Keuzehulp fiets met beltdrive

Goedemorgen,

Na het lezen van diverse topics op dit forum heb ik besloten mij aan te melden. Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor met name woon-werkverkeer en alle ‘normale’ ritjes. Mijn budget is maximaal 1.000 euro en ik heb een aantal specifieke wensen:

  • Beltdrive i.c.m. stalen achtertandwiel
  • Vaste voorvork
  • Licht
  • Minimaal Nexus 8
  • Compleet (spatborden, fatsoenlijk licht, trappers en standaard)

Zelf ben ik al tot een selectie gekomen, waarbij ik wat twijfel over de houding. Ik denk niet dat deze te sportief moet zijn.
-Trek L500 2019
-Focus Planet 6.8 2019
-Cube Travel Pro 2019 (maar dan wel het tandwiel achter vervangen voor een stalen variant)

De meeste fietsen komen net iets boven de 1.000 euro, maar meestal valt er nog wel wat korting te regelen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en meningen en eventuele suggesties.
Alvast hartelijk dank!!!

Wil je misschien van iedere fiets een hyperlink in je bericht zetten? Er is veel deskundigheid op dit forum, maar je kunt niet alles weten, toch? Je kunt je bericht wijzigen via het potloodje.

Zal ik doen! Misschien wel zo handig idd!

Gezien de ervaring van een forumlid met de Batavus met een naar het lijkt constructiefout, waardoor de riem niet parallel aan de fietsas loopt, zou ik die even buiten beschouwing laten. Daardoor zal de riem geluid produceren en snel(ler) verslijten. Aan frames voor tandriem worden hoge eisen gesteld, qua rechtheid en stijfheid, vandaar. De Sensa’s hebben de beste naaf: Alfine 8. Maar ook zadelpennen met veel setback (waarom?), zitpositie wordt daardoor (te) sportief. Die met bagagedrager heeft een verstelbare stuurpen, dus dat is aan te passen. De Diamant ken ik totaal niet. Is die wel goed verkrijgbaar? Dealers? De Trek krijgt goede beoordelingen. Ik meen te weten dat forumlid @MikeRZ zo’n Kalkhoff heeft, waar hij zeer over te spreken is. Ook een mooie fiets. Maar dan met vaste zadelpen. De verschillen lijken niet erg groot en over smaak qua kleur enz valt niet te twisten.
De schijfremmen zijn thans allemaal hydraulisch, dat is een pluspunt.

Heb zojuist bij de lokale FM een Cube Travel Pro geprobeerd, vond het een enorm fijne en mooie fiets. Nadeel is natuurlijk het plastic CDN achtertandwiel, dit weerhoudt mij van deze fiets. Echter als ik dat tandwiel laat vervangen door een stalen exemplaar, lijkt het mij een uitstekende fiets. Ervaringen?

Heb het lijstje al iets aangepast en een aantal modellen doorgestreept.

Keuze uit de volgende 3 is overgebleven, benieuwd naar de stemmen:

  • Trek L500 2019
  • Focus Planet 6.8 2019
  • Cube Travel Pro 2019

0 stemmers

Ik zou zeggen: doen. Meerdere mensen hebben die vervanging al uitgevoerd.

Is zeker een optie, al zie ik nu wel dat de kabels van de Cube niet zo mooi weggewerkt zijn en onder het frame doorlopen. Ik kan zowel de Trek als de Focus voor 999,- krijgen. De Cube gaat me 1049,- kosten indien ik er een CDX tandwiel op laat monteren…

Wat betreft de Cube Travel Pro, ja die heb ik ook behalve een Kalkhoff. Gekocht als tweede fiets omdat één fiets als stationsfiets in Utrecht staat.

De brede banden met de voor de rest goede uitrusting hebben mij over de streep getrokken en hij bevalt in de praktijk prima, door de brede banden heerlijk comfortabel, wat dat betreft beter dan de Kalkhoff.

Misschien had je mij andere post al gelezen maar ik zou overwegen een minder recht stuur erop te zetten en te wachten met het vervangen van het achtertandwiel totdat het nodig is, voor meer achtergrond zie hier.

Dat je de fiets kan kopen bij je lokale fietsenmaker is mooi meegenomen.

Tandwiel kun je toch vervangen als deze versleten of defect is.

Dank voor je reactie. Ja, kan het in eerste instantie natuurlijk ook prima met het originele tandwiel doen. Bevalt de Cube je beter dan de Kalkhoff? Heb je de Endeavour 8 BLX? Vond het stuur eigenlijk wel prima hoor, niks van gedacht. Ik ga vandaag nog even bij een lokale FM naar de Trek L500 kijken, dan kan ik die in ieder geval mooi met elkaar vergelijken.

