Ketting-ellende (derailleurprobleem - ketting eraf en schakelprobleem)

Hallo,

Sinds enkele jaren heb ik een oude Koga Miyata die lekker licht fietst. Al vanaf het begin heb ik echter twee problemen met de derailleur:

1. De op-een-na-zwaarste versnelling is mijn favoriet, maar die slaat hij vaak over bij het schakelen. Hij schiet vaak door naar de zwaarste versnelling. Dan moet ik terug naar de derde om het opnieuw te proberen.

2. De ketting gaat er extreem vaak af. Soms tijdens het fietsen als ik even de trappers stilhoudt en vooral ook als ik de fiets lopend achteruitrijdt, bijvoorbeeld de gang of de lift uit.

Het moge duidelijk zijn dat probleem 1 een beetje irritant is en probleem 2 bijzonder vervelend, ik kan de fiets daardoor niet vertrouwen. Of het daaraan ligt, weet ik niet, maar het gebeurt vaak als ik haast heb en het nog slechter uitkomt.
Soms krijg ik de ketting er snel weer op, maar vaak schiet hij voorbij het kapje dat over het ene geleidewieltje zit, zodat ik dat er eerst met een schroevendraaier af moet halen. Of de ketting zit ergens klem. En dan na het opleggen ook nog handen wassen…

Naast dat ik de ketting verschillende keren heb schoongemaakt en gesmeerd, heeft mijn fietsenmaker een paar jaar geleden al eens onderdelen vervangen (ik dacht zelfs de hele derailleur), maar het heeft niet geholpen.
De fietsenmaker zegt alleen maar dat ik niet achteruit moet trappen, maar zoals gezegd gebeurt het ook vaak in andere situaties. En bij andere derailleurfietsen gaat de ketting er toch ook niet af als je even achteruitdraait met de trappers? Dan heb ik het niet over het schakelen, ik weet dat je daarbij licht vóóruit moet trappen.

Zou het genoeg zijn als de zaak beter wordt afgesteld (maar dat is al weleens gebeurd en hielp niet voor probleem 1)? Of zou het helpen om het kettingblok te laten vervangen of heeft iemand een andere tip? Of zou het een hopeloos geval zijn?

Voor de aardigheid nog wat over het model. Ik zie de fiets als een ‘aangeklede racefiets’: hij is licht van gewicht, heeft tamelijk dunne banden (maar niet zo smal als een echte racefiets-tube), een bagagedrager met dunne spijltjes, een derailleur achter maar niet voor (6 versnellingen, met een hendel als bediening), velgremmen en een stadsfiets-stuur. Volgens het framenummer zou dat de fiets uit 1991 stammen (RoadGentleman of CountryTourer), maar na bladeren in oude catalogi die online staan vind ik dat hij meer op nog oudere modellen lijkt.

Groeten,

Bram

Hoeveel km heeft de set gelopen.
Ik zou eens een nieuw freewheel en ketting proberen.

@bramreem Lijkt mij dat je met totaal versleten oude meuk rijdt. Wil je daar nog tot in de eeuwigheid mee doorgaan?De ketting is ALTIJD het eerste onderdeel dat verslijt. 6000-7000 km is al heel mooi voor een ketting. Niets heeft het eeuwige leven, al lijkt dat wel goedkoop. Wanneer was je voor het laatst bij de fietsenmaker? 15 jaar geleden? Actie: ketting en alle tandwielen tegelijk vervangen. Ook de derailleurwieltjes! Niet op een paar centen kijken. Als je nooit wat vervangt, wordt iedere fiets een hopeloos geval.

