Kan mijn elektrische fiets op de zon rijden?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kan-mijn-elektrische-fiets-op-de-zon-rijden/

De elektrische fiets is een prachtige uitvinding, maar heeft een groot nadeel. Hij heeft energie nodig. En veel van onze energie wordt door kolencentrales of gasgestookte centrales opgewekt. Kan dat nu niet anders? Sinds Nederlandse zonnepaneelfabrikanten failliet gaan omdat China zulke goedkope maakt, ligt de gedacht voor de hand: kunnen we geen zonnepaneeltje achter op…

Ikzelf heb een fietskar gemaakt met een zonnepaneel van 50 watt erop. daar steekt dan via een laad regeling een batterij van 12 volt en vervolgens een omvormer van 12 naar 220volt in. Zo kan ik mijn fiets al rijdend opladen. Toegegeven Ik heb wel een hele kar achter mijn fiets hangen Maar het is dus wel mogelijk om op de zon te rijden lengte ongeveer 65 en de breedte 50 deze afmetingen zijn ongeveer dezelfde als een kinderfietskar. zo doe ik trouwens ook mijn fiets vakantie

Waarom zou je je fiets überhaupt op zonnestroom willen laten rijden? Veel belangrijker is dat je fietst en niet in een energieverspillende auto rijdt, al dan niet elektrisch… Bij duurzaamheid ligt de focus telkens op duurzame opwekking maar ook zonnepanelen belasten ons milieu en hebben slechts een matige Energy Return on Energy Invested (ERoEI). De werkelijke winst zit in het voorkomen van onnodig energieverbruik ofwel het volgen van de Trias Energetica. Met al die zonnepaneel gekkies zijn we vooral verspilling aan het verduurzamen en het milieu onnodig te belasten.

Dus toch gewoon met je benen trappen…!

Gewoon met de beentjes trappen, al dan niet met ondersteuning. En kolenstroom, nucleaire stroom of gasstroom is geen enkel bezwaar. Veel erger is het om met een verspillende E-auto rond te rijden of nog erger een voertuig met verbrandingsmotor

Met zonnepanelen kun je niet fietsen wanneer je wilt, met zonnepanelen kun je niet je huis verwarmen in de winter, met zonnepanelen kun je geen auto rijden als het donker is of in de winter, met zonnepanelen kun je niet met het vliegtuig, spullen vervoeren, vraaggestuurd stroom opwekken of staal produceren. Met zonnepanelen kan eigenlijk bitter weinig… behalve dan waardeloze zomerstroom inruilen voor kostbare winterstroom op kosten van je buren, tot 2023 dan, daarna is ook dat feestje afgelopen.

Inderdaad, de eerste winst zit bij het verminderen van het energieverbruik en daar valt voor de particulier veel winst te maken op vervoer (minder auto en vliegtuig) en verwarming (isoleren, korter douchen, sneller een trui aan).

De ERoEI over de hele levensduur van zonnepanelen is inderdaad iets slechter dan die van andere duurzame energiebronnen, maar verassing, verassing, wel een stuk lager dan die voor fossiele energiebronnen.

Gelukkig gaat het om een verrassing en geen verassing…dat is nog slechter voor het milieu…:wink:

Een lage EROEI is juist ongunstig…

Je hebt een punt, de EROEI van fossiele brandstoffen als kolen en olie is vergelijkbaar of lager met die van windenergie of zonne-energie. De verhouding tussen energie die ergens ingestopt wordt en de energie die het oplevert is echter niet het enige dat telt voor mij, hoewel @Lomito er niet in lijkt te geloven, is de CO2 uitstoot ook van belang, vandaar dat ik het had over:

Maar goed, in plaats van het verschil in onze opvattingen te zoeken zie ik liever de overeenkomsten, energie besparen en meer kilometer op de (elektrische) fiets.

Ik haal dat niet uit de grafiek die juist laat zien dat PV (gebufferd en ongebufferd) zo’n lage ERoEI heeft dat het niet eens economisch rendabel is om er aan te beginnen. Windenergie kan net uit onder voorwaarde dat de opgewekte stroom direct gebruikt kan worden. Naarmate er meer windmolens worden geplaatst stijgen de inpassingsproblemen waarbij ook hier de ERoEI keldert en onrendabel wordt.
Het uitfaseren van kolencentrales op termijn lijkt mij gerechtvaardigd door de enorme milieubelasting door emissies, en daarmee bedoel ik niet de CO2-uitstoot die geheel ongevaarlijk is in milieu-technisch opzicht, maar het uitfaseren van gascentrales is echt van de pot gerukt. Als je het klimaat wilt “redden” EN lage uitstoot van milieubelastende stoffen (stikstofoxiden, fijnstof) dan moet je vooral gascentrales niet willen sluiten.

Terug naar de vraag: kan mijn fiets op de zon rijden? Nee, je fiets kan in het beste geval een beetje en soms op zon rijden.

Die grafiek hierboven wordt betwist en een beter overzicht is wat mij betreft Figure 7.2 uit dit document:

Screenshot_20180721_210253

Verder denk ik Energy Return on Energy Invested (ERoEI) niet zo interessant is, aangezien we in een wereld leven die door geld wordt gestuurd is de Energy payback time (EPBT) of Energy Return on Investment (EROI) of veel belangrijkere parameter. Wat je al kan zien aan de hand van de laatste windmolenparken op zee, die geheel zonder subsidie worden aangelegd is ook te zien in de grafieken voor EROI:

Van Energy from Wind: A Discussion of the EROI Research