Ketting reinigen en smeren met Teflon of andere smeermiddelen?


Ik heb wel eens geprobeerd om een ketting schoon te maken en opnieuw te smeren, maar het resultaat was een krakende ketting. Voor onze kinderwagen heb ik pas siliconen spray gebruikt en tot mijn verbazing spoot het vuil uit de draaiende delen en na een paar uur inwerken liep de wagen als nieuw. Is het mogelijk om een ketting met siliconenspray te reinigen? Jan Wolsheimer

Ik heb onlangs mijn ketting gereinigd en gesmeerd met Kroon Tefspay. Dit resulteerde echter in een verslechterde werking van mijn achterderailleur (Shimano Alivio). Voor die tijd schakelde die uitstekend, heel soepel zoals het hoort. Ik ben om die reden dan ook benieuwd wat daar dan de oorzaak van is. Het is de eerste keer dat ik de ketting gesmeerd heb, de fiets (Giant Freerider) is een paar maanden oud met ca. 500 km op de ‘teller’. Overigens, voordat ik de ketting gesmeerd heb, heb ik hem grondig gereinigd met (Kroon) kettingreiniger mbv. zo’n bakje met 3 borsteltjes (bij Halfords gekocht). Daarna de ketting een dag laten drogen, en toen de Tefspray erop. Ik krijg de indruk dat de ketting wat minder mooi over de achter tandwielen loopt, en daardoor het schakelen (vooral het opschakelen naar een hogere versnelling, dus een kleiner tandwiel) wat minder soepel verloopt. Ik ben benieuwd naar eventuele reacties en ervaringen van anderen met Tefspray en kettingonderhoud in het algemeen.
Tom Staal

Mijn idee is dat Teflon wat beter blijft zitten. Siliconenspray druipt er zo weer van af, terwijl Teflon een soort blijvend beschermlaagje houdt.
Niels Geerts

Nee, siliconenspray is in de eerste plaats een beschermingsmiddel, daarnaast heeft het de aardige functie van smeermiddel. Het biedt bescherming tegen vocht en als je er b.v. je fiets mee behandelt zul je zien dat de volgende keer het vuil er een stuk makkelijker afgaat. Je kunt je ketting als hij echt smerig is, het beste met een ontvettingsmiddel schoon maken, of bijvoorbeeld gebruik maken van een chain cleaner van ‘Barbieri’ de BCH 2, werkt werelds! Verkrijgbaar in bijna elke fietsspeciaalzaak. Kosten Fl. 12.95. Als de ketting minder vuil is kun je ook de ketting behandelen met Teflonspray, de spray goed in laten trekken en dan met een doekje de overtollige Teflon er afhalen. Je neemt dan tergelijkertijd een hoop vuil mee. Teflon is een goed smeermiddel, je kan het voor van alles gebruiken, maar is vooral goed voor je ketting! Pieter

Ik gebruik standaard kettingreiniger (van Gazelle). De ketting ligt hierin enkele uren te weken (goed roeren af en toe). Vervolgens goed afnemen (droge doek) en doorborstelen zodat alle vuil er tussenuit is. Vervolgens weer monteren en alle draaiende onderdelen weer smeren met Teflonolie (verkrijgbaar bij iedere fietsenzaak). Overigens maak ik alle draaiende onderdelen (derailleur, tandwielen etc) schoon met kettingreiniger.
Rob Douwes

Het goedkoopste middel om een ketting goed, snel en veilig te reinigen is wasbenzine. Haal de ketting van de tandwielen zodat deze vrij komt te hangen, haal vervolgens de ketting door een bak gevuld met wasbenzine waarbij telkens een gedeelte schoongemaakt kan worden met b.v een kwast. Het meeste vuil en vet zal verdwijnen. Doe dit nogmaals met een nieuwe hoeveelheid wasbenzine om al het vet te verwijderen. Schud de restanten wasbenzine uit de ketting en laat deze een paar uur drogen. Hierna de ketting smeren met teflonspray (niet te veel) en min. een uur in laten werken. Resultaat, een perfect lopende ketting. Doe dit niet direct voor de aanvang van een fietstocht, omdat je enkele uren kwijt bent voor het drogen en in laten werken van de olie. Hans Mesman

Het beste resultaat krijg je m.i. door je ketting te koken in een blik kettingvet. Daarna aan een spijker ophangen en het overtollige vet eraf halen met een doek (pas op, de ketting is heet!). Al het vuil is eruit en het vet zit binnen in de ketting. Mark Honig