Hoi, het is een tweedehandsfiets die ik 5 à 6 jaar heb. Ik denk dat de derailleurset een jaar later vervangen is, waarna de ketting er lange tijd bijna niet meer afging. Het vreemde is wel dat het probleem met schakelen bleef bestaan. Misschien heeft de fietsenmaker toen de oude geleidewieltjes laten zitten?
Daarna ben ik nog weleens teruggeweest naar de fietsenmaker, een vriendelijke man overigens, maar die zei dus dat er geen probleem was. Vorig jaar dacht ik dat de ketting vervangen een goed idee zou zijn: als ik hem spande kon ik hem minstens een centimeter van het voor-tandwiel oplichten. De fietsenmaker vond dat niet nodig (hij wilde blijkbaar geen geld verdienen?), dus ik maar weer verder aanmodderen.
Ik heb mijn rij-afstanden niet bijgehouden; omdat ik niet elke dag ergens heen hoefde, maar af en toe recreatieve tochten maak en ook nog andere fietsen heb gebruikt, denk ik dat het niet heel veel is, maar over die 6000 km die Sjef noemt, zal het vast wel ver zitten.
Als ik nou toch jullie tip opvolg, zal ik dat maar bij een andere fietsenmaker laten doen…
Blijft nog de vraag of ‘oude meuk’ alleen slaat op de derailleurset of ook de rest van de fiets, waar ik wel tevreden over ben… Sjef, bedoel je met ‘derailleurwieltjes’ de geleidewieltjes, of ook de scharnierarm die ze met de fiets verbindt? Is het freewheel inbegrepen bij het achterkettingblok?
Groeten, Bram

Dat van die andere fietsenmaker is een goed idee. Al zou een andere fietsenmaker, gegeven de situatie, geen andere houding kunnen aannemen. Je hebt alleen achterderailleur, zeg je. Dus: er is geen derailleurset. Die verslijten natuurlijk, zeker na ±30 jaar. Je hebt geluk als je daar nog onderdelen voor vindt, maar met wat aanpassen werken ook de moderne derailleurs hiermee. Een schroefpignon is een freewheel met tandwielen. Een geheel. Dat bedoel je kennelijk met achterkettingblok. Die zijn nog te koop, Sommige zijn nog uit oude voorraad, nieuwere zijn er ook, dan hebben tanden een ander profiel (hyperglide): sneller schakelen. Het rijden op een klein achtertandwiel vraagt om een snelle slijtage. Scharnierarm…? Google eens, dan weet je hoe het spul heet.
Een ketting een centimeter optillen, zegt niks: die speling wordt door de veer van de derailleur mogelijk gemaakt.
Tip: jouw fietsenmaker ziet die fiets en denkt: hier is niets meer aan te verdienen en die laat je aanklooien. “misschien gooit hij (jij dus) de handdoek in de ring en koopt hij een nieuwe fiets bij mij” (want iedere euro nu is weggegooid geld"). Bij dit soort fietsen zijn er twee opties: alles zelf doen of een betere fiets kopen (hoeft geen nieuwe te zijn).

Ten overvloede: een schakelprobleem is zelden een probleem van de derailleur. Ketting, kabels (zijn die regelmatig vervangen)?

Er zijn km-tellertjes, beter gezegd: fietscomputers voor minder dan 2 tientjes. Zelfs mijn kleinzoon van vier, heeft er een.

Kettingslijtage is prima te meten en dat zou ik doen:

Op tijd vervangen zorgt ervoor dat de tandwielen minder snel slijten.

Dat word dan ook de cassette

Ik denk dat @bramreem een schroefpignon met 6v heeft (pré-1990). Ook het kettingwiel zal wel kaduuk zijn.

Ik heb 40 jaar oude racefietsen die nog prima functioneren. Altijd goed onderhouden. Derailleurwieltjes voor oude derailleurs (Camp. Nuovo Record) is geen probleem: Tackx wieltjes passen gewoon.

Je geeft aan dat je een oude fiets hebt, maar dat ketting eraf loopt en overslaat.
Dan denk je inderdaad aan versleten ketting en tandwielen. Vervangen dan.

Je geeft ook aan dat je fietsenmaker alles, inclusief derailleur, al eens vervangen heeft maar dat het probleem blijft terugkomen.

Dan is de eerste vraag: hoe lang is dat al geleden?
Maar ook: zijn ketting en tandwielen (schroefpignon?) wel op elkaar afgestemd? Voor een 5/6/7 v pignon heb je een bijpassende ketting nodig.
Zijn de voorbladen ook vervangen? Zijn voor- en achterderailleur wel goed afgesteld? Is je frame nog recht? Verstaat je fietsenmaker zijn vak wel? Hoe erg ben je aan die oude fiets gehecht, is investeren in een nieuwe(re) geen optie?

Nog een tip: bij een versleten/defect freewheel en je pedaleert achteruit, dan loopt de ketting er meteen af. Nieuw wiel nodig. Gebeurt ook bij minder hoge leeftijd.