KMC Powerlink

Ik heb verschillende fietsen.
Alle met een ketting (singlespeed, 8/9/10 speed) van KMC en bijbehorende Powerlink.
Het systeem werkt prima.

Maar af en toe blijk je met een link te fietsen die je zonder tangetje kan losdrukken.
Je kan er zonder problemen mee door fietsen.
Maar als je eenmaal weet dat de link niet muurvast zit, fietst dat niet lekker meer.

Mijn vraag: Hebben meer mensen ervaring met kwaliteitsverschillen tussen Powerlinks?

Noot; ik weet dat de ene 8speedketting niet de andere is.

Je bedoelt Missinglink, want zo heet dat bij KMC…Of je je ervaring met de missinglinks een kwaliteitsprobleem moet noemen, denk ik niet. Mijn ervaring gaat over vele jaren met KMC kettingen, zowel in 8v, 9v als 10v. Het is een feit dat 8v missing links met de hand los zijn te halen. Bij 9v wordt dat al lastiger en bij 10v heb ik steeds het tangetje nodig. Naar mijn mening gaat het hier om steeds kleinere toleranties, niet om kwaliteitsverschillen. Overigens maakt KMC wel 10 soorten losse missing links, maar die heb ik slechts in één geval gebruikt. De andere waren geleverd bij de ketting. De kettingen zijn òf van de “73” òf van de “93” kwaliteit (grote meerderheid). Inmiddels gebruikt KMC een andere kwaliteitsaanduiding.
Aangezien ik vóór het KMC-tijdvak Connex kettingen gebruikte, heb ik ook met die losse schakels veel ervaring. Die losse schakels (9-speed) waren altijd met de hand los te maken.

SRAM gebruikt het woord Powerlink.
KMC gebruikt het woord Missing link.
Ik haal die benamingen altijd door elkaar.

De directe aanleiding voor deze post was een Z610HX (1/2*3/32" 8mm) ketting.
De ene ketting in een blauw doosje (heavy duty), de andere in een rood doosje (long life).
Ik moest ze aan elkaar knopen om voldoende lengte te creeeren.
Toen viel me op dat de ene missinglink (gloednieuw) echt vast klikte, en de andere (die ik vaker had losgemaakt) gewoon zonder geluid of kracht klikte.

Ik was nooit op het idee gekomen om de website van KMC te bezoeken.
Ik ben steeds op het aanbod van de grote webshops afgegaan.
Op de website van KMC zag ik dat er reusable en non-reusable links waren.
Ik ben er steeds vanuit gegaan dat alle kettingen standaard met een reusable link werden geleverd.
Op de website van KMC lees ik daar niets over.

Mijn vraag: worden kettingen van KMC standaard met een reusable link geleverd?

http://www.kmcchain.nl/chain-bmx_track_fixie

Je vraag: het antwoord is ja, voor zover ik weet. Misschien jaren geleden de heel goedkope kettingen niet. Wanneer de ketting versleten is, mag je ook de missinglink als versleten beschouwen. Het reusable slaat op het tussentijds openen en sluiten van de link.
Een 1/2x3/32" ketting is tussen 7,2 - 7,8 mm dik, geen 8mm.

Specificaties KMC Z610HX BMX Heavy Duty Single Ketting Silver
1 speed
3/32" narrow BMX ketting
112 Links
Pin lengte 8,0mm
Anti-drop design
Heavy Duty structuur
Long life technologie: speciale thermische behandeling zorgt voor extra duurzaamheid
3/32” vernikkelde schakels, zilverkleurig

Tja, BMX…daar weet ik dan ook niks van. :flushed: