Klaar met ketting

Mijn huidige fiets heb ik 4 en een half jaar geleden voor een prikkie (625 euro) gekocht, nadat ik een dure (1350 euro) al na een jaar moest wegbrengen om de hele zooi (voorblad, cassette, ketting) moest vervangen( ik fiets tussen de 50 en 100 km /week). Nu is deze fiets ook al een keer van nieuw drijfwert voorzien en nu begint er weer van alles te haperen. Ben er klaar mee.
Ik zoek dus een fiets met een belt, aangekleed met bagagedrager, naafdynamo (geklooi met zwakke batterijlampjes ook zat en losse goede acculampen vergeet ik regelmatig mee te nemen), 8 versnellingen (naaf) vind ik prima. Lat but not least: het moet geen al te zware fiets zijn. Mijn huidige Gazelle Chamonix T24 weegt 15,8, daar blijf ik graag iets onder. Ik moet de fiets regelmatig trappen op- en af tillen…
Ik heb ooit een schijfrem gehad. Werkte goed, maar na verkoop van tijd begonnen die vreselijk te piepen. Maar speurwerk levert op dat dat ongeveer standaard is in het segment waar ik zoek (budget tot 1000-1500 euro).
De Pegasus Urbano SL 9 is de enige met hydr. velgremmen en heeft ook nog eens de betere Gates CDX maar dat beest weegt bijna 17 kilo. Heel licht is de Cube Travel EXC, maar ik heb geen idee of dat en beetje duurzame fiets is. Beetje vergelijkbaar qua specs: de Stevens City Flight Luxe. Nooit van gehoord, maar vast wel kenners hier.
Ik heb nu een vlinderstuur, vind ik echt geweldig. Tja, dat is ook extra gewicht, dat weet ik… Ik neem aan dat ik (tegen meerprijs wellicht) een ander stuur kan laten monteren.
Ik heb de Batavus en Gazelle modellen niet meegenomen - daar hoor ik veel slechte verhalen over.

Is inderdaad een bekende kwaliteitsfiets, die aan jouw eisen voldoet. Mijn jongste zoon heeft er nu een bijna een jaar. Zoon heeft Gates-ervaring vanaf 2011. Stevens is een van die merken, die veel waar voor het geld bieden. Daar hoort Cube ook bij, en Sensa. De Stevens heeft V-brakes, maar Magura’s passen ook. Op dit forum vind je veel soortgelijke vragen. Het vlinderstuur haal je van je oude fiets en die rust je uit met het stuur van de nieuwe fiets. Kost hooguit enige arbeid. Zal passen indien de klem voor beiden 25,4mm is (is voor deze fietsen nog gebruikelijk). Houd wel rekening met heel andere onderdeel prijzen van Gates!
Terzijde: Dat je cassette en ketting na ca. 4000km door weer en wind vervangen moesten worden is niets bijzonders. Dat het voorblad ook vervangen is, is hebzucht van de fietsenmaker. Kwaliteits kettingbladen gaan meer dan 20000 km mee.

Dan had ik er een van bordkarton, want de tanden waren volstrekt afgesleten.

Op de site van Stevens lees ik bij de Flight Luxe: “Remmen Shimano BR-MT200”…

Tandwiel van bordkarton…? Het was toch zo’n Gazelle, waar iedereen nog mee wegloopt? :tired_face:
De fiets van mijn zoon is van mei 2019, besteld in december 2018 (zolang kan dat dus duren!). Kennelijk voor 2020 veranderd.

Jammer, ik heb liever een goede velgrem. Maar die zitten dus niet (meer) op dit soort fietsen… Ik heb een hele rij opgezocht:
Koga F3 4.0
Pegasus Urbano SL 9
Trek L500
Cube Travel Pro
Cube Travel EXC
Stevens Courier Luxe
Stevens City Flight Luxe
Kalkhoff Endeavour 8
Senza Cintura Comfort

Allemaal Gates CDN riem, Nexus 8 naaf, Shimano BR MT200 schijfrem, op de Pegasus na. Maar die is toppie zwaar…

Het is kennelijk vechten tegen de bierkaai…

De gewichtsverschillen bij deze fietsen worden grotendeels bepaald door de gebruikte onderdelen.
Verschil Pegasus en Cube is bv de bredere banden, verstelbare stuurpen en scherm bij de tandriem.
Dus staar je niet te veel blind op het gewicht. Bijvoorbeeld een verstelbare stuurpen vervang je makkelijk door een vaste (als je eenmaal de juiste houding weet).

Pegasus weegt ruim 3000 gram meer dan de lichtste uit “mijn” serie… Ik ben er inmiddels achter dan de Magura’s (of zelfs gewone V brakes) niet meer op dit soort fietsen geleverd worden. Op zoek naar een modelletje 2019 levert een hit op in Groningen. Ik hou erg van fietsen maar dat gaat m niet worden. Ik ga wel eens wat proefritten maken. Tipje voor een echt goede fietsenboer in het midden des lands?

Waarschijnlijk ook “te zwaar” (16,2kg) voor je maar en duurder dan de rest maar wel een mooie fiets, de VSF Fahhradmanufactur T-300 Gates. Of de Rabeneick 2018 Tc5 Gates, 14,8 kg, ziet er ook goed uit.

Verder de Jongerius Beltdrive Custom HS11, geen gewicht opgegeven en ook aan de bovenkant van je budget.

Mocht je een fiets met V-brakes vinden dan je hem vrij makkelijk upgraden naar Magura remmen mocht je dat willen, alleen (nieuwe) fietsen met V-brakes en een riem zijn ook niet echt te vinden.

Een alternatief voor een riem is het rijden met een kettingkast of een kettingbeschermer zoals (lees ook de reacties op het forum) bijv.

Of bijv. de Hebie chainglider.

Dank allemaal. Ik ga gewoon eens wat testen. Hopelijk vind ik fietsen in mijn (61) maat om uit te proberen. In Leersum zit een Cube-dealer, dat is op fietsafstand. Stevens vind ik in Wageningen, we wat verder.
Kreeg nog een tip voor de gazelle Chamonix ((en da de Vbreak laten vervangen) maar ik hoor alleen maar dramaverhalen over Gazelle… De fiets die ik nu heb (ook een Chamonix, derailleurmodel 2013) is ook van zeer matige kwaliteit…

Dat is echt mooi zeg! Ik vraag me al tijden af waarom je niet net als bij auto’s en computers om maar wat te noemen, gewoon kan aanvinken wat je wil. Inderdaad, ik kom als ik even lekker tekeer ga boven de 1500 euro uit maar dan heb je wel een puike fiets qua onderdelen. Probleem is dat je naar Vleuten moet. En tja… het frame oogt niet echt elegant… Toch iets om eens mee te nemen, ik ga er vast eens kijken.

De Sensa Cintura Comfort heeft een Alfine naaf. Datzelfde geldt voor de Cube Travel EXC en de Koga F3 4.0. De Alfine-naaf maakt deze fietsen wel iets interessanter ten opzichte van de genoemde modellen met Nexus-naaf.

Iemand die iets weet van Jongerius? Kan er helemaal niets op het net van vinden, behalve dan hun eigen site…

Min indruk is dat veel fietsmerken vooral een assemblage-merk zijn geworden. Behalve dat er Gazelle op mijn frame staat, zijn vrijwel alle vitale onderdelen van deze fiets van een andere fabrikant. In die zin geloof ik dus niet zo heel erg in die spookverhalen. Shimano blijft Shimano ongeacht het fietsmerk.

Wellicht dat de afwerking van die assemblage bij sommige merken meer te wensen overlaat dan bij andere… en mogelijk dat de coulance/garantie bij het ene merk beter wordt afgehandeld dan het andere… daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Mijn chamonix s8 2019 komt bij 12go vandaan. Heb hem daar gehaald en zelf mee naar huis gefietst. Geen idee wat bij deze firma rijklaar maken betekent, want serieus alles wat los kon zitten, zat los. Heb thuis alles zelf vast moeten zetten. 1 van de remblokjes zat zelfs op zijn kop. Dat lijkt me vooral aan 12go en zijn zogenaamde rijklaar maken te liggen.

Hoe dan ook… vanaf het moment dat ik zelf alles heb aangedraaid/gesteld, rijdt die Gazelle echt top. Waarschijnlijk ben ik vooral enthousiast over de Nexus 8 Premium naaf, de Alfine shifter en de Shimano V Brakes. De belt had van mij niet perse gehoeven al bevalt het tot nu toe prima. Het tandwiel voor is van kunststof, maar dat is óók van Gates.

Dus mja… Ik vraag me dus af waar die negatieve verhalen nu echt door komen. Merk? Slechte afmontage? …

Als het zelf kopen van componenten en zelf opbouwen niet zo duur (en soms onmogelijk) was t.o.v. kant en klaar (? :cry:) hele fiets kopen, dan zou ik nooit meer een fiets bij een winkel kopen.

1 like

Helder Sjef! Maar betekent dit dan, dat sommige merken (waar we dus meer negatieve verhalen over lijken te horen) dat assembleren / bouwen slechter doen? Ik bedoel: een Nexus 8 op een Batavus, Gazelle, Pegasus, Cortina of Koga etc. Blijft toch diezelfde Nexus 8 lijkt me.

