Klimaatakkoord: kies voor de fiets en schone mobiliteit

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/klimaatakkoord-kies-voor-de-fiets-en-schone-mobiliteit/

Het nut van de gewone fiets als autokiller is vrij beperkt door de lage snelheid/lange reistijd. Ritten tot 10 km (enkele rit) zijn op een gewone fiets nog wel te doen maar echt leuk is het niet. Op een E-fiets wordt het al een stuk aangenamer om 10-20 km af te leggen. Voor de gemiddelde woon-werkrit van 24 km is de E-fiets ook nog wel te doen maar van 20-60 km wordt de speed pedelec interessant als alternatief voor de auto.

Daarom ben ik ook zo blij dat de Fietsersbond afgelopen jaren de speed pedelec zo onvoorwaardelijk gesteund heeft zodat onze overheid nu op alle mogelijke manieren, via belastingen en subsidies, het gebruik van de speed pedelec ruimhartig stimuleert. :rofl:

Overigens is het verminderen van CO2-uitstoot een achterhaalde doelstelling. Het CO2-gehalte van lucht is afgelopen eeuw gestegen van 280 naar 410 ppm maar geen verschil merkbaar in extreem weer of afsmelten van de ijskappen. Alhoewel, de media doen hun uiterste best om elke scheet van de natuur uit te leggen als opwarming van de aarde, zelfs als de aarde afkoelt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Gelukkig, “Zeventig procent van alle verplaatsingen is korter dan 7,5 kilometer”

Mensen verplaatsen zich het meest over relatief korte afstanden. 42 procent van alle verplaatsingen is korter dan 2,5 kilometer, 70 procent is korter dan 7,5 kilometer. Een kwart van alle verplaatsingen gaat over afstanden langer dan 10 kilometer. Deze verplaatsingen omvatten wel 80 procent van alle afgelegde kilometers.

Bron: KiM-rapport Mobiliteitsbalans 2013 pagina 26.

En ik heb het over woon-werkverkeer waar de gemiddelde ritafstand 23,6 km blijkt te zijn.

Waarom je beperken tot woon-werk? Verder zegt een gemiddelde ook niet alles.

Hoe is die 23,6 km opgebouwd? Hoe komen ze aan dit gemiddelde?

Ik heb de cijfers er nog eens bij gepakt en de volgende zaken gevonden:

  • gemiddelde woon-werkafstand 22,6 km
  • 75% van alle woon-werkritten wordt met de auto afgelegd, 10% met OV, 6% met fiets
  • 15 miljard fietskilometers per jaar waarvan 22% woon-werk (= 3,3 miljard km)

Dus als 6% overeenkomt met 3,3 miljard km, dan wordt er jaarlijks 55 miljard km geforensd en daarvan 41,3 miljard afgelegd met de auto.

Nu kun je de verdeling van woon-werkafstanden weergeven als een Gauss-kromme, eventueel a-symmetrisch, met fietsers links in de kromme met afstanden tot 10 km, treinreizigers blijken weer grotere afstanden af te leggen, dus rechts in de kromme en de hoofdmoot zijn de automobilisten die over de hele kromme te vinden zijn, van enkele honderden meters tot enkele honderden kilometers.

Fietsers gaan doorgaans niet verder dan 8 km voor woon-werk, E-fietsers rijden hooguit 20 km enkele rit en speeders gaan tot zo’n 40 km en beslaan daarmee een zeer groot deel van het bereik met de auto. Mijn inschatting is met de speed pedelec zo’n 60-70% van alle woon-werkritten met de auto vermeden kunnen worden… we praten dan over zo’n 27 miljard extra fietskilometers.

Het probleem lost zichzelf op en nog snel ook, als de gemiddelde reisafstand in 3 dagen tijd een hele kilometer minder wordt :blush:

En het klimaatakkoord de prullenbak in kan.

Lijkt me zowiezo de beste plek om zo’n akkoord te bewaren.