgeklapt op het balkon, ze nemen veel ruimte in en waarom in hemelsnaam gratis en geen vol tarief?

Die krengen hebben me overigens al 3 pantalons gekost.

Vaak eisen de berijders ook nog hun plek in een volle spitstrein. Opzouten met die krengen.

Je moet je broek ook niet tussen de ketting en het tandwiel stoppen!

Ludiek! Zo’n grapje! Ik vind al die herrie mensen met luide koptelefoons en mobieltjes zo veel irritanter.

Ik kom vouwfietsen maar sporadisch tegen en reis elke werkdag. In de stoptrein die ik heb zijn kinderwagens een veel groter “probleem”.

Waar een mens zich maar druk om kaar maken :wink:

Ik heb jaren met trein + Brompton woonwerkverkeer gedaan. Ideaal! Eigenlijk nooit iets negatiefs van medereizigers gehoord of gemerkt. Brompton past in iedere trein zonder in de weg te staan en in opgevouwen toestand zit de ketting tussen de wielen, zodat het 100% onmogelijk is dat iemand ermee in contact komt.

Aangezien alles wat gevouwen kan worden gratis mee mag, zie je ook best wel asociale vouwfietsen, maar zelfs die vormen meestal geen probleem als mensen een klein beetje bereid zijn tot geven en nemen.

Ik gok dat als je vouwfietsers niet toestaat, een groot deel hiervan niet meer met de trein reist. Een grens stellen aan de maximale maten zou wel mogen, met enige redelijkheid.

Die Japke is gewoon raar bezig… Mensen zouden juist eens wat minder probleem in van alles en nog wat moeten zien, daar wordt de wereld leuker van.

Ik ben een enthousiaste Bromptongebruiker en maak hier dankbaar gebruik van om zowel woon-werkverkeer- als dienstreizen te combineren met de trein. Ben me terdege bewust van het vrachtje dat ik bij heb en wil me zeker niet scharen onder de associalen. Indien nodig gaat er zelfs een hoes omheen! Ik begrijp de grap enerzijds van de column, anderzijds heb ik de indruk dat de schrijfster het echt niets vindt. Dat kan. Maar denkt ze dan ook zo over de vele koffers die in een gemiddelde Schipholtrein meegenomen worden, of inderdaad de kinderwagens of de vele boodschappen die gedaan zijn in de grote stad. Kortom, wat in zo’n trein samenkomt zijn allerlei soorten mensen, ieder met hun eigen dingen en ervaringen. Wat ook de charme is van treinreizen denk ik dan maar.

Ben geen treinforens (meer) en gebruik zelf de OV-fiets om het laatste stukje naar mijn bestemming te fietsen. Volgens mij is het vooral iets voor de reizigers op het balkon. Omdat ik bjina altijd buiten de spits reis blijf ik daar niet.

Asocialer lijkt me eerder de fietser die op stations een plek in de fietsenstalling bezet houdt met een extra fiets. Het grootse deel van de dag staat zo’n fiets daar een plek bezet te houden. Ofwel van 9 tot 17 of van 17 tot 9. En in het weekend 24/24. Zo’n parkeerplek kost de samenleving €3000 per jaar las ik ergens. Daar koop je dus een dure vouwfiets voor.

Nog een groot voordel van de vouwfiets is dat er geen stalling voor nodig is. Ik erger mij aan volle fietsenstallingen bij stations en zou ook wel een vouwfiets willen;). Neem vaak buiten de spits mijn trekking mee. Dan merk ik dat de trein er niet geschikt voor is in dit fietsland. Treinen zijn altijd te vol, gelukkig komen er een stel nieuwe bij de komende jaren, maar fiets vriendelijke?

Ruim 20 jaar neem ik meerdere keren per week de vouwfiets mee in de trein. Aanvankelijk was dat een deelfiets. Vond al gauw dat die in volle treinen wat teveel ruimte innam. Ben toen op een Brompton overgestapt. Die past bijna altijd overal tussen de banken, waardoor hij niemand in de weg staat. Hij neemt i.i.g. minder ruimte in dan de meeste vliegtuigkoffers. Helaas is in bepaalde treinen geen rekening gehouden met dit soort bagage (koffers zijn in die treinen evengoed lastig mee te nemen).

Waarom Japke-d er nou zo’n hetze van probeert te maken? Ze stelt zelf: ‘Maar heus, zo serieus is het dus allemaal niet hè’. Met zo’n opmerking erbij lijkt het allemaal vrij onschuldig. Toch bekruipt me de herinnering aan de anti-Buckler conference van Youp van 't Hek van rond 1990. Er was niks mis met dat alcoholvrije drankje, maar meneer van 't Heks ongezouten mening, leidde ongewild wel tot het failliet van dat merk…
Ik hoop van harte dat Japke-d’s ongetwijfeld zeer humoristisch bedoelde columns niet dezelfde reikwijdte gaan krijgen, waarbij door Japke-d opgehitste treinreizigers de NS op het idee zouden kunnen brengen om de vouwfiets te gaan weren…
Vriendelijk verzoek daarom aan Japke-d om op korte termijn over te schakelen op een geschiktere (reële) ergernis om het dagelijks brood mee te verdienen.

Ik probeerde het eens met een vouw tandem; twee betalende treinpassagiers dus, en één fiets. Het is onduidelijk of een vouwtandem wel onder die regel valt. Het lijkt mij goed als groepen van visueel gehandicapten (er zijn daarbij heel enthousiaste tandemers) hier duidelijkheid over hebben. Overigens ben ik met een tandem ook al een fietsenstalling uit gestuurd, Leiden, Waagstalling, onder v/h V&D. Ga weg of wij laten hem wegslepen door FFFW, de handhaving, en hoe je fiets daar wordt behandeld wil je niet weten, en je moet nog betalen om hem terug te krijgen ook.

Toen ik het las, vond ik het een beetje overdreven maar nog geen dag later met d trein geweest en bij uitstappen een onverwacht duwtje gekregen van dame met vouwfiets. BIJ nadere inspectie zat er een vieze afdruk van voorwiel in m’n knieholte