Keuzestress

Ik ben heel nieuw op dit forum, maar ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom en ik dacht dat dit misschien wel een goeie plek zou zijn om advies te krijgen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, maar hij moet aan een heleboel criteria voldoen.
Ik ga de fiets het meest gebruiken om naar school te fietsen (20 km heen en 20 km terug over asfalt). Verder ga ik ook wel eens met vrienden op fietsvakantie, en ik ben van plan om 1x per week te gaan mountainbiken. Mijn budget is onder de 1000 euro, en ik ben nu aan het kijken naar een hybride als de https://www.12gobiking.nl/cube-nature-pro-2017

Deze fiets ziet er heel geschikt uit voor fietsvakanties, waar ik nog wel eens over onverharde wegen en bospaadjes rij en af en toe een heuvel op en af moet. Ook naar school zou het wel moeten lukken, helemaal als ik er iets geschiktere banden voor asfalt oner zet denk ik. Ik vraag me alleen vooral af of deze fiets wel goed genoeg is voor mountainbiken, helemaal met grotere sprongen en obstakels.

Ik heb er ook aan gedacht om 2 fietsen te kopen: 1 mountainbike en een tourfiets voor naar school die dan ook op fietsvakantie gaat, maar ik weet niet of dit een hele verstandige keuze is gezien mij budget.

Graag hoor ik jullie meningen,ervaringen en suggesties hierover.

Uit je vraag leid ik af dat je nog geen ervaring hebt met MTB.

Je hebt verschillende vormen van MTB.
Trail, Enduro, Downhill, strandraces, modder, enz
En voor elke vorm zijn er weer meer/minder geschikte fietsen.
Dunne/dikke banden; Lange/korte wielbasis, luie/steile geometrie, vork met korte/lange veerweg, enz

De fiets waar je belangstelling voor hebt, heeft een vork zonder noemenswaardige veerweg.
De banden zijn te dun om klappen op te vangen.
Dus springen zit er sowieso niet in.

Ga eens kijken op welke fietsen men rijd op de trail bij je in de buurt.
https://www.mtbroutes.nl/

Qua vakantiefiets zie ik geen mogelijkheden voor de bevestiging van je bagage.
Of je moet een voorkeur hebben voor heel erg minimalistisch.

Wat @liefhebber zegt is de kern van waar je aan moet denken. Met het monteren van banden voor asfalt schep je een probleem en lost er geen op. Al is er geen drager: je kunt ook gaan bikepacken, de tassen enz. maak je aan de fiets zelf vast, al zijn die tassen erg duur. Twee goede (gebruikte) fietsen binnen het budget lijkt me niet realistisch. Kleding, schoenen, pedalen, helm enz? Heb je die al? Kun je zelf een gebruikte fiets beoordelen op eventuele onderhoud-achterstand? Maar je kunt op noppenbanden ook naar school fietsen. Minder snel, dat wel, maar met wegbanden het bos in is vragen om problemen en die kunnen flink pijn doen… Ook passen niet zomaar alle banden op alle soorten velgen, of ze passen niet eens in het frame. En dan moet ie ook nog passen!
Ik denk dat je aan dit soort fietsen moet denken:

https://link.marktplaats.nl/m1403257605

Overigens is op de factuur niets te vinden over het vervangen van de achternaaf body. En waarom zou dat ook? Kennelijk heeft de klant hier ook geen kaas van gegeten. Een body gaat niet zomaar kapot. Dit soort kennis heb je wel nodig, indien je zelf op pad gaat naar aanbod op marktplaats.

Bedankt voor het advies!
Ik zit dan nu toch een beetje aan een mountainbike te denken. Vandaag nog met een paar vrienden wezen mountainbiken (een van mijn vrienden heeft een oude die ik kan lenen) en een van mijn vrienden heeft een fully die ik even mocht testen, wat toch wel heel lekker reed. Totaal niet handig om mee naar school te fietsen, maar wel leuk.
Toch weet ik het nog niet zeker en ben ik ook aan het overwegen om een hele goedkope mountainbike te kopen voor in de weekenden met vrienden, waar we toch niet super serieus rijden, en dan een betere fiets om mee naar school te gaan, helemaal als het zoveel problemen oplevert als je steeds de banden van je mountainbike moet vervangen voor op de weg en voor op een track.