Keuzehulp stadsfiets

Beste allemaal,

Al jaren rij ik als student op een +15 jaar oude tweedehands gazelle primeur. In al die jaren ben ik maar twee keer naar de fietsenmaker geweest, de eerste keer voor nieuwe banden en de tweede keer voor een nieuwe ketting. Ik maak tegenwoordig (laatste half jaar) ritjes van 30 km per dag, deels door de stad (lees: kinderkopjes) en deels daarbuiten. Helaas is de fiets nu steeds meer aan het op gaan. Dynamo is kapot, de tandwielen zijn erg gesleten, ketting is weer stuk, schakelen gaat niet altijd goed (schakelt soms zomaar terug), de kettingbeschermer zit vast met tape en tiewraps en er zit op veel bevestigingsplekken roets. Afijn ik was dus aan het kijken voor een echte nieuwe fiets.

Na m’n eerste keer kijken op een bepaalde website van de reclame van tv viel m’n oog op twee fietsen die qua prijs en specs wel in de buurt van m’n eigen wensen lijken te komen (lees: drie versnellingen, handrem, prijs rond de € 500,-).

Nu wil ik sowieso altijd eerst een testritje maken, maar m’n vraag gaat meer over welke van de twee meer onderhoudsvriendelijk is. Cortina ken ik niet, maar als ik de facebook pagina bekijk staat het vol met slechte recensies. Bij Batavus trouwens ook, wat mij erg aan het twijfelen maakt en de fietsenhandelaar heeft natuurlijk altijd mooie praatjes.

Heeft iemand dus een idee welke van de twee beter is voor mij? Of zelfs ervaring met een van de twee fietsen? Of is geen van de twee geschikt voor de lengte van m’n ritjes?

Alvast bedankt!

Ik zie weinig verschil tussen de fietsen en qua onderhoud zal er waarschijnlijk ook weinig verschil zijn, voor deze prijs zie ik niet echt betere fietsen wat betreft onderhoud.

Je zou ook kunnen kijken naar

https://www.union.nl/nl/curb-pepper-black-heren.html

Min of meer hetzelfde maar bredere banden (47 mm) wat beter rijdt; bij de Batavus en de Cortina kan ik dat niet vinden.

Wat betreft de facebook pagina’s met klachten: Dat zegt niet zoveel, ten eerste zou je het aantal klachten moeten delen door het aantal verkochte fietsen en ten tweede zullen het aantal klachten verschillen per model. Wel zou ik me driemaal bedenken voordat ik een fiets bij fietsenwinkel.nl koop…