Ketting schoonmaken ebike

Ik heb een e ebike met een derailleur en wil graag de ketting schoonmaken. Bij mijn racefiest/mtb was ik gewend dat ik achterwaarts de trappers kon bewegen om de ketting schoon te maken. Bij mijn e bike met Bosch performance middenmotor draait de ketting niet mee wanneer ik de trappers achterwaarts draai. Gaat dit helemaal niet op een ebike, of heeft dit te maken met een bepaalde instelling in de motor? Hoe doen anderen dit?

Zou dit helpen?: https://www.amazon.nl/CrankStick-kettingonderhoud-achteruit-accessoires-montagestandaard/dp/B08C7GMSJC

1 like

Waarschijnlijk mis ik iets omdat ik eigenlijk nooit kettingen heb schoongemaakt maar waarom moet je de ketting kunnen terugdraaien? Met alleen vooruit kraaien komt toch ook de hele ketting langs?

Terugdraaien moet niet, maar is handig. Je kunt de fiets gewoon op de banden laten staan en dan de ketting in 3-4 “delen” van smering voorzien.

De motor drijft de fiets aan.
Jij drijft de motor aan.
Dat zijn twee systemen die alleen electronisch met elkaar zijn verbonden, en niet mechanisch.

Op het moment dat jij stopt met trappen, duurt het even voordat de motor ook stopt…
Bij een Bafang is dat seconden later.
Bij een Bosch iets sneller