Jubilee giant goed?

Hoi, ik kan deze kopen http://link.marktplaats.nl/m1444907562?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons. Althans ik ga vanavond kijken. Is dit een beetje een goede voor stadsfietsen, 15 km per fietstochtje 30 per dag.
En ik zou er ook graag een kindfietszadel op willen zetten. Zou dat gaan en houden?
Zoals dit https://www.fietsonline.com/zadel-op-stang-model-nr1-zwart.html?gclid=Cj0KCQjwv8nqBRDGARIsAHfR9wCEBAOldo995z-hYmuNG4hZDBMoG-JVQ0ISecpWsE_v8jE18xBPfv8aAhmmEALw_wcB.

Dank voor jullie advies.

De Giant Jubilee is een 15-20 jaar oude Giant met goede onderdelen, mooi afgewerkt en geschikt als stadsfiets. Prijs moet wel navenant zijn. De biedingen op de advertentie zijn nog redelijk. Hoe netjes onderhouden ook: houd er rekening mee dat de ketting versleten is. Dat is gebruikelijk en de kosten zijn te overzien.
Dat kindzadel is niet geschikt voor een aluminium frame.

Beste Ellepel,

De fiets is al wel vrij oud. Hij heeft cantileverremmen en die worden al sinds midden jaren negentig niet meer gebruikt.
Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als ze goed zijn afgesteld remmen ze prima. En ze zijn ook eenvoudig te vervangen door V-brakes.
3*7 derailleur is ook prima. Aanbod van onderdelen voor zeven versnellingen achter begint wel beperkt te worden.
Check vooral de draaiende delen. Draaien alle lagers en balhoofd zonder speling soepel. Check ook of de velgen niet te veel versleten zijn door het remmen (bv als ze hol zijn). En of de velgen nog mooi recht zijn en de spaakspanning overal mooi gelijk is. En of alle versnellingen nog schakelen (maar nieuwe achtertandwielen en ketting zijn niet zo duur)
Op de foto lijkt het voorspatbord te dicht op de voorband te staan.
En het zadel is erg bol en zacht voor lange ritjes. Dus dat zal je wel willen vervangen.

Eigenlijk moet je iemand meenemen die kan inschatten welke delen versleten zijn en wat vervanging kost.

Kindzadel kun je wel monteren.

Maar dan moeten er ook andere remgrepen op, want deze gaan niet samen met V-brakes. Remt zo slecht dat het gevaarlijk is. En de huidige remgrepen zijn gecombineerd met de schakelaars: dus ook nieuwe schakelaars nodig: wordt een duur grapje.

Volgens de advertentie is kindzadel alleen geschikt voor stalen frame. Jubilee is echter alu.

Dat de shifters aan de remgrepen zaten had ik niet gezien. een setje grepen met shifter kost 30 euro.

Dat die klem alleen geschikt is voor staal zal wel aan de klemdiameter liggen. Er zijn ook modellen geschikt voor aluminium frames. Dikwandig aluminium zou beter bestand moeten zijn tegen dit type drukbelasting dan dunwandig staal.

Dank voor jullie goed advies. De koper wil 125 euro ervoor.
Wat ik nog niet begrijp of een kindzadel nu wel of niet op een aluminiumframe kan en wat wordt bedoeld met holle velgen…

Een kindzadel voor aluminium buizen wel. Moet volgens @TestKees ook te vinden zijn. Kijk op die advertentie. “Holle velgen” moet luiden: dubbelwandige velgen: zijn (veel) sterker dan enkelwandige velgen.
PS trouwens: waar staat die term?

Zadel op stang kan idd wel op aluminium buis.

Ik heb daar ooit eens een vraag over gesteld aan de makers en ik kreeg als reactie dat ze die omschrijving ooit hadden toegevoegd omdat de buisdiameter nogal groot kan uitvallen bij aluminium buizen.

Hier de reactie die ik kreeg:

Citaat
In eerste instantie is model 2 gemaakt voor stalen frames (fietsen met dunnere buizen), het ging de fabrikant niet specifiek om het materiaal maar om de dikte van de framebuizen. Het is geen probleem om Model 2 te monteren op fietsen met een aluminium frame als de diameter maar binnen de maximale maat valt van 46 mm bovenbuis en 60 mm onderbuis.

Velgen slijten door het remmen. Dus als een fiets veel gebruikt is moeten op een gegeven de velgen vervangen worden. Dat kan je zien als er een slijtageindicator op de velg zit. Maar als die er niet op zit kun je het ook zien als het remvlak op de velg door de remmen een beetje hol zie bv dit plaatje van tips en fietstechniek

o ja het belangrijkste nog vergeten. De houding moet goed zijn. Dus check of zadelpen en stuur nog te verstellen zijn. Vooral een zadelpen die vastzit weer los krijgen is erg lastig.