Jessica's 5 favoriete fietsroutes

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/jessicas-5-favoriete-fietsroutes/

Jessica de Korte Reisschrijver Jessica de Korte (37) schrijft ook voor ons regelmatig over haar fietstochten door Yorkshire, Bretagne en Limburg. Door corona vielen voor haar ook opdrachten uit. Gelukkig kon ze net op tijd voor de Vogelvrije Fietser in Friesland op pad. ‘Ik zou eigenlijk naar Ierland gaan, langs de grens fietsen, maar ik…

Volgens mij moet de Maasroute van Rotterdam naar Maastricht of omgekeerd hier zeker bij staan

1 like

Wij LImburgers willen natuurlijk de Maasduinen promoten.
Maar net over de grens liggen ook mooie routes naar het Zuiden.
En wanneer je eenmaal in Zuid Limburg bent kan je alle kanten op.
Mijn favoriet is mijn neus volgen.
Maar een mooi stukje Nederland is sinds de Maaswerken in uitvoering zijn en de rivier veiliger gemaakt is de rondom Geleen route.

Hij staat in de ANWB Fietsgids 20. Maasplassen en Geuldal.

Je kan ook kiezen voor de Grensmaasroute.

VEEL FIETSPLEZIER IN HET MOOIE LIMBURG EN LET EEN BEETJE OP ELKAAR!

Voor wie in het Noorden wil fietsen, kun je kiezen voor de Lokaal en Lekker route van het routebureau Groningen.
https://routesingroningen.nl/fietsroutes/?route_id=84

1 like

Wat denk je van het Fietserpad?
http://www.klaasgroot.nl/reisverhalen/wp-content/uploads/2017/06/Het-Fietserpad.dot-24-6-17.pdf

1 like

Mijn favoriete fietsroute is de LF4 van Dieren via de Posbank, Arnhem, Oosterbeek, Doorwerth, Renkum, Wageningen naar Rhenen (of andersom), zeer afwisselende landschappen, veel bossen en heuvels van de Veluwezoom en Utrechtse Heuvelrug. Hoogtepunt vind ik de Oorsprongbeek in Oosterbeek.

De rit is gedeeltelijk te zien in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=neQk_2vCHIQ

3 likes

In 2016 heb ik met mijn dochters het Fietserpad gefietst.

Het was een geweldige ervaring.

De navigatie was moeilijk omdat ik de eerste editie van het boek gebruikte.

Er is een nieuwe versie van de route die gebruik maakt van het knooppuntsysteem.

1 like

For those of you in The Hague, this is my all-time favourite route that I take all my visitors.

If you use the excellent Fietsersbond mobile app, I have devised a method of shortcuts that allow you to input a very accurate route with the least amount of typing inputs on your phone. No GPS files needed. In the route below you need to just type the characters in bold.

This route takes you through Haagse Bos where you can get a good glimpse of the King’s palace, Huis ten Bosch. Then past the huge new American embassy, and out to the coastal dunes. The next section follows along part of LF1. After a few kilometres, the route leaves LF1 and turns toward Wassenaar. Cutting through backstreets you join the scenic and hidden Landgoederen Route which leads you back towards Den Haag. Take a moment to stop at the “Villapark Marlot” designed by famous The Hague architect Co Brandes.

Because the app can only have one via point I have cut the route into 3 sections:

When wind is from South-West:

SECTION 1 – 16.93km 1hr03

Start at Den Haag Centraal 2595AA

Naar: 5 gang wass. It will return Gang 5 Adres Wassenaar. Select this.

Via: 47 wass. It will return Wassenaar, Zuid-Holland, knooppunt 47. Select this.

Recreatieve route.

SECTION 2 – 4.61km 0hr17

Van: Huidige locatie. Select this.

Delete the contents of the Via field.

Naar: 54 wass. Select Wassenaar Fietsknooppunt Zuid-Holland knooppunt 54.

Natuurroute.

SECTION 3 - 7.64km 0hr29

Special sights: At the via point you will be able to see the famous architectural work of Co Brandes who designed Villapark Marlot and several of the other villas in this area.

Van: Huidige locatie.

Via: 1 bavoy. Select Bavoylaan 1 , 's-Gravenhage

Naar: 30 den ha. Select 's-Gravenhage Fietsknooppunt Zuid-Holland knooppunt 30.

