Kettingslijtage Bosch Perfomance Line CX

Door de krachtige motor slijt de ketting door deze motor bij Speedpedelecs erg hard . Ik hoor graag van andere eigenaars hoe lang zij met hun ketting hebben gedaan en wil dit graag inventariseren. De mijn ging welgeteld 800 km mee(!!) ondanks netjes opschakelen.

Hoe stel je slijtage vast: gemeten, gebroken? En welk merk en type ketting?

gemeten door fietsenmaker met zo’n meetstrip. De fietste trapte ook door.

En toen heeft die fietsenmaker jou een sterkere ketting aangeraden/gemonteerd?

niet eens, trouwens meerdere fietsenmakers. Vlgs de monteur van de leverancier was rond de 1000 km redelijk normaal voor deze motor. Heb er zelf nu maar een sterkere ketting op gezet

Die fietsenmakers zijn de naam niet waard: alleen bezig om hun eigen werk te creëren.

HIj trapte niet voor niets door.

Maar, dat is precies de taak van die fietsenmaker, toch?

Hoe groot is het kettingblad voor? We hadden pas ook een klacht over hoge slijtage van een speedpedelec die voorzien was van een 38T voorblad. Dat is veel te klein.

VLgs mij idd ook 38 t . Daardoor gebruik en verslijt ik m.n. de kleinste 2 bladen van de 12!!

De ketting die ik erop wilde hebben KMC E , was bij hun 25 euro duurder ,vandaar

Dat is ook echt te gek!

Is ook mijn ervaring. Eerste 11t was na 700 km op. En twee na 600 km.

Het ging bij de tweede keer een stuk beter, maar door de storm deze week aan de turbo stand gehangen. En flink moeten bijtrappen en in 25 km tegenwind, was mijn 11t weer dood.

Ik zit er over te denken om over te stappen.

Niet slim om op het 11t kransje te rijden.

Steven welke onderdelen heb je precies gebruikt? Is het een oplossing?

Ik snap niet waarom de( r )gelijke e-bikes niet overstappen op riem overbrenging.

Een riem kan die hogere newtonmeters beter aan. Hooguit slijten kettingblad en tandwiel wat sneller, maar deze kilometrages zijn wel erg schrikbarend.

1 like

Omdat je dan gebonden bent aan een versnellingsnaaf. Op zich is de constructie met riem plus enviolo wel betrouwbaar met lage slijtage. Maar rendement van de Enviolo (zeker in de hoogste versnellingsstand) is laag dus je levert behoorlijk in qua snelheid (bij een gewone ebike niet omdat je meer dan genoeg vermogen hebt om ook met het rendementsverlies de 25 km/h te halen).

1 like

Ik vind het vreemd dat de 11T die aan de buitenkant zichtbaar is gemonteerd, vele malen sneller slijt dan de 11T die in de behuizing zijn gemonteerd.

De motor draait met plm 2200 rpm.
Dat toerental is veel te hoog om rechtstreeks op het achterwiel te zetten.
Dus wordt het toerental in drie stappen terugebracht naar plm 100 rpm.
Dat is bij elke middenmotor zo.

Bij de meeste motoren zijn die drie stappen in de motor ingebouwd.
Bij alle motoren zijn het relatief kleine tand of riemwielen.
Want de beschikbare ruimte is maar klein.
Het verschil tussen deze Bosch en andere motoren is dat de laatste vertraging aan de buitenkant is gemonteerd.

Aan de buitenkant wordt het tand of riemwieltje blootgesteld aan vuil.
Maar dat kan niet de extreme slijtage verklaren.

Klopt de uitlijning wel ?

Ebikes en pedelecs met middenmotor en derailleur zijn, zeker wanneer ze op het vlakke (en dus altijd op dezelfde snelheid, en dus altijd in hetzelfde verzet) worden gebruikt, notoire drivetrainvretende draken. 1000 kilometer of minder is inderdaad heel gebruikelijk, maar natuurlijk volkomen absurd. Met XT cassettes en kettingen tegen full MSRP + arbeid zit je dan ruim over de € 0,10 per kilometer. Lekkere melkkoe voor de branche.

Als ik er zo eentje had zou ik persoonlijk het volgende doen:

  • 11- of 12 speed shifter, derailleur en cassette demonteren en verkopen aan een mountainbiker (of bewaren om terug te monteren bij verkoop van de fiets)

  • Op Marktplaats een 9-speed mtb shifter (Deore is prima, te vinden voor een tientje, XT is beter want kogellagertjes, te vinden voor plm 3 tientjes) en een 8, 9 of 10-speed race derailleur (105 is meer dan prima, Ultegra voor meer smugness) opscharrelen.

  • Vóór het grootste kettingblad monteren dat past. Staal (bv Miranda, ook in NL te krijgen) of alu narrow-wide (Deckas via Ali).

  • Een enorme voorraad 9-speed race cassettes inslaan. Even rekenen of dat 12-25, 13-25 of 14-25’s moeten/kunnen zijn. Met een beetje zoeken te vinden voor circa 20 euro per stuk. Wel even checken wat voor body je achternaaf heeft. HG cassettes passen niet op Microspline bodies.

  • Een enorme voorraad 9- of 10-speed kettingen inslaan.

Waarom?

  • Groot-groot versnellingscombinaties zijn slijtvaster dan klein-klein. Op kruissnelheid wil je zéker niet op de 11 hoeven rijden, liever op de 14 of 15 en eigenlijk liever op de 16. Stem je voorblad en cassette af op je favoriet kruissnelheid en trapfrequentie. En leer jezelf aan om toch een béétje fatsoenlijk beentempo te draaien. Met 80 rpm is het makkelijker een minder snel slijtend verzet te rijden, met 50rpm zit je inderdaad al snel te harken op de 11.

  • 9-speed is slijtvaster en vele malen goedkoper dan 11- en 12-speed

  • Race cassettes hebben veel kleinere stapjes tussen de verzetten, en dus meer bruikbare verzetten, dan wide range MTB cassettes.

1 like

Shimano cassette voor Tiagra en Sora is er in de voorgestelde maatvoering en wel in twee kwaliteiten. Maar reken op €30,- per stuk, niet €20.