Keuzehulp fiets met beltdrive

De gemiddelde fietsenmaker heeft die framemaat op voorraad die het beste loopt, en geen grotere of kleinere maten.
Ik begrijp de economische achtergrond daarvan.
Maar waarom mag ik, die kleiner is dan gemiddeld, geen proefrit maken op een fiets die mij past?
Ik hoef de proefrit niet te maken op het allernieuwste exemplaar.
Ik kan ook proefrijden op een overjarig model met vergelijkbare rijeigenschappen.

Een korte stuurpen is wel het minste wat je mag vragen.
Kortere cranks is meer werk voor de fietsenmaker. Maar vind ik wel essentieel voor de rijervaring.
Ik kan me niet voorstellen dat de fietsenmaker niet ergens een doos heeft liggen met onderdelen met een krasje. Onverkoopbaar, maar nog wel goed bruikbaar voor een proefrit.

In dit geval had de fietsenmaker 2 maten staan. Echter wist ik van te voren door zelf wat vooronderzoek te doen wel dat ik maat 55 nodig heb. Deze heb ik dan ook kunnen proberen. Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en de Trek L500 besteld. Ik vond deze qua afwerkingsniveau net wat mooier en beter dan de Cube. Qua houding wellicht ook nog net iets comfortabeler, al doen ze niet veel voor elkaar onder. Blijft toch lastig om na een kort proefritje echt goed te bepalen welke je nu beter bevalt. Hij gaat vast en zeker goed bevallen.

1 like

@roelio86 hoe bevalt inmiddels de Trek L500?