Als je gebruik maakt van kettingvet uit blik levert dit een goed gesmeerde ketting op maar ook extra weerstand vanwege de hoge viscositeit van dit vet. Om die reden is het gebruik van Teflonolie aan te raden, omdat de smerende werking van Teflonolie door de Teflon verzorgt wordt en de olie alleen maar nodig is om de Teflon deeltjes te verdelen en niet samen te laten klonteren. De viscositeit (kleverigheid) van Teflonolie is laag en toch is veel smeren van de ketting niet nodig. Het regelmatig uitkoken van een fietsketting houdt ook in dat de ketting daarvoor “gebroken” moet worden en dat is niet bepaald gunstig voor de sterkte. Hans Mesman

Ik gebruik zelf een derde alternatief, nml. “White Lightning” zowel voor weg als off road.
Is gebaseerd op iets wat op kaarsvet (paraffinewas) lijkt maar smeert als vet en het houdt je ketting uitstekend schoon. Geen onderhoud zou ik niet beweren, maar een zomerseizoen zonder schoonmaakbeurt anders dan met een schone doek de ketting wrijven en weer opnieuw smeren gaat prima. (ca. 5000-6000 km zeer gevarieerd gebruik met één set ketting/krans die ik vervang voordat ze tot op de “draad” versleten zijn). Enig nadeel vind ik dat het bij temperaturen onder de ca. 5 C te dik wordt en dan niet meer afdoende smeert.
Soortgelijk smeermiddel is er ook van Finish Line maar vind ik zelf niet zo goed. Edwin

In navolging van mijn fietsenmaker gebruik ik geen kettingreiniger voor het schoonmaken van mijn ketting, maar dieselolie. Kettingreiniger heeft als nadeel dat het alle vetten oplost, ook het vet in de schakeltjes van de ketting. Dieselolie daarentegen is een beetje vettig, maar je krijgt het vuil er wel mee weg. Bovendien is het lekker goedkoop.
Otto van Boggelen

Ik heb al vaker gelezen dat mensen dieselolie gebruiken. Maar hoe kom je hieraan? Dit is toch de gewone diesel die je tankt? Ga je dan met een bakje naar het tankstation?

heb jij wel eens diesel bij de drogist gezien dan?

Nee werkelijk, in mijn werkplaats week ik alle aangekoekte delen, zoals kettingen, balhoofden en noem maar op, voor een nachtje in een bakje diesel, verkregen bij de pomp.

Dit gezegd hebbende; Voor het ontkoeken van oude opoe fietsen werkt deze methode uitstekend, maar voor onderhoud van mijn goede Batavus fiets met 24 versnellingen gebruik ik liever een ketting reiniger en een goede kettingspray, zoals bijv. Motip (ultra).
Een kettingspray heeft unieke eigenschappen; het komt dun vloeibaar uit de bus, en stolt even later tot een smeerfilm. Zodoende komt het vet goed in de binnenste delen van de ketting, en blijft, na het stollen, ook op zijn plek.

Teflon en Silicone smeren als de beste, maar blijven niet lang zitten. Deze middelen vormen minuscule balletjes, welke even als een soort kogellager werken, maar ze vallen letterlijk na korte tijd van hun plek, en de werking laat snel na. Ik heb eens op een fietstocht in België mijn ketting uitsluitend met Teflon spray gesmeerd. Alle 40 - 50 km begon de ketting te piepen om meer. Een afrader!
Dus mijn 2 ct.: Reinigen met kettingreiniger, superontvetter, wasbenzine of wat je ook beschikbaar hebt, afdrogen en invetten met een goede kettingspray.

Ik was mijn ketting af met petroleum en dan leg ik de ketting een nacht in een bakje transmissieolie ,sae 85 ,na het afdruipen veeg ik ze droog en deze handeling herhaal ik enkele keren per seizoen . Na elke keer fietsen veg ik de ketting af en zuiver met keukenrol en spuit ik er teflonspray op . Ik rij ongeveer 8000 km met ketting , cassette en kettingbladen en vind dat mijn fiets goed schakelt ( campa record ) en dat de transmissie maar een minimum geluid maakt .

Ik denk dat het weinig uitmaakt waar je de ketting mee smeert zeker als je een dichte kettingkast hebt. Mijn ketting ligt er nu 13 jaar op en word alleen gesmeert als ik de buitenband vervang. En dan gewoon wat olie of soms vet. Ik hoef de ketting bijna nooit bij te stellen en ik rijd er bijna elke dag mee naar het werk.En de ketting reinigen doe ik nooit bij de fiets.
Dus nu rond de 10000km met de eerste ketting.

Optimal:
Tested , tegen argumentaties.