Ik heb een Kalkhoff Endeavour 8 Belt eind 2015 gekocht omdat het één van de eerste betaalbare fietsen met riem was. Ik ben niet bijzonder tevreden over de (goedkope) verende voorvork, geen extra comfort en als ik eens op de trapper ga staan dan veert hij vreemd in, hij heeft een lock-out en die gebruik ik ook maar daarmee is hij helemaal overbodig. Er lijkt nu ook wat speling op de vork te zitten.

Ik snap niet waarom op die soort woon-werk-recreatie fietsen niet gewoon een vork met voldoende flex wordt gezet, dat vangt ongelijkheden veel beter op (vergelijkbaar met een goede/dure “verende” voorvork), is niet onderhoudsgevoelig, weegt minder en is nog goedkoper ook.

https://janheine.wordpress.com/2018/05/17/myth-9-fork-blades-dont-flex/

Verder niet helemaal tevreden met het achterlicht (in de bagagedrager verwerkt), de pedalen en het (voor mij) veel te rechte stuur. Die laatste twee heb ik dan ook zelf vervangen.

Goed dat je ook de Trek L500 kan proberen, een goed vergelijkbare fiets, op de banden na.

Heb zojuist de Trek geprobeerd, een mooi afgewerkte en fijne fiets. Wel wat iel vergeleken met de Cube Travel Pro. De Focus heb ik ook nog kunnen proberen bij een FM in de buurt, geen verkeerde fiets, maar toch net even wat minder qua afwerking e.d. dan de Trek en de Cube. De dikke banden van de Cube Travel Pro spreken mij wel weer wat meer aan. Ben er dus nog steeds niet uit, wel lastig hoor!

Ik heb nog nooit een testrit gemaakt, omdat ik niet weet hoe dat moet.
Je gaat op zoek naar een nieuwe fiets omdat je oude vertrouwde fiets piept en kraakt.
En bij een testrit zit je op eens op een fiets waar alles smooth functioneert.

@roelio86 een vraag: Hoeveel moeite neemt de FM, of hoeveel moeite doe jij, om de fiets waarop je de testrit gaat maken precies zo af te stellen dat hij bij je past?
Of wordt gewoon het zadel op de goede hoogte gezet, en veel plezier verder.

Zo is het, evt nog wat lucht in de bandjes en gaan maar. En nadat ik bijna 45 min weg was geweest, stonden ze me achter het raam op te wachten met zenuwachtige gezichtjes :kissing_smiling_eyes:

Gaat er natuurlijk met name om dat je even kunt kijken of de fiets goed aanvoelt en de houding bevalt. Maar inderdaad, het is enkel het zadel op de juiste hoogte zetten en gaan. Wat moeten ze nog meer doen dan volgens jou?

Veel stadsfietsen hebben verstelbare stuurpennen. Daar is best ook veel zitcomfort te creëren.

De fietsen die ik heb geprobeerd hebben allen een vaste stuurpen.

Eigenlijk vreemd dat de meeste nieuwe fietsen geen verstelbare stuurpennen hebben, zoveel duurder zijn ze niet.

Maar, als het een zgn. A-head systeem is dan is de stuurpen vervangen ook zo te doen en een A-head stuurpen is ook zonder al te veel kosten (rond de €20) te verkrijgen.

Ik vind het leuk om een testrit te maken.
Maar ik ga altijd met een heel specieke vraag.
Vooral om te leren hoe ik me bewust kan worden van de rijeigenschappen van een fiets, of om ervaring op te doen met een onderdeel.
Los van een soepele ketting, soepele remkabels, en de afwezigheid van bijgeluiden.

Een keer heeft een fietsenmaker me heel precies opgemeten en voor mij bepaald welke fietshouding precies bij mij paste.
Ondanks mijn verzet dat ik, na 60 jaar, weinig behoefte had aan een andere zithouding, stond hij er op dat ik mij aan een meting van een uur liet onderwerpen (op kosten van de fietsenmaker).
Maar toen het moeilijk bleek om een fiets op te bouwen op basis van de door hem bepaalde zithouding , heeft hij me op pad gestuurd met een fiets die maar voor de helft bij mij paste.

Anderzijds ben ik ook eens op pad gestuurd met een fiets met een langzaam leeglopende band.
Toen ik de fietsenmaker vroeg om de fiets te voorzien van een wiel met een goede band, vond hij dat maar onzin.

Ik zou er een boek over kunnen schrijven.
Maar de verwachtingsvolle blik van de fietsenmaker achter het raam na afloop is universeel.