Kaart van Fietsersbond op Garmin

In de Leidsche Rijn in Utrecht is de laatste tijd veel veranderd. Ik heb diverse fietskaarten met elkaar vergeleken, en de kaart van de Fietsersbond (die van de Routeplanner) is de meest actuele voor zover ik heb gezien.
Nu gebruik ik als ik op de fiets wil nagiveren een Garmin Edge Explore 1000: hier heb ik de standaard Garmin Europe kaart op staan plus een OpenStreetMap, en beide zijn de meest recente versies. Maar toch zijn deze kaarten niet zo actueel voor de Leidsche Rijn als die van onze Routeplanner.
Bestaat er een mogelijkheid om de kaartondergrond van de Routeplanner te copiëren naar de Garmin (met de OpenStreetMap kan dit namelijk wel)? Dat ik dan niet meer kan routeren (een route berekenen van A naar B) neem ik op de koop toe.

Het alternatief is natuurlijk om op de Routeplanner een gpx-bestand te maken en dat naar de Garmin te copiëren, maar dan mis ik de actuele kaartondergrond.

Graag reactie.

De meeste kaartprogramma’s werken met “vectormaps”, dat wil zeggen dat de het kaartbeeld is opgebouwd uit lijnen en driehoeken die met een bepaalde kleur worden gevuld, waaroverheen nog teksten kunnen worden geprojecteerd. Het stuk van de kaart dat je wilt zien wordt pas “getekend” wanneer je het nodig hebt. Voordelen van deze methode zijn beperkt beslag van het opslaggeheugen en vrijwel onbeperkte mogelijkheid tot inzoomen (uitvergroten) zonder dat het beeld blokkerig wordt.
Route berekeningen zijn ook gebaseerd op lijnstukken die delen van de route weergeven.
Het converteren van vectormaps van een bepaalde bron naar het formaat dat Garmin hanteert is een klus voor de leverancier van de oorspronkelijke kaarten.

Een heel andere techniek is die van “bitmaps”, dat zijn plaatjes die uit gekleurde puntjes (pixels) zijn opgebouwd. Digitale foto’s gebruiken ook deze techiek. Nadelen zijn dat de bestanden vrij groot zijn en dat bij ver uitvergroten de afzonderlijke pixels als blokjes zichtbaar worden.
Wanneer het Garmin apparaat “custommaps” ondersteund, is het in principe mogelijk om van een bitmap plaatje (bijvoorbeeld gedownload of zelfs ingescand van een papieren kaart) een achtergrondkaartje voor dat Garmin apparaat te maken. (Voor life routering is nog steeds een gepaste kaart in het Garmin formaat nodig.) Omdat de omvang van het geheugen van het GPS apparaat beperkt is, is er wel een limiet aan het gebied dat met custommaps bestreken kan worden. In mijn Garmin Montana is dat maximaal zo’n 50 miljoen pixels. In de resolutie van de 1:25000 stafkaarten die je kunt downloaden van de Nederlandse topografische dienst is dat toereikend voor hooguit zes kaartbladen, dat is zo’n 600 vierkante kilometer, dus bijvoorbeeld 20km bij 30km. Je kunt dus vast niet heel Nederland tegelijk laden. Bovendien moet elk plaatje nog voorzien worden van informatie om de geografische coördinaten van de pixels te kunnen uitrekenen (“ijken”).
Je kunt mij een berichtje sturen wanneer je hulp wilt om zulke custommaps zelf te maken.

Over het algemeen is Open Street Map (OSM) heel actueel, dus mijn vraag is welke OSM map? Die van Garmin?

De meest actuele is denk ik die van Openfietsmap, de laaste update daar is van 22 Januari dit jaar (3 dagen geleden). Bovendien wat mij betreft het mooiste kaartbeeld voor de fiets.

Ik ben actief binnen OSM en heb eens de fietsersbond kaart vergeleken met die van OSM en ik zei dat er eigenlijk geen (fiets)paden zijn die de ene wel heeft en de andere niet en vice-versa.

Er is wel een verschil in hoe hoe bijv. Het Lint is ingetekend, bij de fietsersbond is het een rood lijn (fietspad) terwijl in OSM het een voetpad is waarop gefietst mag worden, wat ook de werkelijkheid is en dat geldt voor meer paden.

Mocht je toch nog dingen missen in OSM dan hoor ik het graag :wink:

1 like

Van https://garmin.opentopomap.org/#netherlands of https://www.freizeitkarte-osm.de kunnen ook nieuwe versies van op OSM gebaseerde kaarten in Garmin formaat gehaald worden.

1 like

Bedankt voor je informatie: ik heb gisteren de OpenFietsMap op mijn Garmin geïnstalleerd en zie alle knooppunten en LF-routes erop aangegeven: geweldig! Vanaf nu kan ik de Garmin gebruiken bij mijn jaarlijkse controle van enkele LF-routes met deze mooie kaart. Voorheen heb ik wel eens handmatig knooppunten in de Garmin gezet …