Knooppunten Lelystad

Het is denk ik al langer bekend, Lelystad is een witte vlek op de kaart, dat wil zeggen dat Lelystad niet onder het knooppunten netwerk valt. Wordt Lelystad nog ingedeeld in het knooppuntennetwerk?

Die witte vlek was me ook al eens opgevallen op de overzichtskaart van het fietsknooppuntnnetwerk.
De Fietsersbond is niet de beheerder van het netwerk. De beheersfunctie ligt vaak op provinciaal of gemeentelijk niveau. Het lijkt erop dat dit in Flevoland op gemeentelijk niveau is geregeld. Eind vorig jaar heeft Groen Links vragen in de gemeenteraad gesteld over het uitblijven van het fietsknooppuntennetwerk in Lelystad…
Het lijkt me dan ook het beste hierover contact op te nemen met de raadsfractie van Groen Links.
Met vriendelijke groeten,

In diverse gesprekken tussen de provincie Flevoland en de Fietsersbond, is de vervolmaking van het Nederlandse knooppuntennetwerk besproken.

Maar inderdaad, de Fietsersbond is niet de beheerder van het knooppuntennetwerk. Wel hebben we in 2012 in opdracht van de stadsregio Haaglanden onderzocht waar en hoe het netwerk te verbeteren valt.

Zodra het knooppuntensysteem ook rond Lelystad wordt gerealiseerd, zullen wij alles in het werk stellen om ze in de routeplanner op te nemen.

Maar het kan nooit kwaad om deze vraag voor te leggen aan de provinciale politici.

Het Fietsknooppuntennetwerk is de beheerder van het fietsknooppunten, maar de Fietsersbond verwerkt deze in hun Fietsrouteplanner. Toen in 2014 het Fietsknooppuntennetwerk officieel wegens voltooiing geopend werd, ben ik erbij geweest in Pannenkoekenhuis Hans & Grietje, was daar met een delegatie van onze fietsgroep uit Lelystad, en als toerleider, maar daar was ook een vertegenwoordiger van het netwerk! Helaas heb ik hem niet gesproken. Intussen zijn er op de Veluwe alweer wijzigen doorgevoerd, dit knooppuntennetwerk was al weer 10 jaar oud, en was volgens deskundigen aan een update toe! Ik zelf doe nu het meldpunt, maar er zijn in de polder weinig klachten over fietspaden!