Als 12go bij de aflevering mijn Gazelle inderdaad de afwerking had gegeven die een nieuwe fiets verdient, dan was er sowieso geen vuiltje aan te lucht geweest. Maar nu loopt ie als een zonnetje.

Wat ik mij dus afvraag: liggen de negatieve verhalen over bepaalde merken niet aan iets anders? Misschien worden die fietsen veel verkocht maar slecht afgemonteerd? Of is er echt iets aantoonbaar slechter aan bijv. Gazelle t.o.v. een ander merk?

Die vraag stel ik me nu ook na een maandje oriënteren. De frames komen doorgaans uit Azie en de onderdelen zijn altijd hetzelfde (gates, shimano, Magura, B&M, Rohlof, Pinion) . Wat maakt een merk dan nog een merk? Het frame?
Sommigen gaan heel ver in het “configureren” (Jongerius, Velo de Ville, Musing), anderen zijn heel rigide - zo kan ik geen Koga of Stevens krijgen met een CDX belt in combinatie met een Alfine-8, biedt Cube helemaal geen CDX belt. Ik ga binnenkort eens een proefrit op een VelodeVille maken. De A700 belt komt heel dichtbij mijn wensenpakket voor een bedrag van 1620 euri…

Ik denk dat het antwoord op deze vraag het beste gegeven kan worden door een marketingspecialist ook eentje zonder ervaring met fietsen.

Bij het zelf configureren van een fiets kom je automatisch in het duurdere segment terecht omdat de aantallen lager zijn, er extra kosten zijn en je voor “exclusiviteit” moet betalen.

De A700 belt (zie deze link, kies trekking en dan de A700) is configureerbaar, mocht je voor die fiets gaan dan zou ik kiezen voor een vaste voorvork, 47mm banden en een vaste zadelpen of “Suntour Parallellogram” voor €49 extra.

Alfine zal best iets beter zijn dan Nexus, maar objectieve informatie erover heb ik nog nooit gezien, het enige wat ik weet is dat de prijs hoger is en dan Nexus goed is.

Mijn eigen tactiek om een fiets naar wens te krijgen is een fiets te kopen die goed in de buurt komt en een goede prijs heeft en dan over tijd componenten te vervangen.

Een CDN riem kan je (laten) vervangen door een CDX riem zodra de CDN riem op is en mocht de Nexus naaf kapot gaan (lijkt me sterk) dan is voor €170 een wiel met Nexus 8 Premium naaf te krijgen.

Stuur, stuurpen, zadelpen en pedalen zijn ook prima vervangbaar.

Exact, maar dan is de cirkel rond: er wordt vaak gezegd dat het Gazelle van nu misschien nog wel de naam heeft, maar in niets lijkt op het kwalitatief superieure merk van decennia geleden.

Zo’n opmerking brengt mij dan aan het twijfelen over mijn huidige Gazelle uit 2019. Wat kan daar nu zo slecht aan zijn. Shimano remmen, Shimano shifter (Alfine), Shimano Nexus 8 Premium, Axa slot, Axa verlichting, Shimano naafdynamo, Schwalbe banden, Gates CDN riem met CDX achtertandwiel.

Het enige dat van Gazelle lijkt te zijn is de bel en de stuurpen. Ik ben zeer tevreden over deze fiets en hoewel er Gazelle op staat, voelt het vooral als een lekker fietsje met veel Premium of bijna Premium onderdelen. Het lijkt me juist een goede ontwikkeling dat die merken niet langer hun eigen onderdelen maken. Ik heb liever een Nexus naaf met wereldwijd miljoenen gebruikers die zich in de praktijk al ruimschoots heeft bewezen dan dat een fietsmerk ineens zijn eigen naar zou gaan ontwikkelen. Ok die Rohloff naaf… daar kijk ik wel watertandend naar, maar die is me net iets te duur.

Het ontwerp van het frame zal beslist uit Dieren komen. Spuitwerk waarschijnlijk ook. Honderden gespoten frames in een container van Taiwan naar Dieren leidt tot schade aan het spuitwerk. Ook het spaakwerk gebeurt daar of in de omgeving (WSW bedrijven). Onderdelen als naven, velgen, spaken, banden enz werden ook 60 jaar geleden van derden betrokken.

De fietsenboer bij mij om de hoek toont dit op zijn site:

Gazelle heeft een stevige naam veroverd in ons collectieve geheugen. Gazelle is bijna synoniem voor fietsen en staat voor kwaliteit. Maar de tijden veranderen.
Helaas zien we onder traditionele Hollandse A merken waaronder Gazelle een teruggang in kwaliteit we hebben daarom besloten geen Gazelle meer te verkopen.

Kletspraat dus?