Keuze nieuwe fiets

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.

Wat heb ik nu:
Mijn huidige fiets is een oude Giant hybride tussen mountainbike en stadsfiets. Met voor 3 speed 42-22T, achter 7 speed 11-28T. Verder vbrakes. Wat ik het grootste nadeel vind van deze fiets is het onderhoud. Ketting is zo verroest als er pekel ligt, remblokjes moet ik ook regelmatig vervangen. Verder heb ik dunnere banden op deze fiets geplaatst omdat ik alleen maar over straat fiets en hem zwaar vond fietsen.

Voordeel is dat onderhoud goedkoop is, voor 50 euro nieuwe aandrijflijn, nog wat remblokjes/kabels etc en ik kan er weer 1,5 jaar tegenaan (qua kosten).

Wat zoek ik
Fiets wordt voornamelijk gebruikt voor woon werkverkeer, 22 km per dag. Daarnaast in het weekend regelmatig afstanden van zo’n 40km op een dag. Ik wil op deze afstanden door kunnen fietsen (25 km/u) Verder moet er een fietstas op, wil ik graag schoon blijven, en lijkt het me fijn om minder onderhoud aan de fiets te hebben en een betrouwbare fiets te hebben.

Wat zijn de opties
Ik heb op mijn werk een regeling waarmee ik 650 euro van vrije dagen kan besteden via fiscfree. Hier kan ik uiteraard wat bijleggen. Zelf kom ik via hun webshop (interessant omdat fietsenmakers extra geld rekenen om mee te doen aan deze regeling) Op de volgende 2 fietsen met tandriem uit:

Cube travel pro 2020 (900 euro)
Cube travel EXC 2020 (1080 euro)

Aan jullie de volgende vragen:

  • ik fiets nu regelmatig in hoogste versnelling, heb ik dit bereik ook met deze fietsen? Is het voor mijn gebruik een probleem om van 21 naar 8 versnellingen terug te gaan?
  • zijn deze fietsen, mede door tandriem en hydraulische remmen inderdaad onderhoudsvriendelijker?
  • Wordt onderhoud duurder?
  • Is de exc zijn meerprijs waard? Eigenlijk kost deze fiets meer dan ik van plan was uit te geven.
  • eventueel andere/betere opties?

alvast bedankt voor het advies!

Over de voorgestelde fietsen kan ik je weinig vertellen. Dat doen andere forum leden wel. Je rijdt, zeg je, regelmatig in de hoogste versnelling, hetgeen wil zeggen met het 42x11t verzet. Omgerekend in kms is dat zo’n 40 tot 45 km/u. Dat is beslist geen gebruikelijke snelheid voor stadsfietsen/hybrides. Meer iets voor zeer goede racefietsers. Met de 46x22t tandwielen (Travel pro 2020) en het gebruik van het zwaarste verzet uit de Nexus 8 naaf en dezelfde bandomtrek zul je die snelheid niet halen. De Cubes hebben (veel) dikkere banden. Daarmee zal het wellicht wel lukken. Met een ketting/naaf versnelling is een kleiner tandwiel achteraan (=is groter verzet) monteren tamelijk eenvoudig. Met een tandriem aandrijving is dat onzeker en in elk geval heel duur: nieuwe riem en tandwiel/sprocket. Ook zal de garantie vervallen.
Tweede aandachtspunt is je klacht over de banden. Dikke banden zouden zwaarder lopen: het tegendeel is waar. Dat zal langzamerhand toch iedereen kunnen weten.
En ga zelf eens na hoeveel van die 21 versnellingen gebruik je daadwerkelijk? Als je het binnenblad niet gebruikt vallen er al 7 af en in de overblijvende 14 zitten er ook die overlappen.

Ha Sjef, dan rijd ik schijnbaar in een te hoge versnelling, aangezien ik met deze overbrenging zon 25-30 km/h rijd. Zal eens een km teller op de fiets hangen, kijken of ik in een lagere versnelling niet harder kan fietsen.

Ik had wel degelijk het gevoel dat na overstappen van mountainbike banden naar dunnere banden gemakkelijker fietste, maar schijnbaar is dit niet zo. Ik ga me hier via google eens in verdiepen.

Je punt over het laagste kettingwiel heb je gelijk in, gebruik deze eigenlijk alleen maar een paadje op richting randstadrail, maar die 15 meter kan ik ook prima met de fiets aan de hand mocht ik dat niet redden.Vraag blijft echter wel of de zwaarste versnelling in de buurt komt van die van mijn huidige fiets.

Dank voor je reactie, ik wacht de mening van de fiets van anderen af.

Mountainbike banden hebben noppen: rolweerstand is onvergelijkbaar met brede wegbanden.

Het verzet (de verhouding van de tandwielen) met de tandriem is lichter, maar door de dikkere banden van de Cubes zal er sprake zijn van bijna hetzelfde verzet gemeten in afgelegde meters per omwenteling.
Gegeven het gebruik is het Pro 2020 model meer dan voldoende.

Dank voor je advies Sjef! Duidelijk! Neig nu inderdaad naar de Pro.

Wellicht nog andere mensen met aanvullend advies/opmerkingen?

Ik wil nog graag aan bovenstaande tips toevoegen dat de Schwalbe Marathon Almotion banden (op de Pro 2020) volgens velen de lichtstlopende banden zijn die Schwalbe ooit gemaakt heeft. Ik kan dat uit eigen ervaring (nu zo’n 8000 km) zonder meer bevestigen. En iets van slijtage is niet te zien. Ook geen lekken.

1 like

Dank Sjef! Heb op basis van jou advies, en wat mensen in mijn kennissenkring inderdaad voor de travel pro gekozen. Met een beetje geluk komt hij deze week nog binnen, en zal ik mijn bevindingen delen.

Graag gedaan, Job en ik/wij zijn benieuwd!

Sorry, ik had dit topic even gemist maar zo te zien had ik je keuze toch niet kunnen beĂŻnvloeden, ik heb namelijk een Cube Travel Pro voor woon-werkverkeer (2x9 km) waar ik erg tevreden over ben, zie hier.

Ik ben zelf ook een snellere fietser maar zit met een cadans zo rond de 70 toch haast altijd in zijn 7, dus ik verwacht dat het bereik ook goed voor jou is.

Sneller fietsers zetten vaak ook meer kracht, hou dan in de gaten dat er voldoende spanning op de riem staat, bij te weinig spanning “slijt” de riem sneller, dat is, breken de tanden af.