Recreatieve route.

Try it out and let me know what you think!

When the wind is from the north-east:

SECTION 1 - 7.4km 0hr28

Start from the vicinity of Den Haag Centraal, open the Fietsplanner and in the Van field type: ggg (any three letters) and the app will return Huidige locatie. Select this.

Naar: 54 wass. Select Wassenaar Fietsknooppunt Zuid-Holland knooppunt 54

Via: 1 bavoy Select Bavoylaan 1 , 's-Gravenhage.

Recreatieve route.

SECTION 2 - 5.58km 0hr21

Van: Huidige locatie.

Via: 5 gang wass. Select Gang 5 Adres Wassenaar.

Naar: 47 wass. Select Wassenaar Fietsknooppunt Zuid-Holland knooppunt 47.

Natuurroute.

SECTION 3 – 15.73km 0hr59

Van: Huidige locatie.

Delete the contents of the Via field.

Naar: 30 den ha. Select ’s-Gravenhage Fietsknooppunt Zuid-Holland knooppunt 30.

Recreatieve route.

Twee dagen fietsen langs onze mooie rivier de Linge is zeker ook aan te bevelen. Ik heb de route net gepubliceerd op: RouteYou
Ook voor fietsers zonder GPS-apparaat of smartphone is deze route goed te volgen via de Fietsknooppunten.

Vreemd genoeg wordt Flevoland zelden genoemd. Misschien was het 20 jaar geleden meer planmatig en open maar inmiddels is het een walhalla voor fietsers, die een hekel hebben aan de verstoring van het landschap door auto’s. Je kunt vanaf Muiderberg (NH) eigenlijk tot Lemmer (FR) rijden en alleen op de noodzakelijke bruggen even naast auto"s moeten rijden. Voor de rest zijn het mooie fietspaden, volgroeide bebossing en de nodige verkoeling in de zomer nabij de randmeren.
Favoriete route via Almere Haven (Kromslootpark) naar Zeewolde en dan door naar Harderwijk/Nunspeet of Lelystad om daar de trein te pakken terug naar de randstad.

Een van mijn favoriete routes is de grensoverschrijdende gps route bij Nijmegen met een aantal heuvels:
“wolf zoekt duivel” 51km met startplaats Berg en dal. De route download je via: https://www.gps-wijzer.nl/placemarks/wolf-zoekt-duivel-51km-berg-en-dal/.

In augustus 2020 hebben we een Stromer-fietstocht gehouden langs de Linge onder het motto Stroomopwaarts. Vanuit Herveld zijn we langs de Linge via het moeras (waterbuffer voor de Linge) langs de A325 naar Huissen en dan het jaagpad langs de Linge naar kasteel Doornenburg waar we geluncht hebben. De weg vervolgd naar het begin van de rivier: de drijvende inlaatpomp in het Pannerdens kanaal die ervoor zorgt dat de Linge altijd op peil is ten behoeve van landbouw de boomteelt in de Betuwe.
Vervolgens met het fietspontje overgestoken naar de Milligerwaard, daar door de ruige natuur gefietst, wilde koeien ontweken en bij Beek de Nijmeegse berg beklommen. Prachtig fietspad door de natuur achter de Maartenskliniek langs om uiteindelijk neer te strijken op het terras van Stadsbrouwerij De Hemel in het centrum van Nijmegen.
Enkele uren later de terugweg via de fietsbrug Snelbinder naar de Spiegelwaal en via de Waaldijk en strandpark Slijk-Ewijk aangekomen in Herveld waar we de dag hebben afgesloten met een BBQ.
Komende augustus wordt de Herveldse Stromer-fietstocht voor de 4e keer op rij gehouden, met als thema Stroomafwaarts… je had het kunnen verwachten.
Voor een impressie van het Stromer-weekend een korte video: https://youtu.be/mSklBKdgROg

Mijn favoriet is de Noordzee kustroute: van Cadzand Bad tot Bad Nieuweschans. Het zou mooi zijn wanneer deze Icoon route officieel wordt uitgebreid met de NAP-route van Bad Nieuweschans naar Cadzand in Zeeland. Geen gedoe meer om met de trein thuis te komen. Bijzonder om de huidige kustlijn en de ‘toekomstige’ kustlijn te verbinden tot een nieuwe ronde van Nederland. Een ronde van formaat.