(Kinder)Fiets met nieuwe Gates tandriem

Overigens lijkt het erop dat Gates weer tandriemen maakt zoals de CDC van paar jaar terug. Voor mijn kleinzoon (3j +) komt er een Early Rider met zo’n riem. Fotootje van de fiets met riem, wel heel brede tandwielen:

Navraag leert dat deze riem Gates typenummer Powergrip 800-8M heeft. Nummer opgezocht, maar dan kom ik bij een type distributieriem voor een automotor uit. Al lijkt het qua breedte en dikte daar wel op, toch komen we er zo niet verder mee. Ik hou het in de gaten. Wanneer je meer info hebt, graag in dit topic.

1 like

Nog een fotootje van riem en sprockets. Sprocket achteraan wordt gemonteerd op een ingekorte Shimano cassette body. (Wordt lastig in combinatie met versnellingsnaaf.) Beide tandwielen van 7075 aluminium. Is sterkste legering.

Ja, grappig weer een soort van nieuwe CDC tandriem te vinden maar even verder zoekend zie ik hier:

Drivetrain: Gates 840-8M w/ 46 t front, 22 t rear sprocket

En dan verder zoekend dan zie je dat dit een standaard riem is uit de PowerGrip GT3 range is. Gates schrijft erover:

De 8GMT- en 14GMT-steken zijn ideaal voor zeer krachtige overbrengingen in werktuig-, papier- en textielmachines waar duurzaamheid en een beperkt onderhoud noodzakelijk zijn.

Nog iets verder zoeken lijkt mij dat de riemen en de tandwielen (schijven) gewoon een industriestandaard zijn, zoek maar eens op “HTD tandriem” en “HTD Tandriemschijf” 8mm.

Dat verklaart misschien wel waarom de fiets toch niet al te duur is, het is gewoon standaard industriële riem. Ik vermoed dat je voor CDX/CDN materiaal toch een “premium” prijs betaald o.a. door het gebrek aan concurrentie.

Ben wel benieuwd of die soort riemen ook volwassen fietsers aan zou kunnen.

No worries, mate :smiley: De standaard aandrijving van een Harley Davidson is ook zo’n tandriem, wel wat breder, maar ja… daar zit ook aardig wat koppel achter, meer dan wij kunnen produceren.

Nog wat informatie over die HTD tandriemen uit deze Adviesgids aandrijfriemen:

Screenshot_20200415_231433

Dat lijkt inderdaad heel sterk op de originele CDC lijn, zou het eens moeten nameten.

Nee, CDC heeft andere afmetingen. Morgen kan ik beide precies nameten. tandafstand bij CDC is bijv. 11mm. Breedte is 10mm.

De breedte van de Gates 840-8M riem is ruim 12mm en de dikte is 6mm. Afstand tussen de tanden is 8mm. Dit lijkt me allemaal zeer afwijkend van de CDC-riem. De breedte van de sprocket achteraan is 20mm. Die is ver van het midden van de naaf gemonteerd. Daar is nog veel ruimte te winnen.
Uitvalmaat van achtervork is 135mm.

Als je er een beetje op let (ik zou graag een goede concurrent voor Gates zien zodat er prijsdruk komt) dan valt je oog sneller op non-standaard riemen.

Deze Ellio speedpedelec heeft een niet één maar twee riemen waarvan één een industriestandaard 5GMT riem is, de breedte lijkt 14 mm te zijn, zie de foto hier.

Hm interessant!

Niet alleen voor kinderfietsen, maar Gates komt nu ook met een updated variant op de CDC riem, Sidetrack gedoopt, dus zonder middenrail (Centretrack of CDX). Voorlopig niet apart verkrijgbaar, maar alleen voor fietsfabrikanten.
bron: bikerumor.com
Afbeeldingen:
New-Gates-belt-drive-products-2020-SideTrack-CDC-CDX-EXP-sprockets-chainrings-belts-commuter-adventure-gravel-ebike-5-297x207

1 like

Grappig, CDC komt weer terug en nu aan de onderkant van de markt waar CDN zit/zat (?)

Essentially you end up with close to CDX level performance, but at a more affordable price.

Ik vraag me wel een beetje af wat is de reden dat Gates nu komt met deze nieuwe low-end optie. Op zicht zelf hebben ze nog geen enkele beduidende concurrentie en ze hebben al CDN.

Zou dit materiaal makkelijker te produceren zijn? De riem lijkt wel hetzelfde materiaal als een CDN riem, niet zoals een vroeger CDC riem.